Von Bromsen Postad 7 mars 2008 Postad 7 mars 2008 Hej till er som vet, Har precis fått min HV20 och tänkte filmade lite i DV eftersom min TV inte klarar av HD (skall köpas snart). Det först jag markte var att de film sekvenser som jag tar över till PC i DV mode är korniga och att vertikala objekt med raka linjer som hantag eller kanter inte var i sync, ser riktigt illa ut. Testade bade ute och inne med samma resultat. Men filmar jag samma sekvenser och objekt i HD mode så ser det bra riktigt bar ut pa min PC men inte i DV mode. Har bara testat i Autoläge. Skulle uppskatta lite av era tankar kring detta. Tack, Beginner 0 Citera
Von Bromsen Postad 7 mars 2008 Författare Postad 7 mars 2008 Hmm öppnar jag film sekevenserna i BS player så är bilden bra i HD men med VCL player så får jag samma upplevelese som med DV och BS player....är det jag eller är detta märkligt? Hade för mig att VCL player var riktigt bra... 0 Citera
Max_H Postad 7 mars 2008 Postad 7 mars 2008 Vilket operativsystem? Vilket videoredigeringsprogram har du tankat i (vilken filändelse får filerna)? Har du några codec packs installerade? /Max 0 Citera
Von Bromsen Postad 8 mars 2008 Författare Postad 8 mars 2008 Hej Max, XP och en trial version av Vegas 8, men jag har inte redigerat så de är i avi resp MPEG (HD). Är det ngn ide spela in HD och convertera ner till DV om resultatet är bättre i HD än med DV? 0 Citera
video_sync Postad 8 mars 2008 Postad 8 mars 2008 Hej Max, XP och en trial version av Vegas 8, men jag har inte redigerat så de är i avi resp MPEG (HD). Är det ngn ide spela in HD och convertera ner till DV om resultatet är bättre i HD än med DV? Enligt mig skall en oerfaren användare i så många fall som möjligt, där långa videosekvenser är ett måste , undvika HDV formatet pga de tekniska termer MPEG-2 standarden erhåller i HDV profilen. Ditt problem verkar ligga i din mjukvara i datorn vid uppspelning. VLC Player är enligt mig inget "tipp-topp" program för avkodning av varken HDV eller DV. Får betydligt bättre resultat om avkodningen av rå HDV / DV sker i till ex. WMP. Det kan också ligga inställningar i ditt grafikkorts drivrutiner som blir tillsagda att behandla videoströmmen på ett visst sätt, till ex. implementera realtids De-Interlacing etc. En del grafikkort sköter dessa realtids funktioner uselt. Filmar du korta videosekvenser samt inte prioriterar högsta kompabilitet och säkerhet vid redigering och distribution så kan du välkommna HDV. I övrigt bör du hålla dig till det klassiska Intraframe formatet DV. 0 Citera
Von Bromsen Postad 8 mars 2008 Författare Postad 8 mars 2008 Mitt i prick, att de var så stor skillnad mellan WMP och VCL player trodde jag aldrig. Ser nästan perfekt ut i WMP lite problem med linjer fortfarande men det är säkerligen kassa drivisar eller en begränsning av mitt grafik kort. Tack för hjalpen. 0 Citera
ronnylov Postad 14 mars 2008 Postad 14 mars 2008 Jag tror det är interlacing du ser och det syns ju inte lika tydligt i HD-läge och särskilt inte i 25P HD-läge som ju inte har någon interlacing alls. Testa koppla kameran direkt till TVn och spela upp så bör du inte se dessa interlacing-linjer. MPEG-2 komprimeringen i HD-läge tar nog bort en del av kornigheten. Om du filmat i dåligt ljus så ökar kameran förstärkningen så att bilden blir kornig och brusig. Du kan filma i HD-läge och ändå visa det på en standard-TV om du vill. Kan ju vara vettigt att filma HDV om du tänkt köpa HDTV i framtiden. 0 Citera
Mats Findell Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Jag har själv en HV20 och ingen HDTV. Så här gör jag: 1. Jag filmar med HD-upplösning. 2. Redigerar HD-materialet i Premiere Pro 2.0. 3. Exporterar det färdigredigerade materialet till DVD (DV-kvalitet) och gör även en export som MPEG i HD kvalitet. Nu kan jag både se filmen på min vanliga TV i DV-kvalitet eller titta i datorn i HD-kvalitet. Jag har på det här viset möjlighet att i framtiden bränna ner det sparade materialet på blue-ray och visa det på en HDTV. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.