Gå till innehåll

Analog/digital ljusättning?


rakel-maria

Recommended Posts

Analog ljussättning innebär att du kan justera steglöst mellan 0% och 100% för varje lampa i scenen. Medan digital ljussättning i binärt läge enbart tillåter ON eller OFF. Med högre numerisk upplösning kan du även ljussätta i 64 bitar i de senaste versionerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Analog ljussättning innebär att du kan justera steglöst mellan 0% och 100% för varje lampa i scenen. Medan digital ljussättning i binärt läge enbart tillåter ON eller OFF. Med högre numerisk upplösning kan du även ljussätta i 64 bitar i de senaste versionerna.

 

 

Förstod inte så mycket av det där om jag ska vara ärlig, men det låter inte direkt som den uppfattning jag har av analog/digital ljussättning.

 

Så här har jag lärt mig:

 

Analog ljussättning (färgsättning) innebär att en person på labbet granskar negget och ställer in ljusvärden för kopieringen av filmen som ger rätt exponering och färgvärden enligt fotografens önskemål.

 

Digital ljussättning (digital intermediate) innebär att man i en dator bearbetar det inscannade negget. Här kan man styra exponering och färger och förhandsgranska det innan man printar det. Man kan också belysa/justera valda delar/färger i bilden.

 

(Kan vara så att Digital intermediate egentligen inte riktigt är samma sak som digital ljussättning. DI syftar nog mer ¨på att man ljust gradar bilden och manipulerar den)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...