Rodge Postad 24 maj 2008 Postad 24 maj 2008 Har läst någonstans här på forumet om att ett TV-format med proportionerna 2.35:1 inom en snar framtid kommer att ersätta dagens 16:9 format. Någon som vet mer om detta och kan dela med sej av sina kunskaper? Rodge 0 Citera
video_sync Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 2:35:1 är skl "Anamorfisk Widescreen", vilket oftast är en egentlig 16:9 strömm med toppen och botten utav bilden maskat i svart. 0 Citera
StenR Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 2:35 verkar egentligen vara 2:39 nuförtiden, hittar ingenstans att det skulle var på g för teve men däremot för film på projektor kanske? ett problem är då att undertexten i dagens 2:35-filmer går nedanför bilden... 0 Citera
jmalmsten Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 2:35:1 är skl "Anamorfisk Widescreen", vilket oftast är en egentlig 16:9 strömm med toppen och botten utav bilden maskat i svart. Sant och inte... vanlig digital-tv i SD-format sänds anamorfiskt... alltså en 4:3 bild med 1.33:1 Pixel Aspect Ratio för att skapa 16:9... Detsamma på DVD's. HD-teve sänds utan anamorph (vad jag vet)... 16:9 med 1:1 aspect ratio 2.35:1 är ett format som man på bio visar med filmrullar som har 4:3-bild och 2:1 anamorph för att få ut bredden utan att behöva maska bort korn. 2.35:1 i tv är antingen lite anamorphisk med SD-widescreenens 1.33:1, minus lite letterbox-maskning eller utan anamorph men fortfarande letterbox när det gäller HD-formaten. --- vid filmning är det likartat... men här var det tv som gällde;) 2.35:1, eller cinemascope, eller bara kort scope, i TVformatssammanhang är för mig lite onödigt. Onödigt brett för normal tv-sändning. Och vi skulle hamna i en situation där vi måste "towerboxa" alla smalare format. Bästa alternativet enligt mig vore ju att bygga så som det är byggt på de flesta biografer idag... en stooor duk som maskas av automatiskt när bildformatet ändras. Eller en teve som bygger om sig själv när bredare format visas. Varför? därför att leterbox-svart sällan är så svart som omgivningen och det är lite irritersamt ibland att ha två fält som är grå-nästan svart över och under filmen lysande mot mig. Men idag accepterar jag det då jag avskyr alternativet... Pan-Scan... uschanimej... Det enda jag skulle tänka mig är väl att kunna ha hallåan bredvid text-tv'n eller att man vill bygga video-väggar som kan visa landskapssekvenser hos uttråkade stadsmänniskor i betongdjungeln... Det blir lite för extremt brett för normal tv-tittande bara gissar jag. Men bygg in glasögonlös 3D i dom apparaterna så köper jag en;) En annan möjlighet dom är ute efter kan ju vara att köra 16:9 sändningar och ha reklam-feeds på kanterna under filmer och evenemang... Jag tycker det personligen skulle vara skithäftigt med en cinemascope-TV... men då TV-serie-bolagen i staterna bara helt nyligen börjar lätta på kravet med 4:3-safe-areas på sina produktioner så gissar jag på att det kommer att ta några år innan dom vågar pracka på konsumenterna en sådan tv-lösning... Dom vill ju börja med 4K-bild också för UltraHD och 60Hz progressiv bilduppdatering... jag antar att det kommer i samma veva... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.