jens.alwebox.tninet.se Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 ALLTID STRULAR NÅGOT! Hej! Har nyligen börjat försöka lära mig Adobe Premiere Elements 4. (Kör än så länge med DEMO-versionen, OM det nu kanske är haken?) Hoppas någon här kan förklara detta för mig: Varför får jag inte med film-datum, och tid i Clip properties, efter hämtnig från min DV-kamera (Canon MVX 300)?! Tror att jag har provat ALLT som går, men kan som bäst få med original-tiden MEN KAN INTE SE NÅGOT "FILM-DATUM" någonstans!? Vet att infon i alla fall finns på bandet, då det har funkat felfritt att hämta in via mitt gamla PINNACLE 9! (har verkligen trott att PREMIERE skulle vara mer kapabelt, -eller har jag trott för mycket?) VAD KAN JAG HA MISSAT/GJORT FEL? Är det alls meningen, att det ska gå att få med, i PREMIERE ELEMENTS 4? (Tycker att det verkligen BORDE gå, med ett program som påstås vara så proffsigt?) OM DETTA NU KAN LÖSAS, undrar jag sen hur jag får "original-datum och tid att bli en sorterings-kolumn i "projekt-klipps-listan", så att det går att sortera hämtade klipp EFTER URSPRUNGLIGA DATUM OCH TID, på ett smidigt sätt ? HJÄLP, NÅGON? 0 Citera
Max_H Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Oavsett om du skriker eller ej så finns inte den funktionen i Premiere Elements 4. En del använder Scenalyzer för detta. Du är välkommen med din önskan här (eftersom jag i sak håller med): http://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform /Max 0 Citera
jens.alwebox.tninet.se Postad 10 mars 2008 Författare Postad 10 mars 2008 Hej Max, och tack för ditt nerslående svar. (Har skickat gnäll till Adobe, -tack för länken, jag hittade den inte när jag sökte) Har därför några följdfrågor: Efter att ha provat lite olika redigeringsprogram, har jag märkt att dom verkar ha olika system för hämtning/capture från DV-bandet till HDn? Pinnacle verkar skapa en hel AVI-fil med scenklippen i en separat SCN-fil, Adobe Premier Elements verkar göra allla scener till separata AVI-filer? (Hur Sony Vegas gör, har jag inte kollat än, vet du?) Har jag fattat rätt, Eller? Om jag öppnar en AVI-fil i P E 4, som är hämtad med Pinnacle, så finns ju inte indelningen i originalscener med! Och att använda P E s "scene detection" är ju inte användbar; -det blir hundratals nya scener! (Det verkar räcka med att någon passerar nära linsen, för att den ska tro att det är en ny scen) Därför undrar jag också: Kan man inte på ett rationellt sätt hämta in DV-oiginalen på ett mer allmängiltigt sätt, (med scener markerade, och med filmnings-datum och tid) så att man därefter kan välja redigeringsprogram neutralt? Är det att hoppas på för mycket? Hur gör jag nu om jag tidigare har hämtat in via gamla Pinnacle Studio 9, och vill göra klippningarna i P Elements eller S Vegas? - Måste jag göra om allt? ( -om nu dv-banden inte är överspelade!) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.