Glas Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Hej! Har sett i många manus att ord skrivs med versaler och jag har inte riktigt lyckats få något samband över exakt när det ska användas, då det skiljer sig från manus till manus. Jag vet att karaktärer och ljud ska skrivas med versaler. Något annat? 0 Citera
vilcans Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Sånt som är extra viktigt kan man skriva med versaler också. T.ex. viktiga föremål. Jag har även sett oväntade viktiga händelser (hela meningar) skrivna med versaler, så en slarvig läsare inte missar det. 0 Citera
Glas Postad 4 april 2008 Författare Postad 4 april 2008 Okej, då förstår jag. Tack så mycket för svaret! Mvh Micke 0 Citera
StenR Postad 4 april 2008 Postad 4 april 2008 Första gången en karaktär dyker upp i ett manus ska det stå i versaler. Namnen på personerna i dialogtext ska också stå i versaler. Ljudeffekter som t ex "telefonen RINGER". Scenrubriker ska naturligtvis alltid vara i versaler. 0 Citera
Glas Postad 4 april 2008 Författare Postad 4 april 2008 Nice. Man får tacka för hjälpen. Ha det. 0 Citera
John Postad 5 april 2008 Postad 5 april 2008 Karaktärsintruduktion: Versaler (Men kom ihåg bara första gången karaktär näms i manus, sen används som vanlig gemener med versal första bokstav.) SCEN RUBRIK - EXT. HUS - DAG : Skall skrivas i versaler. LJUD: Versaler. KARAKTÄRSNAMN VID REPLIK: Versaler. Ladda ner Celtx, som är ett gratis formateringsprogram, för att göra det lättare för dig själv. Tänk alltid på att skriva manus så enkelt som möjligt. 0 Citera
StenR Postad 5 april 2008 Postad 5 april 2008 Karaktärsintruduktion: Versaler (Men kom ihåg bara första gången karaktär näms i manus, sen används som vanlig gemener med versal första bokstav.) SCEN RUBRIK - EXT. HUS - DAG : Skall skrivas i versaler. LJUD: Versaler. KARAKTÄRSNAMN VID REPLIK: Versaler. Ladda ner Celtx, som är ett gratis formateringsprogram, för att göra det lättare för dig själv. Tänk alltid på att skriva manus så enkelt som möjligt. Tack för exemplen på de regler jag nämnde ;) 0 Citera
John Postad 7 april 2008 Postad 7 april 2008 ;) Inte meningen att "Steal your thunder" StenR... Såg helt enkelt inte ditt inlägg. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.