hampusforev Postad 11 mars 2008 Postad 11 mars 2008 Än en gång tar jag er kära voodoofilm-medlemmar för givet och ställer en fråga som jag säkert kan få svar på genom att bara leta själv lite ihärdigt. Men vi är ju alla här filmare som förhoppningsvis vill varandra väl, så: Finns det några länkar till bra tabeller och dylikt som är utskriftsvänliga? Jag och min vän (som någon säkert redan läst ifall han/hon svarat på tidigare frågor jag ställt) ska ge oss ut på ett seriöst filmprojekt med Super 8 (vårat första, fyi) och vill gärna att allt ska bli så bra som möjligt. Vi har samlat på oss lite praktiska tabeller, bl.a. en tabell om färgtemp, ett "focuschart" (tack till Blue Chip) samt en tabell som räknar ut skärpedjup och slutartid samt bländarinställningar. Finns det några andra tabeller som ni skulle rekommendera att stoppa i bakfickan? Tack så mycket! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 11 mars 2008 Postad 11 mars 2008 Tja, vet Ni hur mycket speltid Ni behöver och vill räkna ut hur mycket råfilm som behövs finns en kalkylator här: http://www.kodak.com/US/en/motion/filmCalculator.html 0 Citera
hampusforev Postad 11 mars 2008 Författare Postad 11 mars 2008 Okej, tack. Finns det något annat som kan vara bra för filmaren? En annan rätt irrelevant fråga, kan man få en fungerande ljusmätare för 1500 kr.? (Allt vi har kvar på budgeten) 0 Citera
The Circus Postad 11 mars 2008 Postad 11 mars 2008 En ljusmätare borde ni kunna få tag på. Kolla runt på eBay. Där finns Seconiks som inte är alltför dyra. Kan du berätta mer om projektet? Låter intressant. Hejja! 0 Citera
hampusforev Postad 12 mars 2008 Författare Postad 12 mars 2008 Mm, vi har hittat en del där. Det är väl bara att försöka hitta någon man litar på. Skulle vara grymt surt om vi bara slänger våra sista 1500 kr. i sjön! (Rätt självklart) Visst! Jag kan berätta om projektet. Vi ska ha en konstutställning på Kulturhuset och har gjort en hel del tavlor och skulpturer. Det enda som är kvar är filmdelen. Vi vill filma med Super8 för att DV suger och HD tycker vi inte om (prestandakrävande). Förhoppningsvis så har vi fått ett stipendie nu (får tyvärr inte säga från vilka), och då löser sig allt! 0 Citera
The Circus Postad 12 mars 2008 Postad 12 mars 2008 Well vad ska nu filma? :) Just med utställning! 0 Citera
The Circus Postad 12 mars 2008 Postad 12 mars 2008 Well vad ska ni filma? :) Just med utställning! 0 Citera
hampusforev Postad 13 mars 2008 Författare Postad 13 mars 2008 Ja det blir kul! Jag vill inte riktigt säga exakt vad vi ska filma, inte för att jag är rädd för att någon ska sno idéerna eller något sådant larvigt (så bra är dom inte). Utan mest för att det pajjar lite magin med våra idéer, det kan låta pretto men vi gillar att ha idéerna totalt i våra huvuden och på något papper (max) för att sedan gå ut i världen och rama in den med en kamera! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.