hampusforev Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 Hej! Jag planerar att filma ett väldigt amitiöst och seriöst Super8-projekt inom de närmsta veckorna. Eftersom jag förberett färgskalorna i kortfilmerna vi ska göra så är rätt färgåtergivning bland det viktigaste i framkallningen + inscanning av filmen. Jag har förstått att det lättaste för de som skall scanna filmen är ifall man filmar en färgkarta/ett gråkort i början av varje film. Gråkort har jag hittat att köpa i Stockholm, men färgkarta (vet inte ens om det är den tekniska termen) har jag inte hittat. Är det någon som har någon idé vart man kan hitta en färgkarta för foto/film? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 Jag har förstått att det lättaste för de som skall scanna filmen är ifall man filmar en färgkarta/ett gråkort i början av varje film. Jag har hittils inte scannat något med varken gråkort eller färgkort (om man inte räknar med gamla färgkort från -70-talet då). Det lättaste är väl om det finns en person på plats som är med vid scanningen, då kan man ju sitta med och ha åsikter om hur man vill ha färgerna. 0 Citera
hampusforev Postad 11 april 2008 Författare Postad 11 april 2008 Jag har hittils inte scannat något med varken gråkort eller färgkort (om man inte räknar med gamla färgkort från -70-talet då). Det lättaste är väl om det finns en person på plats som är med vid scanningen, då kan man ju sitta med och ha åsikter om hur man vill ha färgerna. Okej, ja du borde ju veta. Jag har aldrig scannat några filmer men vill gärna ha dem så bra som möjligt. Såg på cinematographys forum att "Super8-Guy" som skall vara väldigt duktig på super8 sa att det var ett bra sätt att hjälpa vid inscanningen. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Det kan säkert vara ett hjälpmedel, jag tänkte lite högt bara, det beror på vad man vill ha för "look" på sina scener också. Tex musikvideos kan vara svåra att scanna/färgkorrigera när de har scenljus med färger, och man vet ju inte om de vill ha gult ljus och i så fall hur gult (eftersom scenljuset är gult) eller om de bara vill ha lite gultonat, eller om det är gultonat pga felfiltrering av filmen. 0 Citera
The Circus Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 En färgkarta, även kallat color rendition chart på engelska, finns att köpa lite överallt. De vanligaste färgkartorna är nog GretagMacbeth/X-rite's ColorChecker och ColorChecker Mini. De är rätt så dyra (550 kronor) men med tanke på att dollarn är billig just nu, skulle jag rekommendera att köpa en ColorChecker samt gråskala (greyscale) från Amazon eller Ebay. Du filmar på en färgkarta vid början av varje ny scen/ljusbyte. Om du planerar att använda färgkartan för fotografering har jag hört rykten om att det finns en programvara som analyserar kartan, mäter färgkortet och skapar en profil som man sedan kan applicera på alla bilder tagna under den fotosessionen! Vad gäller bästa färgåtergivning med färgkartor för super-8 har jag hört att Justin Lovells Frame Discreet har den bästa telecine/färgkorrigeringen (Autodesk Lustre). Han hänger på Cinematography ifall du har några frågor. Kolla även in hans blogg här. Lycka till! /Tony 0 Citera
hampusforev Postad 12 april 2008 Författare Postad 12 april 2008 Okej! Lite smådyrt att skicka sina filmer till Toronto dock. Kanske värt det? Vad är skillnaden på telecine och scanning egentligen? Jag blev rekommenderad att använda telecine. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Telecine är ett "speciellt ord" för processen att överföra film till TV/video. Tele(vision) + Cine(ma) = Telecine. Så telecine och filmscanning är väl olika ord för i princip samma process. Tänkvärt är väl att man får sina filmer i NTSC format från USA, istället för PAL. 0 Citera
The Circus Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Okej! Lite smådyrt att skicka sina filmer till Toronto dock. Kanske värt det? Det kan bli lite dyrare att skicka sina rullar till Toronto men har man filmat seriöst med en färgkarta och gråkort så borde man skicka rullarna till ett företag som vet hur man får en bra färgåtergivning. Annars kan man lika gärna skippa den delen och skicka rullarna till ett företag utan den kunskapen och nöja sig med det. Det beror också på vad exakt man ska göra med materialet. Har läst mycket om Frame Discreet och de gör nog bäst telecine med tanke på kostnad och hur mycket uppmärksamhet materialet får i post/korrigeringen. De har även möjlighet att leverera i ett okomprimerat format (hårddisk) vilket resulterar i bättre kvalitet på filmfestivaler där bilden förstoras mycket. Snart är det även möjligt att få en HD-telecine via Frame Discreet. Overkill tycker några men det beror på vad man ska göra med materialet samt hur stor budget man har. /Tony EDIT: Kollade in din sida om projektet Absurditeten. Ser mycket bra ut! Håll oss uppdaterade med vad som händer! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 ... och de gör nog bäst telecine med tanke på kostnad och hur mycket uppmärksamhet materialet får i post/korrigeringen. För korrigering i post... borde väl det bästa vara att de inte rör bilden alls? Ju mer de pillar/justerar på färgerna efter digitaliseringen desto mindre utrymme får kunden kvar att justera själv, för att få till det exakt som man vill. 0 Citera
The Circus Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Det Frame Discreet fixar i post är en verklig färgåtergivning (oftast med hjälp av färgkartan de rekommenderar att man filmar varje ny scen med). Sedan får kunden med hjälp av sitt korrigeringsprogram hemma, justera till så som man vill ha det. Frame Discreet har också ett lite dyrare paket där kunden själv får sitta med i telecine och färgjustera materialet "on the spot" med Autodesk Lustre systemet. Mycket händigt om man bor i Toronto. /Tony 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Det Frame Discreet fixar i post är en verklig färgåtergivning (oftast med hjälp av färgkartan de rekommenderar att man filmar varje ny scen med). Sedan får kunden med hjälp av sitt korrigeringsprogram hemma, justera till så som man vill ha det. Rätta mig om jag har fel, men när de går och justerar färgerna "så det blir verklig återgivning" så tar de bort lite av korrigeringsutrymmet för vidare justeringar, eller? I alla fall om det är justeringar som de gör efter att filmen har digitaliserats (vilket jag trodde att det var, eftersom du skrev "i post", låter som någor man gör efteråt). Och att ta bort utrymme/färgskala för vidare justeringar kan väl aldrig vara bra? Det bästa borde vara att ta "råfilerna" (som har skapats efter digitaliseringen) och applicera all korrigering/justering direkt på de filerna, istället för att skapa "mellanfiler" med fler generationer av tex dv komprimeringar och färgjusteringar. Det är alltid bäst att jobba med originalfilerna. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 12 april 2008 Postad 12 april 2008 Frame Discreet har också ett lite dyrare paket där kunden själv får sitta med i telecine och färgjustera materialet Det var snällt av honom. Det erbjuder jag också, utan att ta mer betalt för det. ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.