Kontroll Postad 10 april 2008 Postad 10 april 2008 Hej hej! Jag har precis gjort färdig en produktion och exporterat ut den i 16:9. Nu skulle jag också vilja ha ut den i 4:3. Mina inställningar är: Format: Quicktime Range: Work Area Preset: Custom VCodec: Apple ingen Quality: 100 Frame W: 720 Frame H: 576 Frame Rate: 25 Field Order: Progressive Pixel Aspect Ratio: Same As Project Bit Depth: Millions+ Och nu till själva problemet... Jag får ut filmen men vid flera klipp har jag lagt som blurade svarta block (titles) för att täcka bort kanter på en svart skiva och liknande. Dessa block försvinner och syns inte i den uttagna 4:3versionen men det gör de i 16:9... Varför försvinner dessa block? 0 Citera
Max_H Postad 10 april 2008 Postad 10 april 2008 Låter skumt... det blir som att dom "inte finns med" alls på timeline? Som workaround, gör en "Export Movie" på dom ställen där dom är med och lägg "över" originalen. /Max 0 Citera
Kontroll Postad 10 april 2008 Författare Postad 10 april 2008 Testade att exportera och lägga över men samma problem återstår. Det jag kan göra är att ta ut filmen i 16:9, lägga in den i ett nytt projekt och sen ta ut den i 4:3 men då blir bandningen förstörd. Mycket märkligt det här. Allting är ju verkligen som det ska men de här blocken bara försvinner/skivornas kanter syns i 4.3... 0 Citera
Max_H Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 Väldigt skumt... testade här med: PC med PPro CS 3.1.1. PPro projekt i 16:9 med några 16:9 klipp. Video 2: Svarta "fyrkanter" av titles. Video 1: 16:9 video. Exporterade med samma inställningar som du. Fick ut ett QT 4:3 klipp med letterbox och mina titles-fyrkanter kvar. Jag kör fortfarande Quicktime 7.3 på den maskin jag testade på. /Max 0 Citera
Kontroll Postad 11 april 2008 Författare Postad 11 april 2008 Problemet uppstår när jag ändrar frame height och width från orginalet 1280x720 till 720x576 Testade att ta ut i andra format än Quicktime och samma problem där. Jag har däremot upptäckt att vad problemet egentligen är. Blocken finns där men dom animeras inte (skivan var täckt sista framen i klippet) 0 Citera
Joel_1980 Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 jag har upplevt samma problem. jättemärkligt. har för mig att jag importerade projektet i AE och la på min letterbox där istället. 0 Citera
Max_H Postad 11 april 2008 Postad 11 april 2008 Det var ett HD-projekt... aha... det förklarar saken. Skulle tippa på att blocken har ett absolut positionsvärde som inte förändras - ska testa. Bäst då att importera projektet i ett nytt 4:3 projekt och skala om sequencen så den passar. /Max 0 Citera
Kontroll Postad 11 april 2008 Författare Postad 11 april 2008 Problemet löst! Jag tog ut den som en 16:9 Quicktimeanimation och gjorde ett nytt projekt la in den och tog ut i 4:3. Nu funkar allt! Men känns ändå märkligt att det blev som det blev eller? Tack för att du tog dig tid Max! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.