Gå till innehåll

Canon MVX3i versus Panasonic NV-GS400


blund

Recommended Posts

Har någon en idé om hur Canon MVX3i (Optura Xi) står sig jämfört med Panasonics NV-GS400? Jag tänker främst på bildkvalitet (rörlig sådan) - Panasonics modell har ju 3CCD medan Canon bara en enkel.

 

Hur mycket betyder egentligen de extra CCD-plattorna för bildkvalitén i praktiken?

 

Tacksam för svar,

David

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har egentligen ingen bra koll på videoteknik, men håller på att lära mig.

Jag ska precis köpa in utrustning till en nystartad gymnasial it-medieutbildning och anser att 3CCD är ett krav om man ska hantera och lagra video digitalt (dvd). Är det bara för hemmabruk, typ semesterbilder, är det en annan sak.

Jag har jämfört Canons MVX3i med Panasonics NV-GS200, och t.o.m. där så väljer jag Panasonicen.

Fast jag skulle snarare lägga några tusenlappar till och satsa på Canon MX2, som ger en massa mer för lite pengar.

 

 

[citat=blund]Har någon en idé om hur Canon MVX3i (Optura Xi) står sig jämfört med Panasonics NV-GS400? Jag tänker främst på bildkvalitet (rörlig sådan) - Panasonics modell har ju 3CCD medan Canon bara en enkel.

 

Hur mycket betyder egentligen de extra CCD-plattorna för bildkvalitén i praktiken?

 

Tacksam för svar,

David[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt är det bättre med 3CCD, men är det någon som har en personlig uppfattning om hurvida NV-GS400 slår Canons stolthet på fingrarna vad gäller bildkvalitet? Är 400an värd 4-5000 ytterliggare kr? De har ex. båda optisk bildstabilisator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade samma dilemma och jag valde canon mvx:an. Dock så hade inte 400:an anlänt till marknaden då men gs70:in som också har 3ccd. Nackdelen är att ljusinsläppet är sämre när det är 3chip istället för 1 stort. För övrigt så funkar kameran bra och bilden duger till mer än semesterbilder.. Men som sagt, om det inte sitter i pengar så kör på en xm2:a.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, sitter å skriver ut recensioner på XM2an just nu. Ska ta mig en allvarlig funderare innan jag slår till... På lång sikt är det kanske värt några extra tusen. Bildkvalitén ska ju inte bara "duga" - den ska så klart vara grym! ;) Läste precis en intervju med daveybrothers som efter lite lek, hårt arbete och en XM1a lyckades plåta ihop ett par kortfilmer som nu tagit dem till Hollywood. Man blir ju rätt motiverad när man läser sånt! Hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag har surfat en del på camcorderinfo (nyttig sida btw). GS400 låter helt klart bra, men det verkar nu som att jag kan få ett bra pris på en Canon-kamera - kontakter, du vet ;) thanx anyway. Det vore givetvis guld om man kunde fixa sig en XM2a (GL2). Det visar sig om drömmen slår in...

XLR-utgång (via tillbehörssko), ljudnivåmätare (L o R), 20x fluoritlins m.m. och den, till synes, funktionella designen attraherar mig oerhört.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gick just in på camcorderinfo.com och jämförde Panasonic NV-GS200 med GS400 och fick ett mycket märkligt resultat. För nog måste väl även GS400 ha utgångar som Firewire och s-video? Antar att uppgifterna helt enkelt inte var kompletta...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Jo jag håller med om att en Canon XM-2 skulle va värt guld att äga! Men det handlar förstås om pengar! Annars skulle väll alla springa om kring med ett helt kamera förråd på detta forumet. =) ... Men då kan väll du fixa en XM-2 till mig med *ler* =)

 

Mvh/ Martin[/citat]

 

Hehe. Om jag var rik, stenrik, hade jag gett bort XM2:or till höger och vänster, då hade jorden varit en bättre plats att vara på. Kanske.

 

Jag återkommer om hur köpet artat sig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...