Gå till innehåll

Bränna video till CD-RW! Hur svårt får det bli?


Recommended Posts

Tjena alla!

Jag har nu filmat lite med min Canon HV20 och fått ihop en liten fin film och skulle nu gärna vilja se den på min TV. Jag har sökt på forumet men hittar inget liknande som kan hjälpa mig.

 

Jag har försökt bränna filmen i Vegas 8.0 och Adobe After Effects 7.0. Formaten jag har testat att exportera ut den i är .avi .mpeg2 och .mpeg. Hela filmen är i formatet NTSC så behöver jag möjligtvis konvertera den till PAL? Jag har testat att bränna filmen till en CD-R och en CD-RW skiva och när jag stoppar in skivan i DVD spelaren säger den, "Can not play the disk. Please check the disk." i tv-rutan. Vad gör jag för fel?

 

Jag har även möjlighet att lägga filmen på ett USB minne och stoppa i DVD-spelaren men har inte testat.

 

Min dators prestanda:

Pentium 4 CPU 3.20Ghz

3.19 Ghz, 2,00 GB RAM

Microsoft Windows XP - Home Edition.

 

Hemskt tacksam för svar!

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok.

När man ska bränna en film till dvd ska det alltid vara mpeg2 eftersom det är dvd formatet. Så börja med att rendera ut det som en mpeg2 fil i ditt fall ntsc. Testa också att använda en DVD (t.ex DVD+R) skiva i stället för en CD-R/-RW och ett riktigt brännar program t.ex nero. Du kan oxå använda dvd architect eller adobe encore.

 

Om jag ska svara lite mer exakt på dina frågor så...

Du ska inte behöva konvetera till PAL.

Vad du gör för fel när du får medelandet "Can not play the disk. Please check the disk."

är jag inte riktigt säker på men jag skulle gissa att det har med att du brännet till en CD och inte en DVD.

 

om jag jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att när man ska bränna film till en CD så har jag för mig att det måste vara typ divx och då är det ju krav på att dvd-spelaren stödjer det formatet

 

 

Lycka till

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag ska rendera ut filmen som MPEG2 så kan jag välja massa templates till! Man kan välja emellan:

Default Template

SVCD NTSC

SVCD PAL

DVD NTSC

DVD PAL

DVD NTSC video stream

DVD PAL separate streams

DVD Architect NTSC video stream

DVD Architect NTSC Widescreen video stream

DVD Architect 24p NTSC video stream

DVD Architect 24p NTSC Widescreen video stream

DVD Architect PAL video stream

DVD Architect PAL Widescreen videostream

HDV 720-25p

HDV 720-30p

HDV 1080-50i

HDV 1080-60i

Blu-ray 1920x1080-24p

Blu-ray 1920x1080-50i

Blu-ray 1920x1080-60i

Blu-ray 1440x1080-24p

Blu-ray 1440x1080-50i

Blu-ray 1440x1080-60i

 

Vilken av dessa alternativ ska jag välja för att få så bra bildkvalité som möjligt på en USB minne, CD eller DVD skiva på min 32" LCD-TV??

 

Hemskt tacksam för svar efter allt jag skrev :) :P

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det beror ju helt på vad du vill ha ut det som...

Men jag skulle välja default Template och trycka på "custom" knappen till höger under knappen "spara" där ska du välja hur du vill ha det.

t.ex video rendering quality... (välj best).

gå till fliken video längst ner i rutan och välj vilken frame rate, aspect ratio, field order, video quality, bit rate (tips är att kryssa i Two pass rutan så får du ännu bättre kvalitet) gå sedan vidare till advnced video och audio.

 

enkelt sakt ställ efter hur du vill ha det.

Varning!!! om du har en kamera som spelar in i ntsc så måste du se till att du renderar ut i detta med rärr upplösning och frame rate. Även när du bränner måste detta bli rätt. Det sistnämda gäller i o för sig bara om du t.ex använder dig av dvd architect eller encore.

 

lycka till

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det beror ju helt på vad du vill ha ut det som...

Men jag skulle välja default Template och trycka på "custom" knappen till höger under knappen "spara" där ska du välja hur du vill ha det.

t.ex video rendering quality... (välj best).

gå till fliken video längst ner i rutan och välj vilken frame rate, aspect ratio, field order, video quality, bit rate (tips är att kryssa i Two pass rutan så får du ännu bättre kvalitet) gå sedan vidare till advnced video och audio.

 

enkelt sakt ställ efter hur du vill ha det.

Varning!!! om du har en kamera som spelar in i ntsc så måste du se till att du renderar ut i detta med rärr upplösning och frame rate. Även när du bränner måste detta bli rätt. Det sistnämda gäller i o för sig bara om du t.ex använder dig av dvd architect eller encore.

 

lycka till

Abbe

Tack så mycket åter igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...