Gå till innehåll

Tulla vid resor med utrustning?


Ubbe

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har läst att många har med sig sk "ATA Carnet" på sina professionella inspelningsresor över världen (för att slippa betala tull). I vilken mån behöver man det när man har med sig kamera, laptop, stativ och mikrofon? Nån som haft problem i tullen? Jag ska till USA och Latinamerika.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Hej!

 

Jag har läst att många har med sig sk "ATA Carnet" på sina professionella inspelningsresor över världen (för att slippa betala tull). I vilken mån behöver man det när man har med sig kamera, laptop, stativ och mikrofon? Nån som haft problem i tullen? Jag ska till USA och Latinamerika.

 

Vad är "ATA Carnet"? Jag åkte till Australien & Nya Zealand via London med en Sony Fx1e och lite kringutrustning som myggor mm, men förutom säkerhetskontrollen så var det aldrig nå'n som ifrågasatte vad jag hade i min ryggsäck.... :OO

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska väl inte behöva betala tull för sina egna saker eller?

Skulle inte förvåna mig men det verkar lite orättvist, om man då hyr utrustning i Sverige kan det vara att det blir billigare att bara hyra det i USA.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så om det är hyrd utrustning så krävs det inte?

Det borde väl räcka med ett hyreskontrakt. I'm in deep shit om jag inte tar det med tillbaks.

 

Tullarna tittar bara vem som för in godset över gränsen. Om du inte vill betala kan tullarna lagra godset. Ägaren kan betala eller exportera ut godset igen. Att försöka föra in utrustning utan att tala om det klassas som smuggling och brottet begås av den som utför smugglingen inte ägaren.

 

Du går enklast på rött och frågar tullarna. Sedan betala och le, eller le utan att behöva betala.

 

Om du hyr utrustning i inreselandet är det redan tullad och skattad utrustning som hyrs ut. Som utlänning får du räkna med att betala ett hyrpris med säkerhet som motsvarar nypris. Vid återlämning får du kanske tillbaka säkerheten (depositionen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...