Zarakow Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Karaktärsbeskrivningar och karaktärsutveckling funkar riktigt bra, struktur hyfsat, men när jag läser mina dialoger (efter en viss tid har passerat) känner jag oftast bara - f_n vad krystat det låter... Framförallt gäller det "nyckelscener" - när jag känner att mycket information måste komma fram. Jag 'specar' upp vad som behöver komma fram i scenen och lyckas ofta få in det - men scenen blir slätstruken och fullkomligt livlös. "Dramatize exposition" - sure... Men hur? Några bra tips? Vilka är era starka resp. svaga sidor i manusarbetet? Idéer om varför ni tror att det är som det är? /H 0 Citera
MattiasA Postad 18 juli 2008 Postad 18 juli 2008 Dramatisera exposition, intressant fråga. Några idéer: - Gör publiken nyfiken på informationen innan den ges. - Låt 'the bad guy' dra informationen. Allting låter mycket intressantare när någon väser det ur sig. - Om två karaktärer pratar, placera dem i en situation som kontrasterar till vad de diskuterar. (Två mäklare diskuterar bostadspriser. Samtidigt som de hanterar tre skrikande kunder.) - Dela upp informationen bland många olika karaktärer och låt de reagera på varandras information. (-Kungen ska abdikera. -Du, jag läser också Aftonbladet! Men visste du att han ska bli munk?) Och svagheter i skrivande? Puh, alldeles för många för att räkna upp :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.