bengt20700 Posted July 29, 2004 Share Posted July 29, 2004 Fråga 1. Kan någon säga hur redigering i Pinnacle/Studio 8 skall göras för att få AVI-kvalité vid bränning till en dvd (utgår från att AVI är just bästa kvalitén, eller?). Ej heller kan jag få AVI-format till Tape för inspelning till videokameran igen. Vid båda fallen när jag använder en dvd som när jag kör filmen genom kameran, så blir det svagt grynigt, ex blad och grenar blir suddiga. Tror suddigheten försvinner om jag kunde få AVI-format till TV-rutan. Med Tape-inspelning alt. Disc-inspelning i Studio 8 så blir det inte lika många MB och därmed försvinner också skärpan på TV-rutan. Jag har kanske för höga krav på skärpa, men man vill ju ha det bästa, gärna i närheten av en TV-sändning. Har en SONY TRV 27 för ca 15 lappar, så kamerakvalitén får väl anses god. Någon som vet.. det kanske inte går att redigera i högre kvalité än de "förbeställda" för Tape rest. Disc, eller...? Fråga 2. Min dvd-brännare tar inte vanliga dvd-r eller dvd+r, däremot bränner den ut dvd-rw. När jag renderat och det finns en ny dvd-r i brännarfacket, kommer felmeddelande "Insert a blank disc and close drive". Så svarade datorn på både dvd-r som dvd+r. Själva Pinnacle-programmet svarar också med ett felmeddelande på dvd-r och dvd+r med texten "Incorrect disc media type, please insert a correct media". Har brännare Pioneer DVD DVR-104, ca 2-3 år gammal, använd ca 10 ggr. Kan någon hjälpa mig med denna frågan också? Fråga 3. Har gjort en produktion på ca 30 minuter med ovan DV-kamera. Redigerat i Studio 8, skall senare brännas ut till DVD-skivor när fråga 1 är besvarad. Men så skall en DVD-skiva skickas till USA, och de har ju NTCS istället för PAL. Hur gör jag bäst, skall jag tanka in den färdiga produktionen i DV-kameran igen och installera Adobe Premiere 6.0 (som jag har, men ligger på hyllan än så länge) och tanka in det EFTER att jag ändrat inställningarna i Premiere till NTCS (tror inte Studio 8 har denna möjlighet till ändring av regionskod?). Blir det då en automatiskt en omvandling av filmen från PAL till NTCS i Premiere? Då filmen är "intankad" drar jag bara ner den färdiga produktionen till timeline i Premiere (inga ändringar i programmmet skall ju göras) och sedan rendera och förhoppningsvis går det att bränna ut på DVD-R skiva. Vid kontroll av skivan skall det bara bli svart-vit film, vilket skall vara riktigt just för NTCS som spelas upp i en PAL-kodad spelare, har jag läst. Är mina funderingar riktiga eller finns det enklare vägar att gå?? Mvh Bengt. __________________ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt20700 Posted August 27, 2004 Author Share Posted August 27, 2004 Nu kan jag själv svara på frågorna 2 och 3, då jag tränat m.m. Fråga 2/svaret: Det var helt enkelt en uppdatering som saknades, ej på drivrutinsidan utan "firmware" (som gör att brännaren tar senare tillverkade skivor än när brännaren tillverkades). Men det gick inte att hämta hem från Pioneers hemsida då det var en Pioneer-brännare, utan från Compaqs hemsida då jag har en företagsdator köpt på krita just från Compaq. Det är inte alltid solklart med saker och ting... Fråga 3/svaret: Det är bara att redigera som vanligt. När man skall bränna ut i ex. Nero Express, så finns det en inställning där det går att växla om från PAL till NTCS, svårare än så var det inte. Efter bränningen med NTCS testkördes skivan via en dvd-spelare och facit blev svartvit bild och lite störningar förövrigt = helt rätt vilket är facit på att bildrutorna ändrats från ca 30 frames till 25 frames. Glöm inte ställ tillbaka till PAL vid nästa (svenska) bränning, då sista inställning sparas automatiskt!!! Svar på fråga 1 har jag dock inte hittat ännu, är det någon annan som vet?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt20700 Posted August 29, 2004 Author Share Posted August 29, 2004 Jättebra forum det här, man ställer frågor - väntar några dagar - och sen kan man svara själv på frågorna. Just så fungerade mitt inlägg!!! Här kommer svar på fråga nr 1: Steg 1: Bästa kvalitén är AVI från Studio 8. Steg 2: Bränn ut genom Nero Vision Expresss 2, där finns en knapp... Steg 3: En liten knapp som ändrar bitraden från normal 4000kb till 9400 kb, klart det blir resultat, nästan likt TV-sändning... "Skam den som ger sig" ........ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eimermusic Posted August 30, 2004 Share Posted August 30, 2004 [citat=bengt20700]Jättebra forum det här, man ställer frågor - väntar några dagar - och sen kan man svara själv på frågorna. Just så fungerade mitt inlägg!!! [/citat] Du kanske inte skall döma ut ett forum för att ingen orkade reda ut dina ganska förvirrade frågor. Det hjälper att vara tydlig och kanske även ta en fråga i taget och att fråga efter specifika svar och inte hela utredningar som kräver en nästan identisk uppsättning hård och mjukvara som du själv har. Många av forumets medlemmar är mycket hjälpsamma om du ger dem chansen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt20700 Posted August 30, 2004 Author Share Posted August 30, 2004 Okej. Jag brakade väl iväg lite för häftigt. Det är svårt att bromsa upp när man är halvvägs "inne i burken"... jag skall försöka coola ner. Men å andra sidan, läser man lugnt och metodiskt och en fråga i taget, då fattar man. Men visst var det ett kompakt inlägg, det kan inte förnekas. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts