Reflection Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 Jag har en Panasonic DVD kamera, den är skitbra (bra bildkvalité och kollat att det inte är några fel) men när jag ska ta in det genom Adobe Premiere Elements så förminskar programmet filerna så att bildkvalitén blir urusel. Har varit inne och kollat i hjälpmenyerna på inställningar och det är liksom låst (grått - går ej att klicka på) Läste ngnstans där att programmet själv ställer in sig efter vad den tycker behövs i kvalité men vad tusan - ska det inte gå att ändra bara för att jag har DVD skivor?? Hur ändra komprimeringen? Ngn som har erfarenhet av detta? Dessutom är det en del program som inte hanterar DVD filer (VOB) (går det att ändra i programmet?) De funkar inte i WMM och inte i Vegas iaf. 0 Quote
Max_H Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 Premiere Elements ändrar ingenting på filerna utan spelar upp dom som dom är. Har du rätt projektinställning för din typ av kamera? Eller är det vid export det blir fel? /Max 0 Quote
Reflection Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Tack för svar! Det är vid infångning. Ändrar den inte? Det är konstigt för när man spelar upp skivan på TV:n i DVD-spelaren är bildkvalitén jättebra... Har varit där och snurrat ett antal gånger på projektinställningar och det enda jag kan ändra på är att klicka i "bitdjup" testade detta och det blev ingen märkbar skillnad. Resten är låst pga (vad jag tror) att jag har DVD-skivor som programmet har anpassat om sig till. På "hämtning" kan man välja 3 olika: DV, HDV och WDM (har testat DV och WDM) HDV ska jag testa. På "videoåtergivning" kan jag inte ändra på filformat och kompressor, de är inställda på DV PAL. Är det ngt mer man kan gå in och ändra på? /R 0 Quote
Max_H Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Jag har ingen sån fil att testa med (och kör i ärlighetens namn nästan aldrig Elements) men det KAN hända att DVD-filerna spelas upp i ngn form av draft-editing mode. Men är det en "vanlig" DVD-kamera som spelar in i vanlig standard storlek, dvs PAL 720 x 576 ska Elements inte ändra på filen alls. Vad händer vid en export till annat format? /Max 0 Quote
Reflection Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 Ja, det är PAL 720 x 576. Testade nu och exportera till MPEG filer, kvalitén blev bättre men det är fortf inte den där "rena", okorninga bilden som visas vid uppspelning i en DVD. Fanns många inställningar vid exporten, har inte hunnit testa alla. Men det får man ta och göra ngn dag...när tiden tillåter. 0 Quote
William Johansson Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 En gammal tråd.. men men.. Jag håller själv på att hjälpa min svärfar som införskaffat en Premiere elements. Själv har jag bara kört FCP och Avid. Han har capturerat okomprimerat från en canon mx1 och det ser ren för j**ligt ut vid uppspelning. Däremot ser det ok ut när bilden är fryst/på paus. Så det borde ju vara något med uppspelningskvalitet. Men jag har inte lyckats hitta någonstans där man ändrar den. Skulle kunna tänka mig att "Reflection" har samma problem (?). Någon som vet hur man ändrar det.. (hm.. kanske skulle startat en ny tråd.. med sån överskrift.. aja.. om ingen svarar gör jag det..) 0 Quote
Recommended Posts