Videotårtan Postad 6 maj 2008 Postad 6 maj 2008 Är det någon fler som drabbats av att kameran (i mitt fall Sonys PD-170) plötsligt "går ner" när den kommer nära en stark sändare? Vi har flera gånger råkat ut för detta, senast i dag när Hovrätten i Stockholm meddelade domarna i Riccardomålet. Båda våra utsända fotografer råkade ut för att bilden blev svart när Sveriges Radios HF-reporter kom för nära kameran. Å störningen syns tydligt i det inspelade materialet, det ser ut som en snabb nedtoning som sedan pulserar en aning innan bilden återkommer. Hur mysko som helst. Å hur tusan skyddar man sig mot det här? 0 Citera
simonrahnster Postad 6 maj 2008 Postad 6 maj 2008 Det jag råkat ut för var när jag hade kameran i knät och mobilen ringde (som låg i fickan). Fick hela kameran att väsna konstigt, tror även skärmen påverkades. Som svar 2, så kan jag nog tänka mig att det bästa skydd är att försöka hålla sig undan:( 0 Citera
Kimster Postad 6 maj 2008 Postad 6 maj 2008 Ja jag har haft störningar i bild när man varit för nära en sändare. Om det bara gäller PD170 vet jag inte, men troligen är det ett fenomen som drabbar flera elektronikprylar. 0 Citera
Pehrbau Postad 7 maj 2008 Postad 7 maj 2008 Det finns metoder att skydda sig från radiofrekventa störningar men det kräver omfattande åtgärder. T ex elektronik på flygplan har fått allt bättre skydd och ett av dem är förbud mot mobiltelefon vid start och landning. Det är omöjligt att avstöra de flesta videokameror. En möjlighet vore att placera hela apparaten i en metallåda (Farady´s bur) och filtrera alla in- och utgångar. Det går alltså inte i praktiken. Vad som återstår är att befinna sig tillräckligt långt bort från störkällan. Fältstyrkan avtar mycket snabbt i närfältet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.