Kim-O Postad 1 april 2008 Postad 1 april 2008 Hej hej. Jobbar i Premiere Pro, och irriterar mig över hur kräset programmet behandlar det filmade materialet. Jag har en Panasonic Nv-gs17, kanske inte världens bästa kamera, men den duger. För när jag har tankat in materialet på datorn, så är det bra kvalité, men så fort jag importerar det i programmet, blir det hackigt och som om det vore filmat med en mobilkamera. Är programmet såhär kräset? Måste jag köpa en bättre kamera eller går det att ändra inställningar och hålla på så att det blir bättre kvalité? 0 Citera
Max_H Postad 1 april 2008 Postad 1 april 2008 Premiere gör inget alls med materialet så länge du inte renderar ngt. Har du en röd linje längst upp på timeline? Då har du fel projektinställning - PPro står alltid till en början på NTSC istället för PAL. Kolla det först. /Max 0 Citera
Kim-O Postad 1 april 2008 Författare Postad 1 april 2008 Nej, men jag har PAL som inställning, och det är ingen röd linje på timeline. Några andra förslag? 0 Citera
Mats Findell Postad 2 april 2008 Postad 2 april 2008 Du kanske har monitorfönstret inställt på "draft quality". Högerklicka på fönstret och ändra visningskvalitet. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Max_H Postad 2 april 2008 Postad 2 april 2008 Kolla också under Project > General > Playback settings för lite olika val av "overlay" (lite olika beroende på version av PPro). /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Vad menas med det där "overlay"? Påverkar det renderingen (alltså slutgilitiga exporten) eller enbart preview i PPro? 0 Citera
Kim-O Postad 3 april 2008 Författare Postad 3 april 2008 Nepp. Har testat allt det där, och inget verkar fungera. 0 Citera
Max_H Postad 3 april 2008 Postad 3 april 2008 Overlay påverkar inte slutresultatet i PPro - bara uppspelningskvaliteten. Låter som du har en för långsam dator och/eller hårddisk. Har du DV-kameran ansluten eller bortkopplad? Har du ngn codec pack installerad? Ngn annan hårdvara för TV/DVD/video uppspelning. /Max 0 Citera
Kim-O Postad 5 april 2008 Författare Postad 5 april 2008 Låter som du har en för långsam dator och/eller hårddisk. Har du DV-kameran ansluten eller bortkopplad? Har du ngn codec pack installerad? Ngn annan hårdvara för TV/DVD/video uppspelning. /Max Kameran av bortkopplad när jag har tankat in. Nej, det tror jag inte.. Men, förut så lånade jag en lite bättre kamera och tankade in med den, fast då blev det inte hackigt eller någon dålig kvalité, så det verkar inte bero på datorn eller hårddisken. 0 Citera
Max_H Postad 6 april 2008 Postad 6 april 2008 Kan du skicka en problematisk DV AVI på ngt sätt - exempelvis via Yousendit.com? /Max 0 Citera
Kim-O Postad 9 april 2008 Författare Postad 9 april 2008 Kan du skicka en problematisk DV AVI på ngt sätt - exempelvis via Yousendit.com? /Max Ja, det tror jag. Fast jag har inte använt det förut, men det går nog. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.