Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Jag har klippt en film i NTSC Ppro som jag kör ut som QT Animation.

Tar in i AE där jag gör ytterligare lite effekter (färger enbart). Renderar igen som QT animation.

Sedan tar jag in denna fil i Procoder 3. Converterar till QT DV PAL.

Resultatet blir ok, förutom att det ibland blir lite väl mycket gosthing, periodvis. Vad i processen kan detta uppstå.

Peter

Postad

Det skulle kunna vara själva omvandlingen av NTSC till PAL som i vissa fall blandar två olika bilder från NTSC till en ny bild som tidsmässigt i PAL ska ligga mellan dessa två bilder. Det bör i så fall var i Procoder 3 detta sker. Det bör i så fall synas om det är mycket rörelse i bilden. Istället för att blanda två bilder kan man interpolera en ny bild (kanske med hjälp av rörelsevektorer och sådant) eller bara välja den bild som ligger närmast i tiden istället för att blanda dem. Ett annat alternativ är att ändra uppspelningshastigheten så att man slipper blanda bilder. Jag vet inte hur Procoder beter sig och vilka alternativ som finns i Procoder 3.

Det finns nackdelar oavsett vilken metod som används. Om man inte blandar bilderna kan det istället se ryckigt ut eftersom de hamnar lite fel i tiden. Om man interpolerar kan det bli artifakter så att det ser onaturligt ut (särskilt om man detaljgranskar stillbilder). Ofta syns det inte lika tydligt vid normal uppspelningshastighet som när man stegar fram en bild i taget. Ändrar man uppspelningshastigheten, ja då kan det upplevas som det går lite för snabbt men vi är ju vana med detta från TV där filmer som ursprungligen är 24 fps visas som 25 fps.

Om det är progressiv video i ursprungsmaterialet så tycker jag det bästa är att göra IVTC till 23.976 fps NTSC och sedan speeda upp det till 25 fps för PAL (med avisynth t.ex.). Är det äkta interlaced NTSC video så har jag för mig Procoder ska vara ganska bra på omvandling till PAL även om det går att få det lika bra med hjälp av avisynth (men det är krångligare).

Postad

Ja, ghosting är när man för en "spökbild" intill den riktiga bilden. Blandar man två bilder där ett föremål i bilden flyttat sig lite mellan bilderna så blir det ghosting.

Eller jaha, du menar stavningen...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...