Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Karaktärsbeskrivningar och karaktärsutveckling funkar riktigt bra, struktur hyfsat, men när jag läser mina dialoger (efter en viss tid har passerat) känner jag oftast bara - f_n vad krystat det låter...

 

Framförallt gäller det "nyckelscener" - när jag känner att mycket information måste komma fram. Jag 'specar' upp vad som behöver komma fram i scenen och lyckas ofta få in det - men scenen blir slätstruken och fullkomligt livlös. "Dramatize exposition" - sure... Men hur? Några bra tips?

 

Vilka är era starka resp. svaga sidor i manusarbetet? Idéer om varför ni tror att det är som det är?

 

/H

  • 4 veckor senare...
Postad

Dramatisera exposition, intressant fråga. Några idéer:

 

- Gör publiken nyfiken på informationen innan den ges.

 

- Låt 'the bad guy' dra informationen. Allting låter mycket intressantare när någon väser det ur sig.

 

- Om två karaktärer pratar, placera dem i en situation som kontrasterar till vad de diskuterar. (Två mäklare diskuterar bostadspriser. Samtidigt som de hanterar tre skrikande kunder.)

 

- Dela upp informationen bland många olika karaktärer och låt de reagera på varandras information. (-Kungen ska abdikera. -Du, jag läser också Aftonbladet! Men visste du att han ska bli munk?)

 

Och svagheter i skrivande? Puh, alldeles för många för att räkna upp :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...