Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet egentligen inte exakt VAD jag ska söka efter för att få information om detta så jag hoppas det hamnat i rätt forum..

Finns det något bra sätt att manuellt med musen t.ex följa ett objekt/en regskylt i After Effects medan keyframes "spelas" in ?

Jag kan använda mig av motion track men det tar helt enkelt för lång tid då det jag ska följa åker in och ut ur bilden väldigt ofta plus att det ibland är upp till 3 objekt som ska följas i samma bild. Läste om Motion Sketch men där verkar man inte kunna använda sig av en rörlig bakgrund utan bara av en statisk :(

Måste tillägga att mina klipp är väldigt långa så att göra det "frame by frame" är inget alternativ då det tar för lång tid när klippen är upp till 30 minuter långa..

Hoppas någon kan ge mig något bra förslag till hur jag ska göra detta. Jag är öppen för lösningar som rör andra program/plugins än After Effects.

Vi jobbar med PC så Mac förslag som programet Motion är inte aktuellt tyvärr :(

Tack på förhand!

/ Mats

Postad

Tack för det snabba svaret Daarco :)

Tittade på videon och insåg att han faktiskt bara använder Motion Track och ett rätt stillastående ansikte så det var inte riktigt det jag letade efter..

Jag vill alltså kunna spela upp klippet helst i slowmotion så jag hinner med rörselsen (eller vanlig hastighet med efter justeringar) medan jag t.ex håller en musknapp eller dylikt intryckt och följer ögat som exempel. Och när jag väl släpper musknappen så ska den sluta spela in keyframes (om ögat t.ex åker ur bild).

Sedan när ögat kommer tillbaka i bild så vill jag kunna göra samma sak igen och i slutändan ska jag ha en massa keyframes som jag kan binda t.ex en mask till :)

Någon annan som har tips/förslag som gör det jag vill eller kan leda mig vidare i min fråga?

/ Mats

Postad

hmmm... tror det är "motion sketch" du är ute efter...

Själv så tycker jag motion-sketch är lite jobbig (eftersom min hand-öga-koordination inte är den bästa när det kommer till att följa saker i realtid...) Så jag brukar oftast sitta med ena handen på page-up och page-down medan jag flyttar saker med musen manuellt som vanligt med keyframing aktiverat... behöver ju oftast inte verkligen flytta frame-by-frame så det är bara att sitta å knappa sig fram i tidslinjen några frames mellan keyframesen

,,,

Postad

Nej det är INTE Motion Sketch jag är ute efter som jag skrev i första inlägget :) Motion Sketch kan bara ha en statisk bakgrund av vad jag förstått och då fungerar ju det dåligt. Men tack ändå..

Självklart behöver man inte sitta exakt fram-by-frame men då det är rätt mycket rörelse över hela skärmen så blir det rätt små steg man kan ta i tidslinjen tyvärr :(

/ Mats

Postad
Nej det är INTE Motion Sketch jag är ute efter som jag skrev i första inlägget :) Motion Sketch kan bara ha en statisk bakgrund av vad jag förstått och då fungerar ju det dåligt. Men tack ändå..

Självklart behöver man inte sitta exakt fram-by-frame men då det är rätt mycket rörelse över hela skärmen så blir det rätt små steg man kan ta i tidslinjen tyvärr :(

/ Mats

ojsan... förlåt... läste tydligen inte så noga som jag trodde...

också läste jag just i hjälpen och fick en flashback att motion-sketch inte spelar upp filmen under tiden som jag trodde... och som du påpekade...

men 30 minuter långa klipp? det låter ju insane... vad är det för klipp ni arbetar med egentligen? Ska det verkligen vara 30minuter i slut-produkten? om det ska klippas in i en dokumentär eller nått sånt så känns det ju som att ni hellre ska klippa ut dom delarna ni vill ha och få in dom i sekvenserna och först efteråt sätta er ner och hand-tracka scenerna

Vad är det egentligen ni ska göra då det krävs 30minuters-klipp? Låter ju nästan som Ryska Arken med sin 90minut's kontinuerliga kameraåkning... (och den blev förbannat tråkig i längden...)

Lite lättare är det förståss med sånna där stora video-mixerbord... dom brukar ju alltid ha en sån där joystick som man kan sätta mosaik-mönster till och liknande.

kanske någon annan har hittat en sån funktion i ae?

Dessutom kan det ju tilläggas att det är ju fullt möjligt att göra adjustment-lager med mask-former så kan du koppla dom till tracking-data och flytta omkring lite lättare istället för att sitta och animera mask-formen punkt för punkt för varje bild... Dessa lager går ju att lägga på varann och på det viset så kan du tracka hur många saker du vill med motion-tracking eller vanlig manuell keyframing... som en lösning på det du säger att "det ibland är upp till 3 objekt som ska följas i samma bild". Det går också att serie-koppla flera null-lagers tracking-data för att tracka saker som åker in och ut ur bild...

Men jag undrar fortfarande varför klippen måste vara kontinuerliga uppemot 30minuter... vad ska det användas till?

Postad

Det verkar som att man får göra det manuellt. Fast nu när jag tänker efter så är det kanske inte så dumt ändå i jämförelse med om man kunde "följa med musen" så att säga. För hur man än gör så lär man ju få finjustera positionen i efterhand. Även så kanske masken måste bli lite större eller mindre ibland också. Å då är det ju bara att sätta sig ned å gå igenom hela tidslinjen ändå :)

Nja alltså 30 minuter är väl inte exakt.. Jag drog till så att folk skulle förstå att klippen är långa och inte bara nån minut..

Filmerna vi håller på med är lite olika men just nu t.ex en skoterfilm där en del saker ska följas eller bluras ut..

Man tycker ju attdet borde finnas nått lite enklare och snabbare sätt att göra det på ungefär som i olika TV program som COPS osv, men då är det väl som du säger.. Då måste man ha ett videomixerbord och allt som hör till.. Och då börjar vi ju snacka enorma summor antar jag :(

/ Mats

• 4 veckor senare...
Postad
Det verkar som att man får göra det manuellt. Fast nu när jag tänker efter så är det kanske inte så dumt ändå i jämförelse med om man kunde "följa med musen" så att säga. För hur man än gör så lär man ju få finjustera positionen i efterhand. Även så kanske masken måste bli lite större eller mindre ibland också. Å då är det ju bara att sätta sig ned å gå igenom hela tidslinjen ändå :)

Nja alltså 30 minuter är väl inte exakt.. Jag drog till så att folk skulle förstå att klippen är långa och inte bara nån minut..

Filmerna vi håller på med är lite olika men just nu t.ex en skoterfilm där en del saker ska följas eller bluras ut..

Man tycker ju attdet borde finnas nått lite enklare och snabbare sätt att göra det på ungefär som i olika TV program som COPS osv, men då är det väl som du säger.. Då måste man ha ett videomixerbord och allt som hör till.. Och då börjar vi ju snacka enorma summor antar jag :(

/ Mats

Jag är rädd att du får sitta och göra allt för hand. Rotoscopa kallas det om jag inte missförstått. På serier som COPS skulle det inte förvåna mig om det sitter några lirare och pysslar med det här mer eller mindre på heltid. Sätt dig en hel arbetsdag så ska du se att du hinner med en hel del. Dock föreslår jag att du gör din mask lite extra stor och passar in kanske var 5e-10e frame eller något, och låter den glida lite. Ser väl inte fullt lika snyggt ut, men blir grymt mycket enklare för dig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...