klasnilzon Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 Jag har renderat min film till MPEG2 i Vegas 7.0. NTSC DV widescreen, 720x480. Formatet är rätt när jag ser den på VLC mm på datorn. Jag har sedan gjort den till DVD i Sony DVD Architect 4.0 med inställningarna NTSC Widescreen 720 x 480. När jag ser filmen på en Widescreen TV ser det bra ut, en del av bredden kommer dock inte med. Men när jag ser den på 4:3 TV så är formatet inte rätt. Bilden blir en aning avlång + att hela bredden inte kommer med. Det borde vara en tjockare svart rand nedan och ovan bilden än det är på 4:3 tv'n. Var har jag gjort fel inställningar? Nytt inlägg: Testade nu att välja PAL Widescreen, 720x 576 när jag gjorde DVD'n i architect och då blev det rätt format på 4:3 Tv'n. Hela bilden kom dock inte med men det är mindre viktigt. Många har ju Widescreen-TV... Surffilmen från Marocko är nu nästan helt bra. Men kan jag göra det bättre så att hela bilden alltid kommer med?? 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 japp om du har en kamera köpt i sverige som har PAL som standard måste du köra PAL genom HELA redigeringen och INTE NTSC då detta är en annan tv standard med en helt annan upplösningen. NTSC 720*480 PAL 720*576 så vill du ha optimal kvalle måste du ändra projekt inställningar i sony vegas till PAL DV Widescreen (720x576; 25,000 fps) så ska du se att det blir mycket bättre. Abbe ps. för bättre resultat i renderingen i vegas rendera med vbr 2 pass så blir kvallen bättre. 0 Quote
klasnilzon Posted April 7, 2008 Author Posted April 7, 2008 Jo vet att det är PAL i Sverige men fick det inte tidigare att bli bra. Hade problem med Field orders. Fick endast till det då jag valde 29,97 fps och None progressive scan. Så min kamera verkar filma med 29,97 fps...? Nu är kvallan samma som den kameran ger. Tror inte den kan bli så mycket bättre. Såg den på projektor och allt såg fint ut. Men om det kan bli bättre är det helt klart värt att testa.. Tar renderingen den dubbla tiden om man kör med two-pass? Vad är syftet? Går det att rendera med PAL Widescreen och ha kvar fps på 29,97 utan att det blir problem. Eller ändras fps automatiskt till 25,000 fps när jag sätter på PAL? Nytt; Blir inte rätt om jag renderar med PAL DV Widescreen. När jag anpassar bilden efter detta så skärs en stor del bort, upp och nere. Min kamera måste filma i NTSC Dv widescreen. Men vad händer om renderar i NTSC DV Widescreen men gör den till DVD i PAL Widescreen? Blir fps 25,000? 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 pal borde va bättre, högre upplösning. vad var det för problem du hade med field orders? filmar din kamera progresivt? angående two pass. Ja det tar längre tid. syftet är att den första gången "planerar" renderingen sedan andra gången renderar allt. det blir bättre. Det går säkert med pal och ha kvar 29,97 fps men det lär bli väldigt konstigt och inte funka så bra. Kameran är antingen PAL 720*576 25fps eller NTSC 720*480 29,97fps. renderar du i ntsc ska du göra dvd i ntsc oxå annars blir det bara extra fix i architect Abbe 0 Quote
klasnilzon Posted April 7, 2008 Author Posted April 7, 2008 Min kamera måste filma progresivt eftersom det är det enda som fungerar. När jag har på upper och lower field orders så blir bilden dålig som den blir när field orders är fel, streck vid snabba rörelser. Testade att ändra mellan alla men fick inte till det. Men när jag till sist ändrade till 29,97 fps och progressive blev det bra. Är rätt säker på att min kamera filmar i NTSC 720x480 29,97fps. Har en ganska enkel Dv-kamera: Panasonic NV-GS27 Om detta är läget så måste det vara bäst att rendera i NTSC dv widescreen för att få bästa kvalité, lr? Renderar nu med two pass till MPEG 2. Men problemet är fortfarande kvar att när jag gör den till DVD med NTSC så blir bilden lite avlång på 4:3 TV. På en 16:9 Tv fungerar det bra. Är inte klar med allt än men får se... Hoppas two pass nu visar lite vassare kvalla.. Ska köpa en Macbook hade jag tänkt, den snabbare. Men fungerar den bra att redigera på? Gör grafikkortet mycket? MacBook har inte så bra grafikkort... 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted April 8, 2008 Posted April 8, 2008 NV-GS27 spelar INTE in progresivt. det kan du glömma, och att du har en ntsc kamera skulle förvåna mig då du i så fall har köpt den utomlands eller från blocket etc. Dessa linjer du snackar om som uppstår vi snabba rörelser är INGET PROBLEM, det ska vara så. det blir så på grunda av att kameran spelar in halva (50i) bilder som lägs i ihop (25) enkelt utryckt. Om du sedan tankar över material till dator kommer dessa linjer att synas på grund av att en datorskärm visar bild progresivt (hela bilder och inte halva) och inte interlaced. En så länge inget konstig, det ska vara så. redigerar du sedan ditt metarial i "PAL 720*576 25fps interlaced" och renderar det till exempel mpeg2 PAL (dvd formatet) tar in det i architect gör en dvd (PAL) och bränner den. Sätter du in dvd i en dvd spelare kommer dessa linjer INTE att synas pga att en tjock tv visar interlaced alltså så som din kamera spelade in det i. är det platt tv så kommer antingen dvd-spelaren eller tv att köra en slags deinterlacing så dessa linjer kommer inte synas. MEN så fort du kör det på en dator kommer det linja häj vilt EFTERSOM en datorskärm visar PROGRESIVT. Abbe 0 Quote
klasnilzon Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 Vet hur det fungerar med Frames och interlaced. När jag tankar över material till datorn ser det fint ut- det är sen när jag renderar med Field Orders som det blir dåligt... Du menar att det jag filmat med min kamera borde se dåligt ut på mina dator men det gör det inte... Testade att ändra mellan alla och bränna ut och se på DVD. - Blev även "suddigt" när jag såg den på en vanlig TV. Men när jag till sist ändrade till 29,97 fps och progressive blev det bra. Har fått till det med att rendera den i NTSC DV Widescreen None Progressive och sen bränna ut den i Pal med Architect. Detta blir bäst tydligen... Kan bara få formatet 1.85:1 Anamorphic Widescreen med NTSC DV Widescreen i Vegas (Blir 2.35:1 med PAL). När jag sen gör filmen till PAL i Architect så blir DVD'n precis som jag vill ha den. Hela bilden kommer med på både 4:3 TV och Widescreen TV. Fungerar även att se den på datorn som är rätt värt. Varför ha en film som bara fungerar på vissa skärmar och som bara kan läsas av vissa DVD-spelare. Det hänger inte bara på Tv'n... 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 kör på det om det blir bäst... men det låter lustigt. iof sig är allt konstigt i datorns värld. "Varför ha en film som bara fungerar på vissa skärmar och som bara kan läsas av vissa DVD-spelare. Det hänger inte bara på Tv'n..." det är ju inte filmen som är problemet det är ju kameran och skärmen. det är stor skillnad mellan en vanlig tv och en dator skärm. men kul att det funkar bra nu. Abbe 0 Quote
ronnylov Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Det här med att inte hela bilden syns i TVn beror på att TV-apparater har något som kallas överskanning (overscan på engelska) så det är helt normalt att bilden zoomas in litegrann när man ser det på TV. Men det är inte jättemycket som döljs i kanterna, kanske 5-10% av bilden. 0 Quote
klasnilzon Posted April 21, 2008 Author Posted April 21, 2008 Tack för alla bra tips! Får nu till det med Pal också. Kommer en del ur filmen på youtube om ett tag... 0 Quote
Recommended Posts