Gå till innehåll

Rakakblad iAE


Wilhelm

Recommended Posts

Hur gör man om man har ett spår i AE och vill göra en paus i det... för att sedan köra det igen, lite senare. Utan att behöva kopiera och flytta det fram, jag vill slippa få ett helt nytt spår med nya effekter på.

 

Som i Premiere... där kan man ju använda Rakbladet och sen bara flytta fram och dra i kantern aför att få precis vad man vill ha... kan man göra så i AE?

 

AE är nytt för mig, men jag tycker att det borde finnas.. men jag kan inte hitta var.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hjälpen är ju förståss bra.. Jag har prövat att rådfråga den.. det står säkert.. men jag vet inte vad jag ska söka efter.

 

Varför jag undrar egentligen är för att jag har gjort lasersvärd.. och så vill jag lägga motion blur på. men när det är olika klipp så blir det förfärligt och konstigt med motion blur mellan klippen...

 

Det går förmodligen att lösa ändå, genom att kopiera den i så många gånger som det finns olika klipp och och trimma dom enskillda spåren så att det blir fint. ska testa det i kväll...

Länk till kommentar
Share on other sites

Lösningen heter Precomp eller Opacity.

 

AE har varje element på ett eget lager så att klippa och göra paus i det går inte. Du kan dock enkelt göra så att det "försvinner" genom att sätta opaciteten till 0 under en period och sedan dra upp den igen.

 

Varning för Svengelska:

Om det inte är praktiskt (för att opaciteten animeras eller nått liknande) så kan du ju göra precompa elementet och lämna alla inställninger i den nuvarande compen. Inne i precompen kan du sedan göra kopior som du kan flytta och leka med. Alla dessa komemr att behandlas som ett lager i din huvudcomp och dina effekter och inställninger gäller för samtliga element i precompen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte riktigt om det är detta du är ute efter, men såhär kan man med hjälp av "Enable Time Remapping" som du hittar under "layers" frysa bilden i AE. Det är lite småbökigt att förklara, men jag försöker...

När du valt "Enable Time Remapping" (markera klippet först i tidslinan)går du ner till tidslinan och fäller ner pilen framför klippets namn. då skall det stå

"time remap" med en pil framför. Fäll ner även den pilen och en "kurva" som börjar längst ner till vänster och som stiger upp till höger syns.

Kurvan du ser motsvarar hastigheten i ditt klipp. Sätt markören där du vill att filmen skall pausas. Längst till vänster ser du en ruta med två pilar på vardera sida. Gå ditt och klicka i den tomma rutan. Nu skall du fått en ny "keyframe" där markören på tidslinan är. Högerklicka på din nya keyframe och välj "toggle hold keyframe". Nu ser du att din kurva blev till ett horisontellt streck. Tiden i klippet har stannat. För att åter få fart på det hela sätter du markören där du vill att klippet skall fortsätta. Klicka i den tomma rutan till vänster(den med två pilar), högerklicka på din nya keyframe välj åter "toggle hold keyframe" och nu ser du att kurvan åter stiger och handlingen i klippet fortsätter.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...