Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ett problem. Har gjort grafik i Photoshop med måtten 1025x576pixlar. När jag lägger ett lager på en videofil som är 16x9 i Premier så drar videoklippet ihop sig i sidorna. Grafiklagert ser rätt ut, men videoklippet är fuckat. Någon som vart med om samma sak och har en bra lösning?

Jag antar att det kan vara för att jag har ett lager som är 1025x576 square pixels och en videofil som är 720x576 anamorfiskt? Borde jag istället göra lagren till 720x576 och sedan ta ineterpret footage>widescreen på dem i premiere kanske?

EDIT: Händer dock inte med alla videofiler. Därför kanske det tillsut blir för mycket för premiere självt eller så ?

Postad

Är det vanliga DV AVI-filer?

Är det samma filer som krånglar varje gång (även om det inte är alla)?

Separata lager på PSD-filerna?

Vilken version av programmen?

/Max

Postad

Ja. Är väl vanliga. Sitter ett matrox kort i datorn så den kanske tar in i ett eget avi-format ?

i stort sett alla filer krånglar.

Verkar som att flera PSD-lager på videofilen gör att det krånglar mer än om jag bara har ett PSD-lager.

Versionen borde vara 1.5

Postad

Aha Matrox... då är det med STOR sannolikhet Matrox-relaterat. Matrox har (osäker på om detta gäller just här) en egenhet med just grafikfiler, dom konverterar vissa filer till en TGA i bakgrunden.

Jag skulle snabbtesta med att spara en TGA-fil från Photoshop i 720 x 576 DV Wide (med alphakanal om du behöver transparens). Funkar det kan du enkelt skapa en action i Photoshop som konverterar filerna till rätt format (om det är en massa filer).

Testa också att skapa ett "vanligt" DV projekt och se om samma sak inträffar där.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...