Rallen Postad 25 mars 2008 Postad 25 mars 2008 Har en bärbar dator som jag redigerar HDV material på. Datorn är ganska bra (core 2 duo, 3 gig ram, gf 8600 256, 2x120 5400 rpm) men det går lite för segt för att det ska vara kul. Hörde att man kan redigera sitt HDV material i SD ? Stämer detta ? Och om, hur gör man ? 0 Citera
peterfilm.se Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 Tjena Rallen. Jag har en stationär Quad, 4GB RAM ocg GTS8800GTS 512 och det är fortfarande för segt anser jag ;) Vad har du filmat med för kamera. har du 1080i material. Jag har en Canon A1 som jag filmat 1080i. När jag tankar in kan jag sedan välja att tanka in som HD eller SD. Detta kan du välja att kameran downconvertar vid utsignalen, eller så finns det kort eller sw som kan göra uppgiften. Jag själv har valt att tanka in som 1080i50 och sedan deinterlace:a till 540P50 och köra ett letterbox projekt i SD PAL 576. Blir kanon. Men då skall också mitt projekt distribueras mestadels på internet så jag kommer avsluta med att exportera som 720x405(400) Oavsett, så anser jag att man kan hålla sig till SD om man skall lägga mycket filter i post. Det är helt sjukt frustrerande att jobba i HD med massa effekter. Sedan kan det ju i och för sig vara ballt att om 10 år kunna plocka upp en "gammal produktion" som ändå är sjukt skarp på din nya 78 tums plattTV (och då hoppas vi på 8 mm platt) 0 Citera
beta75 Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 Skojar ni? Installera OSX och börja jobba... /KN 0 Citera
Max_H Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Klart som fasen HDV tar längre tid - HDV 1080i har ganska många fler pixlar att beräkna (i jämförelse med DV) plus att det är hårdare komprimerat. Sen (host-host) angående OSX... Testade en kort HD-comp på min Macbook Pro (P2 från en Panasonic HVX200 filmat i 720P 50 fps) i After Effects CS3 senaste versionen plus alla updates för resp OS: OSX Leopard: 6min 15 sek Win XP: 5min 54 sek Samma dator, samma media, samma projekt, samma renderingsdiskar. Vad det har med redigeringsupplevelsen för HDV i största allmänhet vet jag inte ;) , men OSX är inte alltid snabbare... (Om det sen beror på att AE är bättre optimerat för Windows ska jag låta vara osagt - CS3 är trots allt första Mactel-versionen...) Edit: En skillad iofs: Mac: en renderade till QT DV och PC:n till DV AVI - om det nu gör ngn jätteskillnad. /Max 0 Citera
Arclight Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Skojar ni? Installera OSX och börja jobba... /KN Allstå ni Macare skulle börja extra knäcka som försäljare åt Apple, för ni är j*vlar i det helt galna av att framföra hur fantastiska Macarna är. Hoppas iaf att Max inlägg ovanför kan få tyst på dig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.