Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej till er som vet,

Har precis fått min HV20 och tänkte filmade lite i DV eftersom min TV inte klarar av HD (skall köpas snart).

Det först jag markte var att de film sekvenser som jag tar över till PC i DV mode är korniga och att vertikala objekt med raka linjer som hantag eller kanter inte var i sync, ser riktigt illa ut. Testade bade ute och inne med samma resultat. Men filmar jag samma sekvenser och objekt i HD mode så ser det bra riktigt bar ut pa min PC men inte i DV mode. Har bara testat i Autoläge.

Skulle uppskatta lite av era tankar kring detta.

Tack,

Beginner

Postad

Hmm öppnar jag film sekevenserna i BS player så är bilden bra i HD men med VCL player så får jag samma upplevelese som med DV och BS player....är det jag eller är detta märkligt? Hade för mig att VCL player var riktigt bra...

Postad

Vilket operativsystem?

Vilket videoredigeringsprogram har du tankat i (vilken filändelse får filerna)?

Har du några codec packs installerade?

/Max

Postad

Hej Max,

XP och en trial version av Vegas 8, men jag har inte redigerat så de är i avi resp MPEG (HD). Är det ngn ide spela in HD och convertera ner till DV om resultatet är bättre i HD än med DV?

Postad
Hej Max,

XP och en trial version av Vegas 8, men jag har inte redigerat så de är i avi resp MPEG (HD). Är det ngn ide spela in HD och convertera ner till DV om resultatet är bättre i HD än med DV?

Enligt mig skall en oerfaren användare i så många fall som möjligt, där långa videosekvenser är ett måste , undvika HDV formatet pga de tekniska termer MPEG-2 standarden erhåller i HDV profilen.

Ditt problem verkar ligga i din mjukvara i datorn vid uppspelning.

VLC Player är enligt mig inget "tipp-topp" program för avkodning av varken HDV eller DV.

Får betydligt bättre resultat om avkodningen av rå HDV / DV sker i till ex. WMP.

Det kan också ligga inställningar i ditt grafikkorts drivrutiner som blir tillsagda att behandla videoströmmen på ett visst sätt, till ex. implementera realtids De-Interlacing etc.

En del grafikkort sköter dessa realtids funktioner uselt.

Filmar du korta videosekvenser samt inte prioriterar högsta kompabilitet och säkerhet vid redigering och distribution så kan du välkommna HDV.

I övrigt bör du hålla dig till det klassiska Intraframe formatet DV.

Postad

Mitt i prick, att de var så stor skillnad mellan WMP och VCL player trodde jag aldrig. Ser nästan perfekt ut i WMP lite problem med linjer fortfarande men det är säkerligen kassa drivisar eller en begränsning av mitt grafik kort.

Tack för hjalpen.

Postad

Jag tror det är interlacing du ser och det syns ju inte lika tydligt i HD-läge och särskilt inte i 25P HD-läge som ju inte har någon interlacing alls. Testa koppla kameran direkt till TVn och spela upp så bör du inte se dessa interlacing-linjer.

MPEG-2 komprimeringen i HD-läge tar nog bort en del av kornigheten. Om du filmat i dåligt ljus så ökar kameran förstärkningen så att bilden blir kornig och brusig. Du kan filma i HD-läge och ändå visa det på en standard-TV om du vill. Kan ju vara vettigt att filma HDV om du tänkt köpa HDTV i framtiden.

Postad

Jag har själv en HV20 och ingen HDTV. Så här gör jag:

1. Jag filmar med HD-upplösning.

2. Redigerar HD-materialet i Premiere Pro 2.0.

3. Exporterar det färdigredigerade materialet till DVD (DV-kvalitet) och gör även en export som MPEG i HD kvalitet.

Nu kan jag både se filmen på min vanliga TV i DV-kvalitet eller titta i datorn i HD-kvalitet. Jag har på det här viset möjlighet att i framtiden bränna ner det sparade materialet på blue-ray och visa det på en HDTV.

Mats Findell

Grängesberg

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...