Gå till innehåll

konvertera AVI till MPEG


michcio

Recommended Posts

ok när ja öppnar min avi i FitCD står det att den är 576x432..jag setter alltså till 1:1 monitor i den första "roll-down-listan" kryssar i PAL rutan...och ändrar till 1/2 DVD i den andra listan...får då en kod i FitCD som ser ut så här:

 

# -= AviSynth v2.5.7.0 script by FitCD v1.2.8 =-
AVISource("D:\minavi.avi")
BicubicResize(320,528,0,0.6,2,0,572,432)
AddBorders(16,24,16,24)
AssumeFPS(25.000, true)
#Trim(0,63603).FadeOut(150)

 

när jag därefter öppnar .avs filen i virtualdub öppnas den och ser ganska avlång istället... om jag högerklickar på skärmen och ändrar till TV (4:3) blir bilden perfekt!! jag har en gamal TV så jag tror att det är så den kommer öppnas där också..

 

därefter öppnar jag alltså .avs filen i HCEnc och ser att avarage bitrate är på 1900...ändrar aspect ratio till 4:3 som du säger och encodar .... filen blir 576MB som innan och bilden blir likadan när jag öppnar min MPEG fil i virtualdubmod igen ... detta är nog rätt eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

hum sen när jag testar att ta ut ljudet från .avi filen med BeLight står det att den inte kan hitta BeSweet.exe ... :S när jag laddar ner BeSweet och lägger den i samma mapp kommer det bara upp en svart (cmd) ruta som försvinner direkt och ingenting händer ... :O hur tar jag ut ljudet???

jag har nu även försökt att ta ut ljudet med hjälp av den videohelp guiden som du skickade i början av tråden då man tar ut ljudet till wav och sedan omvandlar det till ac3 ... jag har lyckats till wav men sedan när jag försöker till ac3 blir det en fil men med 0 bytes :S riktit konstit :S

ok nu har jag lyckats att omvandla den till .ac3 fil med ett program som hette ffmpeggui som omvandlade min wav till ac3 snabbt och fint och den funkar .. nu ska jag testa att skapa ett DVD menu med det programmet som du rekommenderade : GUI for dvd author...hoppas det funkar ... men är videon jag har gjort rätt ?

 

jag har testat att bränna en DVD med GUI for dvd author men när jag inputar: en bild, en video och ett soundtrack till videon och sedan trycker på knappen burn DVD står det att Nerocmd.exe not found in Programs... vad ska ja göra ... jag tror inte att jag har ngn nerocmd :S vad är det för ngt egentligen

 

ok jag hittade till slut NeroCmd.exe patchen på min dator klickade på settings i GUI... och där lade jag in patchen och Nero kom upp när jag tryckte på burn to DVD på GUI... men efter att Nero har laddats eller ngt så kom en ny ruta upp att jag inte har inputat ngn video men det har jag ... jag har inputat den .m2v movie filen som jag gjorde innan...är de så att det är ngt fel på den? Hur ska jag göra ... nu har jag kört fast ordentligt snälla hjälp :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok jag tror att jag lyckats att framställa ngt nu :P ... jag tryckte istället för burn DVD på create DVD ... och sedan hittade jag en DVD mapp där det låg en AUDIO och en VIDEO mapp i ... som det brukar i riktiga DVD!!!...är detta rätt också?

Länk till kommentar
Share on other sites

jaaaa!!!!...äntligen har ja fixat de ... DVD menu med 2 st. filer ... (test) och det funkade :D:D yaaaay tack så mkt ... det tar ganska så lång tid att fixa allt men saken e det funkar till slut!!! :D:D:D tac k så jättemkt för all din hjälp!! det funkar perfekt på TV:n också :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, ja det är kul när det funkar! GRATTIS!

 

Så har du troligen lärt dig en del på kuppen hur det fungerar också. Extra roligt när man kan göra allting med gratisprogram och få ett helt OK resultat tycker jag. Bra att du lyckades hitta alternativa sätt att få ut ljudet också. Finns ju väldigt många olika sätt att göra det här på. Av dina inlägg du skrivit ser det ut som du gjort rätt.

 

När det gäller GUI for DVDAuthor så märkte jag att det funkar bättre i min DVD-spelare om man väljer muxman istället för DVDAuthor som muxing engine någonstans i inställningarna i programmet. Om jag inte gör det får jag hackigt ljud emellanåt - särskilt om jag kör flera ljudspår som man kan växla mellan. Se det som ett tips om du skulle få det problemet. Men jag är osäker på om muxman även accepterar 352x576 upplösning, men det visar sig (jag använder sällan så låg upplösning på DVD). Jag brukar även kryssa i "make iso" i alternativen så får jag en iso-fil som jag lätt bränner till skiva med programmet ImgBurn.

 

576 MB video och ljudet blir väl sisådär 60 MB gissar jag. Då kanske du faktiskt kan klämma in uppemot 7 sådana filer per skiva (single layer DVD). Det är väl uppåt 5 timmar video väl? Hoppas kvaliteten duger för dig, annars får du sprida ut det på fler skivor med högre bitrate (4-5 filer per skiva och 3 skivor istället för två). Jag ser på avisynth-scriptet att du omvandlat NTSC till PAL också? Det är inte illa må jag säga.

 

Du har även kommit på några trix jag inte tänkt på, som det där med att kolla i virtualdubmod hur det ser ut i 4:3 format (högerklicka på bilden) hade jag ingen aning om att man kunde göra innan du nämnde det för mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

haha coolt att jag kom på det med virtualdub :D nu vet jag exakt hur jag ska göra allt och jag får in 7 filer som jag snart ska testa att köra på TV:n fast det som tar lång tid när man gör dessa DVD:n är HCEnc som encodar ganska söligt men det som går jättesegt är då jag creatar DVD i dvdauthor ... hur menar du att man sparar det som iso istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

ah shiit när ja tog in min 4,7GB DVD står det att det finns bara 4,38 GB på den :S o så är det me alla skivorna ... o när jag väl tagit in 7 filer står det att de kommer ta 4,631 GB :/ får nog ta och köra på 6 filer då istället :/

Länk till kommentar
Share on other sites

hum ok nu har ja brännt allöa 6 filerna men då jag brände de till DVD kom det upp ngt konstit error där ja kunde trycka försök igen/fortsätt eller avbryt ... fick till slut klicka på avbryt där och så blev DVD:n lite konstig ... videon är inte synkat till ljudet ... ljudet kommer långt efter att videon har visats :S va är det för fel? hur gör jag för att denna error inte ska förstöra min DVD under bränningen? :(

 

ah nu vet jag vad felet var... jag tog ljudet från .avi filen ... man ska alltid ta det från .avs filen :P

Länk till kommentar
Share on other sites

En enkellagrig DVD innehåller ca 4 700 000 000 bytes. Men i datorn räknas 1 kilobyte som 1024 bytes, 1 megabyte räknas som 1024 kilobytes och slutligen 1 gigabyte räknas som 1024 megabytes.

 

Så 4700000000/1024/1024/1024 = 4,38 GB

 

Du behöver använda en bitrate-kalkylator för att förutbestämma vilken bitrate du behöver ställa in för att få plats med allt innehåll på skivan. I kalkylatorn anger du total speltid samt vilken bitrate du använder för ljudet så kan den räkna ut vad du ska ställa in medel bitrate för videon. När jag räknade ut 1900 kbit/s så var det egentligen 6 och ett halvt avsnitt ungefär med den speltid du nämnde innan. Så för skivan med 6 filer kan du nog ha lite högre än 1900 och för skivan med 7 filer lite lägre.

Så om du nu klämmer in 6 filer på första skivan så kan du räkna om bitraten för de resterande 7 filerna på andra skivan.

Avrunda hellre neråt än uppåt på bitrate, det är alltid trist när man bara nästan får plats...

 

Här är en bitrate-kalkylator:

http://www.videohelp.com/calc.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

aha coolt tack för kalkylatorn :D... men nu under min bränning (har brännt 7 DVD:n nu) har det kommit upp ett problem... när jag skapar en .avs fil (med hjälp av en .avi) fil och försöker därefter öppna .avs filen i virtualdub (för att ta ut ljudet från filmen (wav)) får jag upp en ruta där det står:

 

Avisynth compatible failure:
No compatible ACM codec to decode 0x2000 audio stream to PCM.
(C:\Users....)

 

vad är detta för fel :O har gjort allting som förrut :(???

Länk till kommentar
Share on other sites

hm...jag installerade AC3 filter och det kom upp samma error hur menar du att jag ska använda mig av AC3 filter???... sen testade jag att skriva direcshowsource och lägge till converttoyv12() efter det men sen när ja testa att öppna filen i virtualdub hängde den bara sej :S ... jag testade gång på gång men den bara hänger sej varje gång jag försöker öppna just den filen

ja...den var dolby AC3 när jag öppnar filen i GSpot får jag upp "0x2000 (Dolby AC3) AC3"...men jag undrar ... jag har alltid tagit ut ljudet från mina .avs och sparat de som wav för att senare omvandla det till just AC3 borde det inte vara ganska enkelt att nu bara ta ut AC3 ljudet från min .avs?

Länk till kommentar
Share on other sites

ok jag tror att jag kanske har löst mitt problem nu ... när jag öppnade virtualdub klickade på file och open video och valde just den filen (med directshowsource istället) hängde sig programmet som sagt... men sen om jag istället DROG över filen PÅ virtualdub öppnades den och spelades upp normalt ... jag tror jag kan ta ut ljudet från den filen nu också och hoppas att denna DVD:n blir rätt

 

hm ... ok detta var det konstigaste ... jag har lyckats ta ut ljudet till wav format ... men när jag nu försöker öppna HCEnc och omvandla filen till MPEG och klickar på input file för att därefter välja min .avs fil hänger sej HCEnc också (det står längst ner att filen har laddats färdit o allt men sen hänger sig hela programmet :/):O...vad är det för fel ... snälla hjälp!?:(:(:(

 

kan jag kanske göra på så sätt att efter att ha konverterat färdigt ljudet så ändrar jag .avs filen från directshowsource till AVISource igen och försöker omvandla .avs till MPEG då ... men kommer ljudet och videon vara synkade då ?

 

jag har testat att göra som jag sa nu och då funkade det att öppna filen i HCEnc som vanligt men jag kan fortfarande inte encoda den för att det står "Error loading avisynth script no compatible ACM codecs to decode 0x2000 audio stream to PCM (C:...filen)" ... men om jag hade lyckats skulle då ljudet och bilden vara bra synkade??? plus en liten fråga till ... finns det ngn player som man kan sätta in bilden och ljudet var för sej för att just kolla om de är synkade med varandra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett alternativ skulle kunna vara att öppna avi-filen i virtualdubmod istället för avs-filen och omvandla avi till wav (ja det kanske var det du hade gjort redan). Sedan i avisynth-scriptet så kör du med avisource och KillAudio och sedan WavSource och audiodub innan du kör AssumeFPS. DirectshowSource tänkte jag mig du bara skulle använda tillfälligt när du tog ut ljudet om det inte går på annat sätt. AviSource brukar funka bättre när det gäller videon.

 

Exempel:

 

video=KillAudio(AviSource("filnamn.avi))

audio=WavSource("filnamn.wav")

AudioDub(video,audio)

Spline36Resize(320,528,0,0.6,2,0,572,432)

AddBorders(16,24,16,24)

AssumeFPS(25.000, true)

 

Man kan också som du skriver helt enkelt ta ut ac3-ljudet direkt från avi-filen och använda det som ljudkälla i dvd-filen, men då får du skippa assumefps i avisynth-scriptet och köra med samma framerate som avi-filen även i mpeg-filen för annars blir det osynkat. Om dina avi-filer är i ntsc-format så kan du göra en dvd i ntsc-format och låta dvd-spelaren eller tvn omvandla till PAL vid uppspelning. Själv tycker jag det brukar bli bättre att omvandla till PAL innan bränning av DVD jämfört med att låta spelaren omvandla.

 

För att få ut ac3 från avi-fil kan man köra direct stream copy och högerklicka på ljudspåret i virtualdubmod och spara det till fil har jag för mig (har inte virtualdubmod installerat på den här datorn så jag kan inte kolla just nu). Eventuellt kan man testa att omvandla denna ac3 till PAL (speeda upp den 23,976 -> 25.000 fps) med hjälp av belight och på så sätt kunna behålla flerkanalsljudet. Då processar man videon enbart (alltså inget ljud) med avisynth och HCEnc.

 

I värsta fall om inget annat funkar kan man strippa bort ac3-ljudet från avi-filen efter att man extraherat ut det och använda AviSource i avisynth på en ny avi-fil som saknar ljud. Först ser man till att få ut ljudet på något av ovan nämnda sätt och därefter laddar man avi-filen i virtualdubmod och inaktiverar ljudspåret. Kör direct stream copy på videon och spara till en ny avi-fil som du använder som källfil i avisynth.

 

Det finns även ytterligare ett alternativ:

Använd NicAudio avisynth-plugin för ljudavkodningen!

http://nic.dnsalias.com/nixaudiostuff.html

Med hjälp av detta plugin kan ac3-ljudet avkodas med avisynth.

Du måste extrahera ac3-ljudet från avi-filen först i så fall.

 

LoadPlugin("NicAudio.dll")

audio=NicAC3Source("c:\File.AC3")

video=KillAudio("filnamn.avi")

AudioDub(video,audio)

# och så vidare...

 

Jag tror att man kan använda "media player classic" för att spela videospår och ljudspår i separata filer. Det kanske går att göra med VLC också (osäker). Själv brukar jag försöka fixa en fungerande avs-fil med ljud så jag kan kolla ljudsynken med virtualdubmod. Med delayaudio() i avisynth kan man finjustera ljudsynken litegrann (negativ tid om man vill tidigarelägga ljudet, positiv tid för senarelägga). När ljudet är synkat i avs-filen så sparar jag wav-fil från virtualdubmod och encodar wav-filen för DVD. Eventuellt kan man behöva lägga till ResampleAudio(48000) i slutet av avs-filen för att säkerställa 48 kHz samplingsfrekvens som krävs för DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

hm ... jag har testat att skriva som du säger i början alltså:

 

video=KillAudio(AviSource("filnamn.avi))

audio=WavSource("filnamn.wav")

AudioDub(video,audio)

Spline36Resize(320,528,0,0.6,2,0,572,432)

AddBorders(16,24,16,24)

AssumeFPS(25.000, true)

 

där filnamn.avi är min avi fil och wav min wav fil som jag tagit ut innan ...men när jag försöker öppna .avs filen i HCEnc får jag upp samma fel : "Error loading avisynth script no compatible ACM codecs to decode 0x2000 audio stream to PCM (C:...filen)"

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har haft sådana problem någon gång. Då fick jag göra ny avi-fil där jag strippat bort ac3-spåret:

1) Öppna avi filen i virtualdubmod.

2) Video->Direct Stream Copy

3) Streams->Stream list

4) Markera ljudspåret och tryck demux-knappen för att spara ac3-ljudet till egen fil

5) Gör "save wav" också så som du brukar göra utifalll ac3 krånglar

6) Med ac3 ljudströmmen markerad tryck knappen "Disable", sedan "OK"

7) File->Save As och ange nytt filnamn för avi-filen utan ljud.

 

Sedan öppnar man avi-filen utan ljud med avisource i avisynth och kör med wavsource eller nicAC3Source samt audiodub o.s.v. i avisynth.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok men då har jag skapat en ny .avi och därmed .avs fil...och ljudet tog jag ut på ett konstit sätt då jag drog över den "normala" .avs filen (med ljud och allt) in i virtualdub och lyckades få ut ljudet ... men nu innehåller väl inte den nya och den gamla .avs exakt samma .avi fil eller? kommer mitt .ac3 ljud som jag tog ut att vara bra synkat med den gamla .avs filen ...

eller jaha nu när jag följde dina anvisningar så har virtualdub tagit ut en ny .avi samt .ac3 fil jag tror jag fattar nu , tack :D

Länk till kommentar
Share on other sites

sedan menar du att jag ska försöka göra en .avs fil av denna .avi som jag nu tagit ut på ett liknande sätt som jag gjort innan och sedan se om det funkar att öppna den i HCEnc? jag ska försöka göra detta imorgon ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, på något sätt ska det väl gå att fixa, skam den som ger sig brukar jag tänka...

Om ljudet blir osynkat så kan man som tidigare nämnts finjustera med delayaudio i avisynth-scriptet och utifrån detta avisynt-script med fixat ljud skapa en ny wav-fil i virtualdubmod som du kodar om till ac3 eller mp2.

 

Eventuellt kan du använda original-ac3-filen som den är utan omkodning om du inte behöver ändra fps på avi-filen. Ta i så fall m2v från HCenc och kör med original ac3 när du skapar DVDn.

 

Jag tänkte att eftersom avisynth klagar på att den inte kan avkoda ljudet så kanske man får bort felet genom att göra en ny avi-fil utan ljud och så lägger man till ljudet separat på något sätt, t.ex. med nicAC3Source (som är ett plugin till avisynth du då måste ladda ner).

 

Är inte lätt att förklara. Du får testa runt lite och se vad som händer och återkom med resultat. Se avisynth som en "mellanfixare" som ändrar om i upplösning, framerate, filterar m.m. och virtualdubmod som ett verktyg att kontrollera resultatet och ljudurplockare. HCEnc är den råa videokomprimeraren som behöver input från avisynth. Ljudet fixar man separat med valfri ljudkomprimerare. Slutmålet är m2v som är synkad med ac3 eller mp2. Dessa används sedan för att skapa DVDn.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok nu har jag testat att encoda den nya .avs filen och det gick utmärkt :D ... sen när jag testade att öppna vidfeo/audio i media player classic var m2v och ac3 filerna jättebra synkade... så det funkar perfekt nu och jag ska testa bränna nästa DVD ... tack än en gång :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var då en envis rackare att krångla för dig...

 

Om det är i synk i början men inte slutet så kan det vara något med konvertering PAL -> NTSC som innebär att ljudet måste speedas upp lika mycket som videon, men det bör ju avisynth-scriptet fixa med assumefps(25.000,true). Testa även slänga in resampleaudio(48000) i slutet av scriptet. Jag tror nog du fixar det till slut.

 

EDIT: Testa om det funkar med FAVC, det är ett program som på ett enkelt sätt ska kunna fixa det du vill åstadkomma, alltså skapa en DVD med enkel meny ifrån avi-filer och det kan komprimera med HCEnc:

http://www.videohelp.com/tools/FAVC

Länk till kommentar
Share on other sites

har testat FAVC nu och det är jo rätt grymmt men man kan jo inte lägga till alla de olika allternativen som man kan göra när man designar en egen meny i GUI dvd author t.ex. kan man inte skapa fler än bara 1 överskrift, lägga till bilder, ändra bakgrunds färg/musik, ta in en video som startas upp när DVD:n matas in (innan menyn kommer upp) mm..

det är inte heller så att ljudet glider isär mer och mer jo längre man går i videon (kanske lite ändå), men det är inte bra alls i början heller :/. Men det fula är att jag kommer ihåg att jag öppnade någon av de filerna som jag nu brännt till DVD (förstört en DVD :() i media player classic med separat audio och video och de verkade ganska bra synkade ... jag kanske tog fel fil, eller kollade för lite på videon (i början verkar den nästan rätt men efter typ 10 sek. ser man att den är helt fel :P )...

 

ah nu tror jag att jag vet vad felet är ... när jag följde dina 7 steg för att göra min .avi fil ljudlös och på samma gång spara ljudet från den funkade den bra ihop med just denna .avi fil när jag öppnade dess i media player classic... men eftersom jag därefter omvandlade denna .avi till .m2v (med .avs och avisynth) fick .m2v filen andra egenskaper :P...saken är jag kan jo inte ta en .avi fil ta ut ljudet från den och sedan efter att ha omvandlat denna till .m2v lägga in ljudet från .avi till .m2v. Det har aldrig funkat innan heller (att dessa filer blir ihopsynkade) nu är bara frågan hur ska jag kunna ta ut ljudet nu? ... jag kan inte göra som du skriver med de 7-stegen för då blir inte audio o video synkade som jag skriver ... men jag kan jo inte heller öppna en .avs fil i virtualdub (som jag gjort innan) för att ta ut ljudfilen ... nu blev det konstigt här ... finns jo inga alternativ att välja mellan :( snälla hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om jag fattar riktigt hur du menar (är lite trött nu) men nog ska man väl kunna öppna en avs-fil i virtualdubmod och sedan spara ljudet som wav? Jag menar om du tar steg 8) som står under de 7 stegen (alltså klämma in ljudet i avs-filen) så bör du kunna få ut ljudet igen ur denna avs-fil.

 

LoadPlugin("NicAudio.dll")

video=AviSource("filnamnutanljud.avi)

audio=NicAC3Source("c:\Filnamnljud.AC3")

AudioDub(video,audio)

Spline36Resize(320,528,0,0.6,2,0,572,432)

AddBorders(16,24,16,24)

AssumeFPS(25.000, true)

ResampleAudio(48000)

DelayAudio(-500) #Exempel: Senarelägger ljudet 0,5 sekunder för synkning

Länk till kommentar
Share on other sites

aha du menar så ... jag gjorde om min nya .avi fil till .avs på det "vanliga" sättet alltså t.ex :

 

AVISource("avifilav")

BicubicResize(352,576,0,0.6,0,0,512,384)

AssumeFPS(25.000, true)

#Trim(0,62506).FadeOut(150)

 

vilket är koden som jag fick då jag öppnade den nya .avi filen i fitCD men ska testa nu så som du sa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...