Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En skrivövning (med skådeplats "stulen" från "Efter Repetitionen") för framförallt dialog där jag försökte strikt hålla mig till det rent manustekniskt, dvs. ingen kamerateknik inblandad, och för att skriva för en av mina skådespelarutbildade vänner (samt att jag i sommar kommer ha tillgång till en gammal biograf som inspelningsplats). Ytterligare en del i övningen var att försöka hålla sig så tidlös som möjligt, men med snegling mot en mer "gammaldags" framtoning.

Det jag undrar är om ni tycker det finns potential i att vidarutveckla det? Utlåtande om manustekniken och dramaturgin är också välkomna även om det kanske inte framkommer så mycket av blott fyra sidor. Jag har en hel del idéer om vad som skall hända härnäst, men om det blir en kortfilm eller, mest på skoj, en enda scen vet jag inte.

Sekunderna innan du sluter dina ögon.pdf

Postad

Är det här tänkt att vara början av filmen? Det är på tok för mycket dialog i så fall. Även längre in i en film vore en sån här lång monolog tveksam, men att ha det i början är helgalet. För det är väl film du skriver, inte teater?

Du lyckas bra med att hålla en gammaldags stil. Monologen är gedigen. Alltihop känns som en gammal teaterpjäs. Frågan är om det är det du vill.

En teknisk sak: Skriv bara namnet på en karaktär i versaler första gången den nämns i manuset.

Postad

Till en början skrev jag det strikt som en scen för just teater, dvs. dialogen och i synnerhet monologen var uppställd i "teaterform" och jag tänkte teater. Eftersom jag tycker mig själv inte riktigt bemästra dialog inleder jag för det mesta långa dialogstycken genom att göra så (eftersom det på något sätt släpper spärrarna hos mig), sedan omarbetar jag det till en mer filmisk framtoning. Det här stycket har inte fullt ut genomgått den processen, långt ifrån.

Jag är dock fortfarande ute efter att ha den lite gammeldags prägeln på det och en viss teaterkänsla ska finnas där eftersom tanken är att det ska handla om förberedelserna inför en teaterföreställning. Det är på så vis jag tänkte att man kunde skapa en lite tidlös och icke bestämd tidsrymd för det hela, eftersom karaktärerna är så djupt rotade i sitt yrke att de med tiden anammat en "äldre framtoning" och ett äldre språkbruk också i sitt vardagsliv.

Vilket för mig till nästa sak, vi är överens om att i ett filmmanus krävs monologen/dialogen en genomgående omarbetning, rytmen i den här texten (framförallt i monologen) är långt ifrån etablerad, just nu finns det knappt ingen rytm, vilket jag märkte så fort jag läste det högt. Tanken var att scenen skulle höra hem tidig i en eventuell film vilket jag tycker kan passa in om man får upp rytmen i dialogen.

Angående versalerna är det mitt manusprogram som spökar, det envisas med att ha versaler hela tiden, jag är fullt medveten om att det är endast första gången det gäller. :)

Tack för reflektionerna och fler uppskattas.

• 2 veckor senare...
Postad

Manuset är intressant och jag skulle gärna läsa/se en fortsättning, men som Vilcans skriver så är det lite väl långa dialoger.

Jag är nyfiken på vad som kommer hända så fortsätt skriv.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...