Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Efter xx antal timmar här letandes och pratandes med olika folk måste jag bara starta en egen tråd.

Jag filmar: Kitesurfing. Utomhus på dagen med sol.

Jag har i nuläget: Sony sr290

Missnöjd med: Kvaliteten på framesen, t.ex när jag fryser en fram och vill jobba med den är den i väldigt dålig kvalite.

Färgåtergivningen är alles för kass tycker jag

Plus att när det går snabbt kan det hända att det blir sånna dära blurriga streck, tror det kallas för interlaces =)

Vill shoppa kamera för max 8000:-

Fick tipset att köpa en Sony hdr hc1 begagnad.

Men då jag ser att t.o.m HV20 är billigare och bättre så blir jag ju konfunderad.

Jag kommer inte använda HD men vad jag fått förklarat så ska det vara bra att ha HD för SD kvaliteten blir bättre.

Sony HC7 kameror verkar också vara okeja.

Vad tror ni?

Hårddisk preferable men inget tvång

Ljud inget som jag prioriterar så jag alltid lägger på ljud.

Begagnat funkar också men max 8000:-

Kollat också på den dära ny exilimen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278018

Att ha en sådan funktion hade förstås varit en dröm.

Det är också bra att ha mycket funktioner som jag får lära mig eftersom det kan behövas filmas i motljus

Jag redigerar i mac och final cut och behöver minst 20x zoom. Går säkert att lösa med tele lins då de flesta kameror verkar ha 10x zoom

Postad

De verkar bra.

Hårddisk är bra för de går snabbt och smidigt att bara slänga ihop en film efter dagens slut.

Hur står sig dessa kameror emot HV20/30 som verkar ha himla fin kvalitet?

Postad

Jag kan inte Final Cut men är du säke på att du får med båda de "frames" som ingår i en hel bild. I Photoshop finns ett filter som kan kombinera de två delbilderna där den ena har jämna linjer och den andra ojämna linjer.

Postad

@Pehrbau

Om du menar med min nuvarade kamera så det vet jag faktiskt inte. Det måste jag kolla upp, det borde ju höja kvaliteten avsevärt.

Skulle det blir stor skillnad att byta från min Sony SR-290 till HV20 eller någon av de above stående kamerorna

Postad

Vet ej vad din SR-290 kan men om du har filmat i DV-format så blir det inte så stor skillnad om du byter till HV20 och använder den i DV-läge. Om du väljer HD läge med HV20 så blir det stor skillnad men den jämförelsen är inte relevant.

Problemet är väl bara i vilket format ditt redigeringsprogram sparar en bildruta när du exporterar stillbild, som ju består av två frames. Om du har Photoshop så kan du prova att välja video under filter. Där kan du välja några olika inställningar. Vet ej om det också finns tillgång till detta i Photoshop Elements.

Postad

Min kamera sparar i SD format(tror jag)

Jag anar att kvaliteten är mycket sämre om man jämför med HC1 och HV20

Ska kolla upp om det går att få bättre still bilder i photoshop.

Då tar jag alltså 2 frames efter varrandra och "klonar" ihop i photoshopp.

Postad

Nej! Du sparar en bildruta som stillbild och väljer lämpligt format för export av stillbilder i redigeringsprogrammet. I Photoshop öppnar du den sparade bilden och där finner du också under fliken filter ett val "Video". Där kan du välja några olika alternativ. Prova dig fram.

Om det har varit en bildsekvens med mycket rörelse i så kan det bli en dramatisk förbättring. Med en bild med nästan inte någon rörelse blir det knappt en synbar förbättring.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...