Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har precis skaffat en hv20, och är därför ny inom redigering med widescreen. Har gjort en film i premiere, men när jag ska exportera den, hur jag än gör, så kläms bilden ihop till 4:3. Det ända som ger bred bild är om jag exporterar till Encore. Jag har testat att spara den, lägga in den i AE, krympa den till rätt proportioner och sen rendera, men ändå blir den nästintill kvadratisk när jag spelar upp den. Har även testat att lägga in den färdiga i Vegas och sen rendera med 16:9-inställningar.. Kan nån hjälpa mig?

Posted

Jag har en HV20 och jag känner igen det där. Mitt problem låg i att jag satte Projekt inställningarna i början till 1080P. Och då blir det knas. Nu jobbar jag i HDV 1080i. Testa om det kan vara det.

Posted

När jag ändå har MAX_H`s uppmärksamhet passar jag på att fråga...

Varför upphör AE att rendera efter exakt 9.59 minuter?

Jag försöker rendera en ett klipp som jag har mappat och försatt i frame blend e.t.c.

Fel med, You don`t have permission to open this file?

P.S. Jag har mac numera D.S.

Posted

Du kör QT 7.4 Apples DRM-skydd träder in och förstör...eeehh.... skyddar dina filer. Uppgradera till QT 7.4.1. så försvinner problemet.

/Max

Posted
Du kör QT 7.4 Apples DRM-skydd träder in och förstör...eeehh.... skyddar dina filer. Uppgradera till QT 7.4.1. så försvinner problemet.

/Max

Åter igen, så himla schysst! Stort Tack!

Posted
Hur exporterar du och hur tittar du (förutom till Encore)? Ex Quicktime verkar ha mycket svårt att fatta Widescreen-flaggor.

/ Max

har testat att exportera som .mov .avi m.m, och har testat att kolla med media player vlc och winamp. Men ska testa JRvideos förslag och se om det funkar. Tack!

Posted
har testat att exportera som .mov .avi m.m, och har testat att kolla med media player vlc och winamp. Men ska testa JRvideos förslag och se om det funkar. Tack!

Mmm Prova det...Berätta hur det gick sen, nyfiken :-)

Posted

Jag tror det beror på att QT inte fattar PAR-inställningen. Dvs att den ska spelas upp med en annan pixel aspect ratio. Om du däremot kör ut ett format med square pixels istället så borde det fungera.

/Max

Posted
Jag tror det beror på att QT inte fattar PAR-inställningen. Dvs att den ska spelas upp med en annan pixel aspect ratio. Om du däremot kör ut ett format med square pixels istället så borde det fungera.

/Max

Funkade! Tackar tackar!