Super-åttan Posted August 29, 2004 Share Posted August 29, 2004 Jag har eventuellt chans att komma över en del proffsutrustning som har tillhört Sveriges Radio, allt från mikrofonbommar, filmbelysning, mikrofoner och så till det bästa - en tvättäkta Nagra. Nu till frågan: vad har ni för erfarenheter av att föra över analogt ljud till datorn och använda det på en DVD? Tappar man mycket i överföringen av den härliga analoga känslan och den varma ljudbilden? Hur för jag i så fall över ljudet från Nagran till datorn? Vill gärna höra era erfarenheter. Tappar man för mycket i överföringen väljer jag kanske en DAT-bandspelare istället. Minidisc (MD) är definitivt inget bra alternativ om man är riktigt kräsen! Har provat en nu hela sommaren med olika mikrofoner men någonting saknas! Vill att ni berättar om era erfarenheter med Nagra och DAT. Kan man få en riktigt bra bärbar DAT-bandspelare för ca 8.000 kr? Vilka modeller är aktuella och var kan man läsa recensioner? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eimermusic Posted August 30, 2004 Share Posted August 30, 2004 Har du bara ett chysst ljudkort kan du säkert få riktigt bra ljudkvallitet. Antagligen lite mer brus (vilket alla magnetband har) men subjektivt "varmare" ochn andra vanliga adjektiv för analoga inspelningar. Det räcker säkert långt. Köper du en DAT behöver du ha en digital ingång i datorn av motsvarande typ som på spelaren för att vara riktigt nöjd. Men om det gäller att skaffa en bärbar digital ljudinspelningsuprustning skulle jag rösta för någon minnesbaserad typ (mp3spelar-liknande maskiner). Det finns enklare från iRiver och andra mer proffsiga som kostar ända upp till 20'000kr. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts