DDeridex Postad 12 mars 2008 Postad 12 mars 2008 Tjo! Imorgon ska vi köra ett test för att se att allt funkar. Upplägget är att vi filmar i restaurangmiljö, allt ljud och ljus finns på plats så vi behöver bara tänka på bild. Vi filmar med 6 kameror. 3 XM2:or kommer att förse 4 LCD skärmar som en livesändning för de som sitter lite illa till i lokalen. 3 Sony HVRA1(tror jag de heter) kommer att filma med band för att sedan redigeras och brännas på DVD. Det jag undrar över är vilken inställning som funkar bäst i sådan miljö? Är det verkligen Spotlight som min kollega vill köra? Det är elever som filmar så manuell går bort. 0 Citera
00Bengtsson Postad 12 mars 2008 Postad 12 mars 2008 HVR-A1(E) är ljuskänsligare än XM2an., tänk på att ha samma vitbalans och öva innan. 0 Citera
DDeridex Postad 12 mars 2008 Författare Postad 12 mars 2008 Jo men hur vitbalanserar man när ljuset ändras hela tiden. De har ju för sjutton över 40 kannor med olika färger och ljusstyrka uppsatta. 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 12 mars 2008 Postad 12 mars 2008 Jo fast ljuskillarna borde ju ha ett front ljus som dom har som standard, altså en viss ljusnivå på frontljuset sen om dom har massa andra par64 or med färger behöver inte du bry dig om. När jag jobbar med scen produktion brukar jag (ljuskille) snacka med bildproduktionen för kvällen, jag lägger upp ett ungefärligt frontljus och han ställer in sina kameror efter det. det du kan göra är ju att fråga om dom kommer ha något standard front ljus som du kan ställa in vitbalansen för och sedan testa testa testa. Samarbeta med ljuset och kolla hur han har tänkt att det ska se ut med ljuset så du har någorlunda koll på läget så man inte åker på några överaskningar. Lycka till Abbe 0 Citera
DDeridex Postad 12 mars 2008 Författare Postad 12 mars 2008 Så att köra med spotlight inställningen är ingen bra idé eller? 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 13 mars 2008 Postad 13 mars 2008 sent svar! Testa och avgör själv men man kan väll säja att ju mer manuelt det blir desto bättre. Jag ska inte säja att spotlight inställningen är dålig (har unte 100% koll på den, tror den är till för lite mer rörligt ljus som moving-heads och scanners som ger ett helt annat ljus) men eftersom det är kannor (kannor är inte dom ultimata scenlamporna för bildproduktion)så tvivlar jag på att det är det bästa. Och jag antar att ljusriggen inte är anpassad för att filmas alltså ljuset är inte anpassat för filmkameror. se bara till att det ser lika dant ut i alla kameror eftersom det skulle in i datorn och redigeras Lycka till Abbe 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.