atemo Postad 5 juni 2008 Postad 5 juni 2008 Vad ska man tänka på när man ska filma i skog? Är det viktigt med ljussättning å sånt? Isåfall på vilket sätt ljussätter man, räcker det med reflexskärmar eller liknande? Hade tänkt spela in en film bla. i skogen nu på sommarn så de blir väl ganska höga kontraster har jag för mej. 0 Citera
Subwar Postad 6 juni 2008 Postad 6 juni 2008 Det beror nog lite på vad du tänkt dig, klarar du dig med reflexskärmar är det bra, annars behöver du rejält starka lampor för att göra någon skillnad och med starka lampor krävs ett rejält el-verk. Jag filmade en musikvideo i höstas i ett skogsbryn och vi hade för klena lampor, gjorde ingen direkt skillnad, tog väl kanske bort någon skugga men det hade nog reflex klarat lika bra. Däremot när vi filmade på natten i skogen och använde en 800 w lampa blev det snyggt, men det är ett meck med elverk,kabel och allt....:l 0 Citera
Danell Postad 7 juni 2008 Postad 7 juni 2008 Det är väldigt beroende på vad det är du ska filma och vad du vill uppnå. Ljussätning är ju mest till för att kameran ska kunna exponera, göra så att publiken kan se allt, göra bilden behaglig och för att skapa en stämning. Så filmar du på dagen har du ju troligtvis tillräckligt med ljus för att exponera. Det svåra kan vara att träd lätt skapar stora skuggor medan ljuset som kommer mellan träden kan vara lätt att få överexponerat. Saker att motverka det kan antingen att bara filma i skuggan elelr vänta på moln. Annars kan du försöka lätta upp skuggorna med en reflektor. Har du möjlighet till el kan du göra det med lampor, men det blir lätt bökigt i skogen och du behöver väldigt starka saker för att tävla mot solen. Annars får du helt enkelt börja utnyttja solen och det överexponerade. Jag kan tycka det är väldigt snyggt med starktmotljus i naturen. Solnedgång. Det får håret att lysa väldigt och allt får en väldigt "guldig" känsla. Men som sagt, det är ju en smaksak och en fråga om vad du vill uppnå. Filmar du på natten behöver du el och lampor. Rätt mycket ljus överhuvudtaget. Vi brukar använda en elgenerator för att få el ute i skogen. Fördelen med att ljussätta nattscener är ju att det faktiskt knappt finns något ljud egentligen, så du har inget att imitera. Det ger dig väldigt stor frihet att experimentera. En sak som ger ljus på natten är månen, så det är väl det första man sätter upp. En stark lampa, så högt du kan. Sen börjar man väl ljussätta som man brukar och försöker hitta trovärdiga källor. Viktigt att alltid ha i tankarna är att du hela tiden försöker imitera riktigt ljus, därför behöver ljuskällan ha en motivering varför det ska komma ljus från just det stället du sätter lampan. Hoppas det hjälpte något. Lycka till! 0 Citera
atemo Postad 7 juni 2008 Författare Postad 7 juni 2008 Tack för svaren! Ska se hur vi får det fixat sen :) 0 Citera
Johankan Postad 4 juli 2008 Postad 4 juli 2008 En grej jag såg när vi filmade i skog var att kameran ser detaljer (hus, skyltar, grusvägar, annat) på längre håll och med bättre tydlighet än man tror. Så se till att inte välja inspelningsplatser nära något synligt objekt. Även om man fått för sig att de oändliga raderna med träd skymmer (vår hjärna är bra på att tolka bort information, det är inte kameran) så kan du upptäcka mycket intressanta saker i efterbearbetningen :-) Exempelvis lyser byggnader snyggt igenom lövverket, och grusvägar är som om någon lagt ett snöspår inför vasaloppet, särskilt när solen ligger på. Om ni kryper in i skuggan under träd så kommer solbelysta delar bakokm skådespelarna att lysa väldigt klart och riskera överexponering. Det kan vara snyggt, men man får fundera på det lite. Om ni kör handhållen kamera, ta gärna med någonting för kameramannen att gå på, masonitskivor/grova plankor eller liknande. Annars blir det snubbel om man ska försöka följa skådisarna (någon får hålla i kameramannen... steadycameraman garv). Det bästa är ju rails, men det är ju en helt egen fråga. Om ni ska ta ljud på plats, lyssna in er på platsen innan ni sätter igång. Vi hade mängder med skogstokiga fåglar som pep hej vilt, inte alltid så bra för stämningen. Mvh Johan 0 Citera
DanielSjöström Postad 11 juli 2008 Postad 11 juli 2008 Tack för tipsen! Ska ut i skogen snart så det var ju lägligt. :) 0 Citera
Johankan Postad 14 juli 2008 Postad 14 juli 2008 Jag är absolut inte bra på ljussättning, (amatör!!!!!!!) men vi hade också med oss 4 st frigolitskivor som ljusreflektorer när vi spelade in. Bra, men i efterhand konstaterar jag att det var på tok för lite. Skivorna var ganska bra att rikta ljuset som en strålkastare mot vissa punkter men nästa gång tar vi förutom skivorna med oss rejält med vita dukar för att ljusa upp ännu mer. Johan 0 Citera
DanielSjöström Postad 14 juli 2008 Postad 14 juli 2008 4st! var de små frigolitbitar? spelade ni in på video eller film? Jag har tänkt spela in på video nämligen och tänkte att en reflektor skulle duga. :) Men det där med en stor vit duk lät som en bra idé. 0 Citera
Johankan Postad 16 juli 2008 Postad 16 juli 2008 Video. Det är bra att kunna lägga lättningsljus från olika håll om det behövs. Därav hade vi flera reflektorer för att i vissa fall lätta upp alltför skarpa skuggor i enlighet med en mer eller mindre genomtänkt ljussättningsidé. Samt också, om skådisarna ska förflytta sig så kan det vara bra att kunna sprida ut fler källor till så att de kan röra sig en bit utan att ljuset förändras för mycket. Dessutom så tyckte jag mig se att när det var molning och djupt skuggigt så blir bilden ganska dassig (beror säkert mycket på kameran, men inte bara). Om jag hamnar i de situationerna igen så ska jag försöka använda mycket större ytor av reflektion för att fånga mer ljus. Har dock inte testat detta ännu ordentligt. Återigen, jag är inte särskilt bra eller erfaren på detta men jag har försökt kolla lite här på forumet bland annat kring metoder för ljussättning. Det är bra att ha med sig i skallen när man prasslar omkring bland lakan och segelduk. Johan 0 Citera
Johankan Postad 16 juli 2008 Postad 16 juli 2008 Frigolitbitarna var sådana standardskivor, vad kan de vara, ca 60x120 cm någonting.. 4-5 cm tjocka. Ser bedrövliga ut efter en vecka i skogen för övrigt :-). Johan 0 Citera
Kiggs Postad 10 september 2009 Postad 10 september 2009 Tjena Jag ska spela in en musikvideo i en Lövskog! vad tror ni om det? jag vill att det ska se ut som i den här musikvideon http://www.paramore.net/video/decode/ Decode av gruppen Paramore vad tror ni att de har för ljussättning? tacksam för all hjälp jag kan få 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.