peterfilm.se Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Tja tänkte höra om ni kan knäcka följande nöt? jag filmar i HD men skall klippa i SD. Om jag använder HDv klipp (1080i) i ett SD projekt i PPro och sedan använder "scale" för att minska HDv klippet till projektets storlek, försvinner interlace problematiken då, eller blir "linjerna" bara mindre??? (jag har inget CS på min laptop och är i USA) Det skulle gälla ett par klipp i filmen och alltså inte använda detta sjukt jobbiga sätt rätt igenom. 0 Citera
Max_H Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Problemet är kvar. Men om du gör om det till progressive innan rescale så förlorar du sannolikt mindre kvalitet än med ett SD klipp från början. /Max 0 Citera
video_sync Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Tja tänkte höra om ni kan knäcka följande nöt? jag filmar i HD men skall klippa i SD. Om jag använder HDv klipp (1080i) i ett SD projekt i PPro och sedan använder "scale" för att minska HDv klippet till projektets storlek, försvinner interlace problematiken då, eller blir "linjerna" bara mindre??? (jag har inget CS på min laptop och är i USA) Det skulle gälla ett par klipp i filmen och alltså inte använda detta sjukt jobbiga sätt rätt igenom. All nedsampling utav Interlaced material måste genomgå en De-Interlace process. Dvs. en rå HDV 1080i ström (1440x1080 Interlaced- UFF ) som skall nedsamplas till SD (PAL: 720x576 i/p ) måste Deinterlacas. Linjerna skulle ej bli "mindre" om nedsampling utan De-Interlacing hade skett, tvärtom, du hade upplevt linjerna som "större" och betydligt mer synliga än ett vanligt SD Interlace fall. 0 Citera
Kranen Postad 10 juni 2008 Postad 10 juni 2008 Det är enkelt! När du exporterar ut filmen, kryssa i "Deinterlace Video Footage". 0 Citera
ronnylov Postad 12 juni 2008 Postad 12 juni 2008 Egentligen är det ju så kallad bob deinterlace som man ska göra vid nedskalningen. Alltså 1080i görs om med deinterlacing av varje "halvbild" till 50 fps som sedan skalas ner till SD-upplösning och sedan interlace på nytt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.