obin_gam Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 har fått tag i riktigt blod (haha köpte på Willys - "Djupfryst Nötköttsblod") och tänkte använda det som just blod i våran film. Min fråga är: Om man har färgat håret, och sedan doppar håret i blodet, kommer hårfärgen att förstöras då? 0 Quote
Sommarkatze Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Borde det inte om du tvättar håret noggrant sen. ( fast ifall hårfärgen är sån som försvinner när du dushar så vet jag inte ) Samt så blire nog kladdigt.^^ Som skrivet är inte säker. Hör med en läkare ;P 0 Quote
DDeridex Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Livsmedelsblod är taskigt kontrollerat då det är avsett för att tillagas så var noga med att inte få något i munnen eller i ögonen. Dessutom har fryst blod inte rätt färg då det börjar levra sig samma sekund som djuret avlivas. Teaterblod som man kan köpa i de flesta välsorterade leksaksaffärer är av ovan nämnda orsaker att rekommendera. Dock borde det inte sabba din hårfärg, förutom de röda blodkropparna så är det ungefär samma sak som att knäcka ett ägg på huvudet, samma klet och samma metod att tvätta bort. 0 Quote
obin_gam Posted April 18, 2008 Author Posted April 18, 2008 tack för svaren! akta ögon, mun etc - uppfattat! fråga läkare - uppfattat! det är ju "riktig" hårfärg som håret är färgat med så då verkar det vara lungt med just det. hade köpt teaterblod om affärerna häromkring hade haft det, tyvärr var det ju slut på alla ställen... angående färgen på det så hada jag ingen koll på det, så jag tackar för upplysningen :) jag har en liten flaska med röd karamellfärg som borde kunna "rätta till" färgen på blodet om det skulle se helt förjävligt ut :P 0 Quote
DDeridex Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Röd karamellfärg tillsammans med en blandning av mörk och vit sirap ger rätt färg. Lite vatten ger rätt konsistens. Det är inte helt hundra men det är mindre morbit än din metod. Men kör i vind! 0 Quote
Mats Öhlund Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Riktigt blod åldras snabbt och börjar lukta och kan vara ohälsosammt. Filmblod hittar du här: https://mapont.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=106 0 Quote
obin_gam Posted April 19, 2008 Author Posted April 19, 2008 Röd karamellfärg tillsammans med en blandning av mörk och vit sirap ger rätt färg. Lite vatten ger rätt konsistens. Det är inte helt hundra men det är mindre morbit än din metod. den morbida sidan av hela altet satt vi å funderade på när vi stod i affären och såg "blod till salu" typ... så den faktorn har vi kommit över hehe. det ger ju också själva filmen en otäckare känsla (inte minst för skådespelarna) att man vet att det är rikigt blod man använder ochjag tror att det kommer synas i bild att folk är allmänt grossed-out av det. Riktigt blod åldras snabbt och börjar lukta och kan vara ohälsosammt. Filmblod hittar du här: https://mapont.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=106 nice, bokmärker den där sidan på en gång :D 0 Quote
DDeridex Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 Konsten har få regler men var försiktig! 0 Quote
GodeDoktorn Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Här har jag tecknat ner ett perfekt recept på blod: http://forum.voodoofilm.org/showpost.php?p=152783&postcount=41 Det är bra mycket billigare än teaterblod som finns att köpa. Just satsen som jag skriver ner i den där posten ger kanske ett resultat på 1 dl, men man får ju förstora upp satsdelarna på egen hand om man hade planerat att göra en större sats. Lycka till! 0 Quote
Recommended Posts