Gå till innehåll

Maximal kvalitet mpeg2


Recommended Posts

Jag har en DV film i datorn som jag ska koda om till mpeg2 och sedan bränna!

 

Jag använder mig av Mainconsept MPEG Encoder.

 

Filmen är bara 48 min så jag tänkte få ut så bra kvalitet som möjligt till DVD-skivan.

 

Nu undrar jag hur man ska ställa in det för att få bästa möjliga kvaliteten.

 

Jag tänkte använda Variable bitrate. Har hört att det ska vara bättre.

 

Det är inställt så här:

 

Maximum (kbps): 8000

Average (kbps): 6000

Minimum (kbps): 2500

 

Ska man höja några värden? Eller är det så bra det kan bli? Vill ju få optimal kvalitet eftersom jag har plats över!

 

Tänkte även ha "PCM" ljud istället för "MPEG Layer 2".

 

Sägs ju bli bättre kvalitet med 2-pass encoding också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Min första fråga blir:

Varför authora ljudspåret i PCM ?

MPEG-1 Layer 2 är inget tvång. Dolby Digital 2.0 är en betydligt mer använd standard inom DVD.

 

en PCM ström kan försämra "arbetsflödet" vid avkodning om vi pratar på konsument nivå, dvs brännda skivor med konsument authoring och sänker möjligheten för högre bithastighet på till exempelvis din videoström.

Ett PCM spår vid en samplingsfrekvens av 48khz tar upp ca 1,5 mbit / sek av den totalt tillåtna bitströmmen av DVDn.

 

Standard DD 2.0 kodat spår ligger på 192 kbit / sek.

Betydlig skillnad platsmässigt samt tekniskt. Hörbara skillnader för den vanlige tittaren, Nej.

 

När det gäller frågor ang. din MPEG-2 kodning för DVD så finns här redan massviss med trådar gällande detta ärendet på Voodoofilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

 

Jag visste inte att det kunde bli problem med PCM jag tänkte bara att om man inte komprimerar ljudet så borde det bli den bästa möjliga kvaliteten.

 

Det verkar inte som Mainconsept MPEG Encoder klarar att koda i Dolby Digital 2.0 men jag väljer nog MPEG Layer 2 med 384 kbps det blir säkert nästan lika bra resultat. Eller tycker du jag ska köra med 224 kbps som är standard i detta programmet?

 

Då får jag kolla om jag hittar nån tråd om MPEG-2 kodning!

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller bitrate på ljudet så kan man säga att MPEG-1 layer 2 audio med 256 kbit/s bitrate i princip är transparent för vanligt stereoljud, man kan alltså inte höra skillnad mot PCM-ljudet och då är ju högre än 256 kbit/s onödigt. AC3 (dolby digital) är något effektivare så där kan man sänka bitraten mera utan kvalitetsförlust och som redan nämnts 192 kbit/s duger bra för 2.0 (ger inga hörbara skillnader).

 

Genom att komprimera ljudet får man mer bitrate till övers för videon och på så sätt blir den upplevda totalkvaliteten högre. Eftersom videon bara är 48 minuter så är enda begränsningen DVD-standardens maximala tillåtna bitrate. Du får ändå plats på skivan vid max bitrate och därför kan du använda konstant maximal bitrate istället för variabel och på så sätt få maximal kvalitet utan att behöva använda 2-pass. Jag skulle alltså använda CBR och 8000 kbit/s för videon och antingen 256 kbit/s MPEG audio eller 192 kbit/s dolby digital.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte du behöver ta bort den bocken, det ska funka ändå. Det är under video settings eller advanced video settings man väljer CBR har jag för mig.

 

Själv brukar jag inte multiplexa ljudet och videon i mainconcept encoder utan jag kör med elementary streams och laddar in dessa separat i video authoring programvaran. Normalt sett brukar authoring-programmet ändå multiplexa om allting till DVD-format så det är därför jag tror att det kvittar hur du ställer in bocken.

 

Jag kan väl också nämna att maximal video-bitrate enligt DVD-specifikationerna är högre än 8000 men när man bränner egna skivor är det bra med lite extra marginal för läsfel i DVD-spelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ett bra svar!

 

Vi får hoppas det inte blir några läsfel i någon DVD-spelare. Jag använde CBR och 8000 kbit/s och 256 kbit/s MPEG audio. Men i DVD-lab PRO så står det på Avg Bitrate 8417 kbps. Om man lägger ihop 8000+256 så blir det ju bara 8256. Konstigt. Undrar om det kan ha att göra med den där bocken? Annars kanske det står fel i DVD-lab.

 

Vet du något bra program som man kan koda ljudet till AC3 (dolby digital)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanhända DVDlab pro räknar med så kallad "muxing overhead", alltså extra utrymme som går åt när strömmarna packas ihop, eller så är det max bitrate som visas. Även med CBR kan en viss liten variation förekomma som ger toppar i bitraten något över den inställda bitraten (vilket är ytterligare en anledning att ha en viss marginal till max bitrate för DVD). Jag tror som sagt inte bocken spelar någon roll i sammanhanget.

 

Jag använder sällan AC3, kör mest med MPEG audio 256 kbit/s (är så liten skillnad ändå i total bitrate jämfört mot att köra 192 kbit/s AC3). Men programmet BeLight ska man kunna använda för wav till AC3. Största anledningen att köra AC3 är om man vill ha surroundljud eller om man gör DVD i NTSC-format (där MPEG audio har sämre stöd).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...