Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

(Vet inte vilken titel vi ska ha, tips skulle vara evigt tacksamt)

Detta är manuset på ett treatment jag la upp här innan som hette "våldsfilm" tror jag. Jag och några kompisar har satt ihop ett manus(som ännu inte är klart)på filmen som vi velat göra lääänge...

Manuset har många brister, om man ska se på "hur ett manus skrivs". Men vi kom fram till att huvudsaken är att VI förstår det. Men om ni ska dömma det, se det som en film. Hur den spelas upp framför era ögon. Jag ser en bra film:)

Menmen, all kritik mottags!

PS: vi börjar produktionen nästa vecka...

hämnd.pdf

Postad

Dialogen låter lite stel, tex då Gabriel säger, ”Jag är så förbannat trött på detta samhället”, alldeles för formellt, tex ”Jag är så förbannat trött på samhället” låter i så fall bättre i mitt tycke.

Då Gabriel går in i köket och inte är i bild, för jag tror att det är så det var tänkt(?) så kan du använda dig av O.C. så att det verkligen framgår vad du menar.

Det är lite stavfel här och där men det är inte hela världen.

Att Gabriel bara spottar ur sig sin historia för Karl vet jag inte om jag köper. Först brusar han upp och sedan börjar han snacka, kanske blir bättre då man ser det.

”Din hämnd är nu fullbordad” låter som någon Darth Vader skulle kunna säga. Karl verkar lite knepig, visst han är en knarkare men i alla fall. Varför hjälper han Gabriel?

Detta var inte hela manuset och kanske får man klarhet i det hela då man ”sett” hela filmen men just nu så känner jag att jag inte riktigt förstår Gabriel idé till att hämnas, känns inte som om han har en tillräkligt stark anledning. Det är väldigt mycket snack i början som känns ganska meningslöst eftersom det inte bidrar till ”hämnd” historian som filmen efter en stund verkar handla om.

Posta hela manuset så är det lättare att tycka till.

Postad
Dialogen låter lite stel, tex då Gabriel säger, ”Jag är så förbannat trött på detta samhället”, alldeles för formellt, tex ”Jag är så förbannat trött på samhället” låter i så fall bättre i mitt tycke.

Då Gabriel går in i köket och inte är i bild, för jag tror att det är så det var tänkt(?) så kan du använda dig av O.C. så att det verkligen framgår vad du menar.

Det är lite stavfel här och där men det är inte hela världen.

Att Gabriel bara spottar ur sig sin historia för Karl vet jag inte om jag köper. Först brusar han upp och sedan börjar han snacka, kanske blir bättre då man ser det.

”Din hämnd är nu fullbordad” låter som någon Darth Vader skulle kunna säga. Karl verkar lite knepig, visst han är en knarkare men i alla fall. Varför hjälper han Gabriel?

Detta var inte hela manuset och kanske får man klarhet i det hela då man ”sett” hela filmen men just nu så känner jag att jag inte riktigt förstår Gabriel idé till att hämnas, känns inte som om han har en tillräkligt stark anledning. Det är väldigt mycket snack i början som känns ganska meningslöst eftersom det inte bidrar till ”hämnd” historian som filmen efter en stund verkar handla om.

Posta hela manuset så är det lättare att tycka till.

Tacktack för din comment!

Ja jo vi kom fram till(jag och mina co-writers) att skriva dialogen som en grund. När vi sedan är på plats kommer dialogen ändras en hel del.

Olika saker framgår kanske inte så bra. Men tillräckligt för att "vi" förstår...

Ja jo det där la jag märke till idag! Verkade som en ganska overklig vändning. Jag försöker komma på en massa anledningar till just VARFÖR Gabriel gör som han gör. När vi tänkte oss filmen från början ville vi göra en film om en psykopat. Men sedan utvecklades detta till en massa andra saker. Så anledningen till att Gabriel dödar och har sig, är för att han helt enkelt blir en psykopat. Det köper kanske inte det så lätt när man läser det men jag vågar facktiskt tro att det kommer funka på filmen.

HAHA! Ja det har du rätt i:) vissa repliker är kanske lite fåniga. Men som sagt kommer dialogen att ändras.

Vi vet inte om filmen ska handla om just hämnd. Det var bara en tillfällig titel jag kom på...ska jag vara ärlig så vet jag facktiskt inte precis VAD den handlar om? Vad ser du? Vi vet inte riktigt heller vad det är vi vill visa med den. Låter kanske dumt eftersom sådana saker ska man ju helst komma på INNAN man börjar skrivandet. Men jag tror att, med filmen vill vi visa(eller fråga): Vad hade du gjort i samma situation?

Dialogen i början är där för att vi ska lära känna Gabriel. Simple as that...

Menmen, jag ska se över manuset ikväll och skriva om, skriva om och skriva om...

Postad

Om du skriver färdig manuset så kanske du ser vad det handlar mest om och kan skriva om det? Just nu ser jag egentligen inte så mycket.

Om det ska handla om ”vad hade du gjort i samma situation” så kanske du kan ha med lite olika alternativ som Gabriel kan göra men sedan väljer en annan väg och varför?

Skriva är att skriva om så att säga :p

PS, lägga upp hela manuset nästa gång (om du har möjligheten), det är lättare då.

Postad

Jag har nu ändrat lite på replikerna och annat. Har kommit på en fortsättning men fastnat...hur ska det hela sluta!? Jag skulle vilja ha ett maffigt slut. Men HUR gör jag detta? Är väldigt öppen för förslag

hämnd. v2.pdf

Postad

Har läst igenom det, har några tankar om det. Gillar vissa bitar, tycker endel är lite hastiga övergångar.

Återkommer med svar mer ingående svar.

Gillar att du lyckats bygga upp det till små klimax här och var.

Ska fundera lite mera på det.

Postad

Nu är manuset klart! Hade varit tacksam för kritik och åsikter. Måste bara tillägga igen: Detta är INTE titeln vi ska använda oss av. Så bry er inte om den för det är inte vad filmen handlar om.

hämnd v5.pdf

Postad

Ni har väl börjat produktionen nu, så det är väl inte så meningsfullt att ge någon feedback. Det jag skulle vilja ändra är inledningen som är rätt seg och väldigt pratig. Första halvan av manuset är mer som en teaterpjäs än en film. All information framkommer i dialog, vilket är trist. Det bättrar sig i andra halvan då handlingen börjar komma igång. Jag skulle föreslå att ni stryker mycket av de första 10 sidorna. Sen kommer en intressant mörk historia igång. Och Karl är en intressant karaktär.

Men som sagt, jag har inte brytt mig om att analysera i detalj, för det är antagligen för sent att ändra något nu. Men jag ser gärna den färdiga filmen.

Manuset har många brister, om man ska se på "hur ett manus skrivs". Men vi kom fram till att huvudsaken är att VI förstår det.

Att du skriver sådär gör att man inte blir speciellt lockad att läsa manuset...

Postad
Ni har väl börjat produktionen nu, så det är väl inte så meningsfullt att ge någon feedback. Det jag skulle vilja ändra är inledningen som är rätt seg och väldigt pratig. Första halvan av manuset är mer som en teaterpjäs än en film. All information framkommer i dialog, vilket är trist. Det bättrar sig i andra halvan då handlingen börjar komma igång. Jag skulle föreslå att ni stryker mycket av de första 10 sidorna. Sen kommer en intressant mörk historia igång. Och Karl är en intressant karaktär.

Men som sagt, jag har inte brytt mig om att analysera i detalj, för det är antagligen för sent att ändra något nu. Men jag ser gärna den färdiga filmen.

Att du skriver sådär gör att man inte blir speciellt lockad att läsa manuset...

Yes, produktionen har varit igång i två veckor nu. Jag gillar inledningen facktiskt. Meningen med den är att man ska veta vilken sorts människa han är och hans syn på samhället som kanske är lite abrupt. Jag har alltid gillat att få information i dialog så jag tror att det är mitt ord mot ditt. Att karaktäerna går och snackar om saker som spelar roll senare fram i filmen.

Det skrev jag för att slippa få ett finger upp i ansiktet: "sådär skriver man inte ett manus och du har en felstavning där!". Sen är det väl upp till var och en om de vill läsa det eller inte. Jag tycker verkligen ni ska läsa det.

• 1 månad senare...
Postad
Ganska hyffsat manus. Men jag tror inte någon dör pga att ens brud gör slut, oavsett hur svagt immunförsvar man har... Men lycka till med filmen. Antar att du har en fet budget eftersom hela första halvan fav filmen tycks användas för att promota cigaretter.

Det är just det han inte gör. Men det är det hp tror! hade du läst manuset korrekt hade du förstått detta. Nejdå, vi har ingen budget alls. Vi ser bara till och inte visa märket på ciggen ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...