neolit Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 Jag undrade, med tanke på hur billig dollarn ligger just nu, om det är någon idé att beställa Final Cut Express 4 från USA. På hemsidan http://www.apple.com/finalcutexpress kan man köpa programet för 199 dollar. Det blir c:a 1300 kr. Kommer man att lägga 25% skatt då det skickas till Sverige? Är det någon idé att göra så. Någon som nyligen har köpt något liknande eller har erfarenhet av liknande fall? Neo 0 Citera
barnholdt Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 Jag undrade, med tanke på hur billig dollarn ligger just nu, om det är någon idé att beställa Final Cut Express 4 från USA. På hemsidan http://www.apple.com/finalcutexpress kan man köpa programet för 199 dollar. Det blir c:a 1300 kr. Kommer man att lägga 25% skatt då det skickas till Sverige? Är det någon idé att göra så. Någon som nyligen har köpt något liknande eller har erfarenhet av liknande fall? Neo Tror inte de kommer lägga på 25% utan det kommer nog som en avgift när du ska hämta ditt paket på posten. Ca. 1600:- eller 1895:- inte så stor skillnad egentligen. Frågan är om USA butiken levererar till Sverige. På iTunes är de sjukt restriktiva med vilken butik som levererar till vilket land. 0 Citera
beta75 Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 Om du köper och beställer till en adress utanför USA på apples store så hänvisas du till ditt lands store istället. Ett alternativ är att köpa det från tex bhphotovideo.com och skicka till sverige. /KN 0 Citera
neolit Postad 27 mars 2008 Författare Postad 27 mars 2008 Ja, jag märkte ganska snabbt efter att jag la in denna tråd att det inte var någon ide att beställa från USA. Jag läste på tullens hemsida om att man inte kan slippa moms på 25%. Så, jag får nog ge upp tanken att tjäna några spän på att beställa från USA. Men det vore bra att kunna det. Jag kalkulerade vad Final Cut Pro Studio skulle kosta i svenska kronor. Runt 7900, billigare än studentversion. Ganska lockande. Men vi får ändå vända oss till verkligheten och Sverige. 0 Citera
beta75 Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 När det gäller programvara så är det ju enkelt att känna någon i usa som kan skicka serienummer på mail och en .img av skivan till dig med FTP efter ett lokalt inköp. /KN 0 Citera
neolit Postad 27 mars 2008 Författare Postad 27 mars 2008 När det gäller programvara så är det ju enkelt att känna någon i usa som kan skicka serienummer på mail och en .img av skivan till dig med FTP efter ett lokalt inköp. /KN Men, jag undrar om inte den man känner i USA kan plocka upp cd/dvd-skivorna och stoppa de i ett enklare kuvert och skicka det till Sverige helt enkelt. Som en vanlig post, typ. :) 0 Citera
Addelino Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 hej jag skulle vilja veta hur man lägger upp sina manus här i rätt format så att andra kan läsa det. Tack i förhand!Spinal.docx 0 Citera
Blue Chip Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Det är lite av ba*skorv över att många generalagenter lagerhåller varorna. Bra då man beställer för det tar bara några dagar innan man får varan - dåligt då dollarn står i sex spänn. Generalagenten har köpt in varan då dollarn stod i 7.50sek men nu har priset rasat som sagt. En produkt som kostar 5 000 dollar då kronan står i 7.50 är värd 37 500 sek. Men när kronan står i 6 mot dollarn blir priset bara 30 000. Med moms blir priset 47 000 respektive 37 500. Tämligen stora skillnader med andra ord.... Att beställa från USA är, enligt min erfarenhet, inte möjligt att räkna med att tullen inte skattar varan. Annat var det förr då Tullverket jagade sprit och knark i paketen. Nu har de lärt sig och sällan slipper UPS/DHL-paketen igenom utan att skatt- och tullavgifter är pålagda. Räkna alltså inte med att slippa dem. 0 Citera
barnholdt Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 När det gäller programvara så är det ju enkelt att känna någon i usa som kan skicka serienummer på mail och en .img av skivan till dig med FTP efter ett lokalt inköp. /KN Jag vet inte hur det fungerar i USA om man försöker skicka det som en gåva. Ett tag beställde jag ganska mycket film som inte gick att få tag på i Sverige och den återförsäljaren började skicka paketen med en särskild etikett med en försäkran om att paketet var en gåva. Det var mycket sött att traska bort till posten och hämta ut sina paket som ibland var inslagna med presentpapper och ibland hade guldband. ;) Jag inbillar mig att köper man FCS 2 vill man nog ha hela boxen med alla skivor och alla manualer. 0 Citera
neolit Postad 29 mars 2008 Författare Postad 29 mars 2008 Vill egentligen inte återuppliva denna något åldrad tråd men ville bara säga att som gåva får inte värdet (som jag läste på tullens hemsida) överstiga 500 kr, om jag mins rätt. Och som jag läste på Digital Foto så skickar inte Apple längre någon bunt med manualer. Utan bara en cd-skiva med PDF-manual istället. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.