hampusforev Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Hej, Jag scannade in mina två filmer hos Solna fotocenter, och är relativt nöjd. Dock så tyckte jag att dom var rätt dryga och dessutom tog de inte mina förfrågningar särskilt seriöst. Så jag vill gärna scanna in min nya Super8-film hos någon annan för att jämföra. Vilka finns det i Stockholm? Eller ska man kanske langa iväg sin film till Kent i Uppsala? Han verkar schysst och engagerad. Dessutom la Solna Fotocenter till en avgift på 300 kr. för att lägga .avi-filen på en DVD-skiva. Detta ville jag inte ens, nåväl det var väl mitt fel också som inte klargjorde att jag ville scanna över allt på en hårddisk för minimal kvalitétsförlust. Dem tog också rätt lång tid på sig. Jaja, det jag undrar är helt enkelt vilka ni voodoofilmare kan rekommendera som ger bäst support och bäst resultat i hela Sverige? Jag behöver egentligen inte begränsa mig till Stockholm utan hellre lite längre restid för bättre kvalité, så länge det är värt det. Tack på förhand! PUSS! /Hampus 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Solna foto är sjukt dyra (om jag får säga det själv). Inte bara för AVI filerna där de tar 300:- per skiva, de debiterar ju hela 9:- per meter film (jag har hört att det finns de som bara debiterar 6:- per meter film...). Om man inte vill ha någon färgkorrigering (att vi justerar/korrigerar färgerna i redigeringsprogram efter scanningen) så ger vi dessutom rabatt till alla Vodoomedlemmar. 0 Citera
jmalmsten Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Solna foto är sjukt dyra (om jag får säga det själv). Inte bara för AVI filerna där de tar 300:- per skiva, de debiterar ju hela 9:- per meter film (jag har hört att det finns de som bara debiterar 6:- per meter film...). Om man inte vill ha någon färgkorrigering (att vi justerar/korrigerar färgerna i redigeringsprogram efter scanningen) så ger vi dessutom rabatt till alla Vodoomedlemmar. hur stor är denna rabatt för voodoofilm-medlemmar förresten? (har en kamrat vars far funderat på att överföra lite smalfilm). 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Det är väl först och främst tänk för nyinspelade filmer. Är det små oskarvade rullar så ger vi 10% i rabatt, har man skarvat ihop filmerna till en större rulle så får man 20% rabatt. Om det är äldre filmer han har så kan han såklart även få de utan den ytterligare färgkorrigeringen (som är inkluderad i standardpriset), men då är det bra om han är van att färgkorrigera/redigera filmer själv. Eller om man har väldigt mycket film, då kan man få rabatt oavsett. Det bästa är väl att han kontaktar mig direkt, så får vi se vad vi kommer fram till. 0 Citera
hampusforev Postad 30 april 2008 Författare Postad 30 april 2008 Ja jag tyckte Solna var jäkligt dyra, 300 kr. för två kasetter är väl inte jättefarligt. Ungefär vad jag räknat med, men 300 kr. extra för en jävla dvd-skiva? Rätt larvigt. Hur som helst, Kent jag kommer nog skicka våran test-film till dig. Vi har testat filmens kapacitet och överexponerat med flit då och då med ett gråkort + olika färger framför kameran. Vi har antecknat väldigt noga vilken bländare samt fps vi har på de olika testen. Vet inte om det hjälper dig på något sätt. Jag har lärt mig av Roy Anderssons kameraoperatör (tillåt mig skryta men jag praktiserade hos Roy Andersson under en vecka) att man alltid ska ge framkallnings labbet + inscannaren sina anteckningar för testklippen, själv har jag ingen erfarenhet ifall det hjälper på något sätt, de arbetade med 35mm så kanske är mest då det behövs. Dessutom kommer vi behöva spela upp filmerna på en projektionsduk (vet inte hur stor den är för tillfället, men ca. 150 x 150 cm skulle jag gissa på). Går detta ifall man digitaliserar filmen? Testfilmerna vi fick från Solna Fotocenter blir väääldigt korniga ifall jag bara förstorar upp bilden till max på min bärbara dators skärm. Kan ni på Uppsala Bildteknik göra HD-transfer? Och hur mycket dyrare är detta isåfall? Tack på förhand! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Vi har antecknat väldigt noga vilken bländare samt fps vi har på de olika testen. Vet inte om det hjälper dig på något sätt. Jag har lärt mig av Roy Anderssons kameraoperatör (tillåt mig skryta men jag praktiserade hos Roy Andersson under en vecka) att man alltid ska ge framkallnings labbet + inscannaren sina anteckningar för testklippen, själv har jag ingen erfarenhet ifall det hjälper på något sätt Det jag i så fall skulle tänka mig hjälper är dels fps (såklart), men sedan att Ni skriver ner vilken "look" Ni är ute efter. Eller kom hit med filmerna så kan Ni vara med när vi scannar dem, då kan Ni ha åsikter om färger/exponering. Dessutom kommer vi behöva spela upp filmerna på en projektionsduk (vet inte hur stor den är för tillfället, men ca. 150 x 150 cm skulle jag gissa på). Går detta ifall man digitaliserar filmen? Det är klart det går, men hur bra det sedan ser ut beror mycket på projektor, filmsort, vilken kamera som har använts vid filmningstillfället, osv. 64T kan jag tänka mig blir rätt kornigt. Testfilmerna vi fick från Solna Fotocenter blir väääldigt korniga ifall jag bara förstorar upp bilden till max på min bärbara dators skärm. Vill Ni se hur bra det kan bli så finns det massor med provbilder och filmklipp att ladda ner från http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php Sedan beror det på vilken kamera man har använt, filmsort, om det är rätt exponerat, osv. Jag är inget stort fan av 64T, det är för kornigt och för mycket "blåkorn" i bilden. Personligen tycker jag att single8 slår super8 på fingrarna, kolla in kvaliteten på de single8 filmer som jag filmade med en ZC1000. Kan ni på Uppsala Bildteknik göra HD-transfer? Nej, är finns i princip ingen mening med HD transfers av 8mm filmer av diverse skäl. Fel höjd/bredd förhållande, redan korniga bilder pga små bildrutor, osv. Kontakta mig direkt på info@uppsalabildteknik.com om du har vidare frågor, eller ring mig på 0708 88 48 31, forumet är inte tänkt som ett kommunikationsmedel direkt till mig egentligen. 0 Citera
hampusforev Postad 30 april 2008 Författare Postad 30 april 2008 Alright! Ja jag kontaktar dig när det börjar bli dags, kan bara nämna att jag använt mig av en "nyrenoverad" Beaulieu 6008S och Vision2 200T film. Rättexponerat skall det vara då vi använt extern ljusmätare, förutom på de partier där vi över/underexponerat med flit. För den här testfilmen är vi inte ute efter en speciell look utan den är mest till för att "pusha" filmen till max och se vad den klarar. Vilken exponering samt filter som ger "rikast" svart färg osv. Så ingen färgkorrigering eller exponeringskorrigering (vet inte den exakta tekniska termen) behövs. Att vara med vid inscanning kan nog bli svårt då vi bor i Stockholm. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 april 2008 Postad 30 april 2008 Så ingen färgkorrigering eller exponeringskorrigering (vet inte den exakta tekniska termen) behövs. Jo, det behövs alltid. Dels vid scanningen och dels efter scanningen (men det sköter Ni själva, så får Ni ett mer "råformat" att jobba med). Exponeringen får justeras beroende på om scenerna är mörka eller ljusa, det går inte att scanna all film med "en" inställning som "är rätt" (vad som är rätt beror på hur ljus scenen är). 85B ger bäst färger med 200T. Ska bli kul att se filmerna! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.