Kissemiss Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Jag anser detta vara min andra ''seriösa'' kortfilm. Det blev vårt examensarbete i slutet av trean på media och jag och en vän kom på storyn, skrev manus och sedan regisserade jag. Vill gärna höra vad ni tycker. Konstruktiv kritik och kanske någon som har något bra att säga om den :). Filmen gjordes på en månad och klipptes sedan ihop av mig, den är ganska stressigt gjord eftersom att vi ville ha tid att skicka in den till skolor. 0 Citera
Rxl Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Jag tyckte väl att jag kände igen vissa från filmen och det förstärktes när jag såg torget i Övik. :) Det var en film som var regisserad, klippt och ljudsatt på ett bra sätt. Dock kan jag tycka att skådespelarinsatsen kunde ha varit bättre av huvudpersonen vid vissa tillfällen. Jag fick inte känslan av att personen i fråga uttryckte känslorna som han hade vid vissa tillfällen. Det är iofs stora krav på nybörjare men något som ni kan ta med er. "Rektor-insatsen" tyckte jag var grymt bra och återspeglade hur ett samtal av den graden verkligen kan se ut. Tummen upp. 0 Citera
vilcans Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Inledningen i skogen är snygg (men underexponerad). Den korta "vakna upp"-scenen är snyggt gjord. Det att man ser killen kliva upp och bara hör ljudet av att han klär på sig. (Sen att YouTube-komprimeringen och en dålig skärm gör att det inte går att se om det är en kille eller en tjej är ju inte bara ert fel.) Sen blir filmen tyvärr alldeles för långtråkig. Den här historien skulle kunna berättas effektivare. Alla dikter kunde lätt tagits bort till exempel. Tänk på att man såhär tidigt i filmen inte vet vilka som är huvudpersoner. Det blir väldigt förvirrande att ge en massa tid till folk som inte kommer att vara med sen. Sen funderar jag inte på om du inte lider av flashback-sjukan (användning av flashbacks helt i onödan). Jag ser ingen anledning att inte berätta denna historia i kronologisk ordning. Som det är nu så låter du bara publiken vara ovetande om huvudkaraktärens motiv alltför länge. Jag skulle föreslå den här ordningen alltså: 1. Inledning: tjejen skjuter morsan 2. Thomas vaknar 3. Thomas läser sin dikt 4. Thomas får sitt utbrott 5. Thomas hos rektorn 6. Thomas gör upp med tjejen, hon försvinner 7. Thomas läser sin nya dikt 8. Thomas går ut på torget (Här är alltså inte scenerna i skogen med, för trots att de är snygga så passar de inte in i resten av filmen.) Sen är det en dramaturgisk konstig grej. Mellan punkt 5 och 6 saknas det en ordentlig vändpunkt. Vi får aldrig någon förklaring till varför plötsligt Thomas kan göra upp med tjejen. Det verkar ju knappast vara samtalet med rektorn som gör att han klarar av det, så vad är det som händer? En annan sak är att det är onödigt att ha två olika skådisar för "unge Thomas" och "Thomas", för det gör det bara svårare att hänga med. Nu kanske jag sitter och överanalyserar en liten gymnasiefilm, men jag gör det för att det finns spår av något bra i den, så fortsätt göra film! 0 Citera
Kissemiss Postad 18 juni 2008 Författare Postad 18 juni 2008 Tack för era tips och kul att ni gillade historien och vissa delar åtminstone :). Jag gillar rektorsscenen bra, inte bara för att jag skrev den utanför att skådespelarna lyckades framhäva den känslan jag ville åt. Jag gillar alla tips ni hade, de är smarta och alla är olika sätt att se på den. Senare när jag sett filmen tycker jag också att det kan börja bli långtråkigt, jag brukar ofta spola direkt till rektorsscenen. Skogen är ju som sagt väldigt mörk, den blir mycket mörkare med hjälp av youtube men vi hade tyvärr inte den rätta tekniken för att ljusa till den. Vi använde skolans utrustning vilken var: mini dv kamera (helt ok sådan men glömmer alltid namn, vet att den används på ganska många skolor som standardkamera) och stativ och riktmick and that's it :). Hehe flasbackssjukan fick vi kanske i denna film xD och då var det trots allt 1 flashback mindre än tänkt. Jag tycker att för att förstå Thomas ''barndom'' så måste man se hur hans varddag såg ut. Detta är en väldigt tolkningsfri film som dock har en förklaring. Som nybörjar regissör börjar jag ibland fundera på om den är lätt att få reda på men det har funkat många av gångerna :). Dina tips betyder jätte mycket vilcans. Många gånger kände jag att tekniken inte riktigt räckte till på gymnasiet så därför är det en stor chans att jag gör om filmerna i framtiden och då kommer jag att tänka på vad du sagt :). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.