SebastianK Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Tjenare! De är så här, jag håller på med ett projekt i skolan och har bestämt mig för att göra en dokumentär film. Ämnet i film är Le Parkour (extrem sport) och jag ska försöka förmedla budskapet med sporten m.m. Eftersom att de här är min första dokumentär så skulle jag behöva lite hjälp, vad ska jag tänka på? ska jag filma på nåt speciellt sätt? osv osv. tacksam för svar! :) mvh. Sebastian 0 Quote
16kolon9 Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Eftersom det är din första film är det viktigast att du får in så pass mycket material i datorn att du kan redigera till samma extrema tempo som sporten utövas i. Begränsa dokumentären till cirka max ungefär fem minuter och dela med dig av den glädje du känner inför sporten. I det här läget är det för mycket att gå in på alla journalistiska och etiska synpunkter utan det viktigaste är att bli klar med filmen innan du börjar ångra alla val du måste göra. Ingen enskild kameramodell, mikmodell eller CODEC kan ta all din kraft. Spela in så det ryker. Låna musik att redigera till. Skriv en speakertext när du är klar med redigeringen. OCH se till att få filmen klar. Det är din vision av sporten som du förmedlar och du kommer att lära dig mycket på vägen mellan alla väggar, trappor och håligheter att dyka igenom. 0 Quote
SebastianK Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Tack så mycket :) har rätt så mycket material att tillgå redan och ska filma ännu mer så de är inte så stort problem! Sen är jag även en utövare av sporten så kan ju rätt mycket själv, vilket jag tror har underlätat i filmningen, med vinklar och sånt. Sebastian 0 Quote
EliteMachine Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Filma inte för mycket... det är mitt tips =) Filma ungefär 10ggr mer än vad slutresultatet ska bli... självklart finns det undantag men det är en bra riktlinje. 0 Quote
16kolon9 Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Filma inte för mycket... det är mitt tips =) Filma ungefär 10ggr mer än vad slutresultatet ska bli... självklart finns det undantag men det är en bra riktlinje. Dokumentärfilmer har en högre kvot än spelfilmens 10ggr. Närmare 30-40 ggr material blir det eftersom kameran går i väntan på intressant material. 0 Quote
EliteMachine Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 yes, men eftersom han själv sysslar med den här sporten så torde filmaren veta vad han vill ha för material, den här typen av "dokumentär" är väl nästan bäst om den regisseras? 0 Quote
SebastianK Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 aa jag vet ungefär vad jag ska filma, så de blir ju inte riktigt så att jag kommer låta kameran rulla. sen har jag redan mycket material från tidigare jag kommer använda mig av också. en ltie fråga till, hur ska jag lägga upp filmen vad ska jag tänka på när jag redigerar? :) 0 Quote
16kolon9 Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 De två frågor du buntar ihop till en liten fråga ryms i forumet - men ett fullödigt svar gör ger det inte. Eftersom det är din första film är det bättre att du själv väljer i materialet och redigerar ihop en kort historia som förmedlar den adrenalinkick du får från denna extrema form av att ta sig fram i stan. Jag har ingen aning om vilket material du redan har i dina hyllor, ej heller vilket material du avser spela in, så därför är det bäst för din egen utveckling att du börjar med att logga allt material för egen kännedom. Det finns mycket att tänka på när du redigerar. Det finns även en separat Oscars-klass för bästa redigering. Existensen av filmpriser för redigering ger en fingervisning om att det är väldigt mycke att tänka på vid redigering. Men i ditt fall är det viktigast att du tillåter dig att göra misstag så att din film blir klar. Själva syftet med att göra filmen om extrem sport är väl dels att förmedla sportens känsla och dels att du ska lära dig lite om dokumentärfilmsskapande. Beroende på vad du har för material och val av röd tråd i filmen får du lägga upp redigeringsarbetet lite olika. Men i princip klipper du ihop ett flöde till en grovklippning. Sedan justerar du rytmen till en director's cut, och slutligen gör du allt finlir till final cut. Denna final cut gör du sedan färg-, ljus- och ljudbearbetning på. 0 Quote
barnholdt Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Var inte rädd för att göra om när du redigerar. Även om du är ganska nöjd med resultatet, kopiera hela rasket till en ny sekvens och börja dra och klippa i materialet från den. Men framför allt försök begränsa dig till en del av det hela precis som 16:9 varit inne på. Det är bättre att spara det andra materialet till en kommande dokumentär. För vi hoppas ju på att det ska bli flera, eller hur. ;) 0 Quote
SebastianK Posted April 6, 2008 Author Posted April 6, 2008 okej ska försöka tänka på tipsen :) tack så mycket 0 Quote
Recommended Posts