Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Gör TV-reportage och kortare dokumentärer. Använder idag en Sony PD170, men vill uppgradera. Jobbar mycket ensam i utomhusmiljö, storleken på PD:n passar bra.

Har ni något tips på en prisvärd kamera som passar bättre än PD:n? Prisklass 30-40000

Tacksam för svar.

Postad

Rekommenderar varmt Panasonic AG-DVX100 om du inte har behov av att flytta över till HD-formatet

Vill du kunna skjuta HDV motsv. så är t.ex:

Canon XH A1 eller Sony HDR-FX7E inom din prisklass.

Nackdelen med de ovan är att de saknar XLR-ingångar. Det finns adaptrar dock.

Annars måste du nog gå upp någon tusenlapp till exempelvis Sonys HVR-V1E

...annars finns ju begagnat-marknaden

Postad

Tack Kimster,

Ska kolla upp dina tips. PD:n har ju XLR-ingång, och det känns tryggt bra att ha även på nästkommande kamera.

Du verkar mycket kunnig, har du även ett bra stativtips? (Ot?)

Vänliga hälsningar

Nisse

Postad

En grej att tänka på kan möjligen vara att de flesta tv-kanaler går över till 16:9 (eller gör det inom kort). En DVX100 är 4:3 (har iofs fejk 16:9) men det kan vara bra att tänka på. Annars gillar jag kameran i sig - riktigt bra. Skulle absolut kolla in en Canon A1 då den är svårslagen för pengarna.

/Max

Postad

Bra med den infon. De större projekten som jag har gjort så här långt har alla filmats i 16:9 vilket PD:n klarar. För det är väl ingen fejk 16:9 på PD:n?

Inget tips om stativ? :)

//Nisse

Postad
PD170 = Fejk 16:9 (den stretchar bilden digitalt).

Så är du nöjd med den så är nog DVX100 ungefär lika bra.

/Max

Där ser man. Det hade jag inte en aning om. En fråga beträffande A1:an. Kan man koppla stillbildsoptik till den? Och finns det 35 mm adapter att köpa till den?

//Nisse

Postad

I manualen för A1 nämns endast vidvinkelkonverter för 72 mm. Jag använde förr XL1 och till den finns en monteringssats för att kunna använda Canons EOS system. XL1 använder också 72 mm. Om optiken stämmer vet jag inte men du kan väl fråga Canon eller kanske Scandinavian Photo.

Postad

Stativ är det lite beroende på hur man kör med kameran. Många jag träffat har en otroligt stor kärlek till t.ex. Sachtler, eller Vinten stativ, och deras huvuden. Dom är onekligen jevligt bra, speciellt Sachtler. Men de kostar skjortan också. Vill man ha ett lätt stativ med riktigt bra motionkontroll, med pannorering/tilt osv. så är Sachtler ett av de bättre "tycker jag". Finns i kolfibervarianter som är lätta och smidiga (dyra)

Annars om man inte vill göra det så avancerat så tycker jag enklare Manfrotto med enkla huvuden kan lösa mycket. Mellannivån är väl Vinten-stativ om man ska dela upp det.

Men jag tror det är mer individuellt här med vad man gillar inte gillar. Det är enklare med val av kamera kanske :)

..plus att jag skulle se till att ha ett monopod också. Otroligt smidig och perfekt att ha vid trånga/långa/snabba miljöer, dock utan att det kommer kunna ersätta ett riktigt trebenstativ förstås. Det är absolut bättre än inget, framförallt när man inte har en axelkamera. Monopoden är dessutom bra till att bli ens förlängda arm när man t.ex. vill komma åt de svåra eller höga vinklarna. Skaffa ett bra bälte att sätta det mot så kan man få ganska sköna fågelbilder, funkar bra vid presskonferenser motsv. när man råkar hamna längst bak och skyms av alla andra stora bjässar och deras axelkameror med lampor och allt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...