Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har sett i många manus att ord skrivs med versaler och jag har inte riktigt lyckats få något samband över exakt när det ska användas, då det skiljer sig från manus till manus. Jag vet att karaktärer och ljud ska skrivas med versaler. Något annat?

Postad

Sånt som är extra viktigt kan man skriva med versaler också. T.ex. viktiga föremål. Jag har även sett oväntade viktiga händelser (hela meningar) skrivna med versaler, så en slarvig läsare inte missar det.

Postad

Första gången en karaktär dyker upp i ett manus ska det stå i versaler. Namnen på personerna i dialogtext ska också stå i versaler. Ljudeffekter som t ex "telefonen RINGER". Scenrubriker ska naturligtvis alltid vara i versaler.

Postad

Karaktärsintruduktion: Versaler (Men kom ihåg bara första gången karaktär näms i manus, sen används som vanlig gemener med versal första bokstav.)

SCEN RUBRIK - EXT. HUS - DAG : Skall skrivas i versaler.

LJUD: Versaler.

KARAKTÄRSNAMN VID REPLIK: Versaler.

Ladda ner Celtx, som är ett gratis formateringsprogram, för att göra det lättare för dig själv.

Tänk alltid på att skriva manus så enkelt som möjligt.

Postad
Karaktärsintruduktion: Versaler (Men kom ihåg bara första gången karaktär näms i manus, sen används som vanlig gemener med versal första bokstav.)

SCEN RUBRIK - EXT. HUS - DAG : Skall skrivas i versaler.

LJUD: Versaler.

KARAKTÄRSNAMN VID REPLIK: Versaler.

Ladda ner Celtx, som är ett gratis formateringsprogram, för att göra det lättare för dig själv.

Tänk alltid på att skriva manus så enkelt som möjligt.

Tack för exemplen på de regler jag nämnde ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...