Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag skall köpa en första kamera bland annat för att filma mitt bröllop till sommaren!

Jag har alltså en budget på 5000:- och tror jag vill ha en kamera med Hårddisk!

Detta är ju en djungel så jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning!

Jag funderar på att åka och köpa en kamera idag så hör av er.....jag sitter och vaktar forumet! =)

mvh

Edge

Postad

Hej igen!

Ingen som vill svara fort på det här stället!

Det lutar mot att det blir en JVC GZ-MG130 till ett bra pris på 2990:-

Då kan jag köpa allt annat jag behöver också, extern HD, extra batteri, väska, Minneskort!

Ändå kommer jag billigt undan!

Jag har kollat på JVC GZ-MG330 för 4500:-

Men det är typ inget som skiljer dem åt! Endast micro SD istället för vanligt!

Om ni tycker jag gör ett bra köp eller åthelvete dåligt hör av er!!!

mvh

Edge

Postad

Om du köper en kamera med hårddisk så måste den rymma tillräckligt mycket för att du skall få med allt vid samma tillfälle - bröllopet. Du kan inte byta hårddisken när den blir full utan den måste tömmas och det tar tid. Med kassett så byter du bara till en ny när den första blir full. De rymmer 60 minuter och kostar knappt 30:-.

När du gör en film så behöver du massor av råmaterial som sedan klipps ned. Om du filmar t ex sex timmar av en bröllopsfest så orkar inte någon annan än du sitta och se allt utan det måste klippas ned till en rimlig längd som folk i din vänkrets står ut med. På köpet kan du göra en film med betydligt högre tempo och underhållningsvärde. Ett val som du måste göra mellan ett minne för dig och din fru eller ett minne för vänkretsen. En väldig skillnad!

Postad

HÄr är några recensioner:

http://www.smartson.se/test/videokamera/jvc-gz-mg130.htm

http://reviews.washingtonpost.com/product/JVC/GZ-MG130.htm

http://www.oshawapilot.ca/?p=652

Sammantaget så är bilden inget att skryta med, hårddisken rymmer iofs 6 timmar i bästa läget men batteriet räcker bara en timme och jvc har gjort det svårt att köra piratbatterier.

Du kanske skulle kolla in de nya minneskortskamerorna också som t ex Canon FS10.

Postad

Tack för svar!

Har precis köpt mg 130 och än så länge nöjd!

En sak som jag tyckte var skum är att du måste ladda batteriet på kameran.

Det känns lite jobbigt, skaffade iofs ett extra batteri men om de båda tar slut så måste

jag koppla in laddaren till kameran.

Man kan alltså inte varva med fräsha batterier!!!

Är detta vanligt eller är det bara min som har så?

mvh

Tommy

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...