Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Japp, som titeln antyder ska jag överföra en musikvideo(som i skrivande stund animeras) till Digibeta, för att sedan kopieras upp och skickas till Ztv och Mtv.

Situationen är sån att jag är helt grön då jag aldrig haft att göra med den delen av produktionen tidigare, så min fråga är vad ni har för tips att tänka på inför detta?

Behöver jag t.ex exportera ut slutprodukten med ngt speciellt codec, borde man behandla färgnivåer på ngt speciellt sätt, behövs tidsmarkörer för att synka ljudet etc?

Vi har planerat klippa ihop allt i Premiere.

Har rotat runt bland artiklar och forumet men inte riktigt fått klarhet i det hela...

Tack på förhand!

Postad

Egentligen ska du ha järnkoll på nivåer och annat, men en enkel väg runt är:

Kolla med MTV och Z-TV efter sändningskoder och annat. Dessutom hur dom vill ha den med ljudkanaler, nivåer och annat. Kolla på mer än en TV (både gammal tjock-tv och LCD/Plasma) och absolut INTE på bara dataskärmen.

Försök att exportera dina animationer till ngn annan codec än DV (DV är ELAKT mot dataanimationer). Kör ex Black Magics codecs (finns att ladda hem på http://www.decklink.com).

Klipp och färgkorra så mycket du kan. (Viktigt, om det är animerat material att du inte drar i för mycket i färgerna.)

Exportera färdiga filmen till Decklinks codec igen (som uncompressed 8 eller 10 bit) och kolla sedan med http://www.secondunit.se om dom kan kolla upp så alla färger och nivåer är "legal". Decklinks codecs underlättar i sammanhanget eftersom S. Unit har ett Decklink kort. (Du kan skicka filmen via FTP). Dom kan sen justera in filmen om det bara är "lite" fel. Dom kan också hjälpa till med klocka, nedräkning och annat (kostar lite givetvis).

(Nää...jag jobbar inte på Second Unit ;) men jag använder dom jämt för all reklam jag gör och dom har alltid varit väldigt bra att ha och göra med och fixar och postar sånt till ALLA kanaler i Norden hela dagarna.)

Men det finns många som kan göra samma sak.

/Max

Postad

Att kolla med secondunit känns lite överflödigt. Om du ändå ska jobba med materialet i premiere så skulle jag nöja mig med att lägga på "Broadcast Colors" effekten på din film innan du gör en slutgiltig export.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...