Jump to content

konvertera AVI till MPEG

Recommended Posts

Jag har letat länge nu efter ett program som kan konvertera AVI till MPEG... det finns många men saken är att när jag väl installerat ett och försöker öppna min .avi fil eller öppnat den och ska konvertera står det att filen inte kan öppnas/konverteras för att formatet är "unsuported" eller liknande. Jag har läst att man behöver kodeks eller ngt för att kunna öppna sådana filer...

kan någon hjälpa mig... hur gör jag ... vilka kodeks ska ja ladda ner... vilket är det bästa programmet man ska använda till konvertering av AVI filer?

Jag vill konvertera till MPEG för att jag egentligen letar efter ett bra program som man kan göra DVD menyer i... jag har hittat DVD Lab Pro 2 men fick reda på att man måste konvertera sina .avi filer till .mpg för att DVD Lab Pro ska kunna öppna de och bränna till DVD...

snälla hjälp...

michcio

DVD använder MPEG-2 format så om du vill bränna till DVD måste man konvertera avi-filerna till MPEG-2. De flesta mer avancerade program förutsätter att man redan gjort denna konvertering till MPEG-2 med den encoder man själv föredrar. Vissa enklare program kan ha inbyggd konvertering och bränning integrerat i samma program.

En avi-fil är en behållare för video och ljud som i sin tur kan använda olika codecs, så avi-format säger inte så mycket. Har du filmat med en DV-kamera så är det en DV-codec du behöver för att kunna spela upp filen. Programmet gspot kan analysera avi-filer och tala om vilka codecs som behövs för avkodning av dessa. Verkar som det fattas avkodningscodec eftersom du får dessa flemeddelanden. Eller så är det just för att det inte är MPEG-2 du får felen när du försöker skapa din DVD.

Det verkar som du vill ha något enkelt. Om du har Nero till din brännare så kan det följa med något program som kan konvertera avi till DVD-video (Nero recode tror jag det heter). Det ger inte bästa kvaliteten men det kanske ändå funkar för dig.

Själv brukar jag använda avisynth tillsammans med HC Encoder för att konvertera avi till MPEG-2 videoström och ljudet komprimerar jag till MP2 med toolame. Sedan använder jag "GUI for DVDAuthor" men med muxman muxing engine att göra DVD-struktur med meny och slutligen bränner jag det med imgburn. Alla dessa program (avisynth, HCEnc, toolame och GUI for DVDAuthor) är gratis och kan tillsammans ge bra kvalitet men det är också ganska krångliga för en nybörjare. Är man intresserad så lär man sig snart.

Alla dessa program (avisynth, HCEnc, toolame och GUI for DVDAuthor) är gratis och kan tillsammans ge bra kvalitet men det är också ganska krångliga för en nybörjare. Är man intresserad så lär man sig snart.

Ja, jag är intresserad men finns det inte en bra guide hur man ska göra i varje program? Eller kan inte du hjälpa mig med det :P

ok ja har kollat lite på de programmen du har nämnt och jag fattar inte riktit hur man använder sig av avisynth .... det står :"AVIsynth is a scripting AVI tool, this means that you write a text file and you open it like if it was an AVI file"... hur ska man göra det ... hjääälp! (A)

jag har tittat lite på main sidan av avisynth och hittar en turotrial för n00bies :P ... men det funkar typ inte ... när jag testar att skriva in en mapp och en viss .avi fil med hjälp av AviSource("c:\... och sedan öppna den i windows media player eller VLC media lpayer eller VirtulDub fungerar det inte... det kommer upp ngt error om decompression (i VirtualDub) :S va e felet o e de så ja ska göra i första steget ens pls hjäälp :D

Har du codec till avi-filen?

Ett väldigt basic avisynth-script kan se ut så här (som man sedan sparar med filändelsen.avs):

AviSource("D:\Mina Videoklipp\Videofil.avi")

Spline36Resize(704,576)

AddBorders(8,0,8,0)

I detta exempel öppnades en avi-fil och storleken skalades om till 704x576 och sedan lades 8 pixlar svart på vänster och höger sida för att få 720x576. Om du behöver skala om och hur det beror på din originalfils upplösning och PAR.

Ett tips är annars att använda programmet FitCD eller Fit2Disc för att generera ett avisynth-script för skalning till DVD-upplösning. http://shildebrand.de/fitcd.html

Sedan är det bara att öppna avs-filen i HCEnc, ställa in önskade inställningar och generra en m2v MPEG-2 videoström. Ljudet brukar jag komprimera med TMPGEnc (med toolame externt program) till mp2 audio. Sedan använder jag dessa två filer som källfiler i GUI for muxman (GUI for DVDAuthor men med inställd muxman mux engine).

Inte lätt att skriva guide här. Kolla in videohelp.com, där har de en massa guider för både det ena och det andra.

Här är t.ex. en ganska utförlig guide (men med ac3 ljud istället för mp2):

http://forum.videohelp.com/topic334173.html#1734488

hum ja har testat att skriva :

AviSource("D:\Mina Videoklipp\Videofil.avi")

Spline36Resize(704,576)

AddBorders(8,0,8,0)

som du sa... men när ja därefter flörsöker öppna filen mha t.ex. wmp står de :

AviSource: Couldn't locate a decompressor for fourcc xvid

(C:\Users....Nytt textdokument.avs, line 1)

:O e de codecs ja behöver nu eller?

ok jag tror ja har lyckats göra ngt konstit nu :P ... först sparade jag ett textdokument som spelade upp en film mha avisynthScript...(.avs fil) sedan inputa jag den i HC Encoder och tryckte på encode... så laddades den lite o sedan fick jag fram 2 filer (.m2v och .log) ... men detta e väl inte .mpeg :O...e de inte fel nu?.

när jag försökte öppna .m2v filen i windows media player var den bara grön :S ingen bild alls..men när jag testa i VLC playern funkade det... bilden var där men inget ljud... har jag gjkort rätt nu o betyder de att jag har nu komprimerat video tracket till .mpeg?

om de nu var rätt hur använder jag tooLame... jag har testat ladda ner de men när ja trycker på .exe filen blinkar bara en svart ruta (cmd) i några sek.

M2v-filen är en MPEG-2 videoström. Så nu har du fixat videofilen. Grattis!

HCEnc kan bara komprimera videoströmmen. Ljudströmmen får man därför fixa med andra program.

Nu behöver du alltså ljudströmmen. Har du kollat guiden på videohelp jag länkade till? Där står hur man kan använda virtualdubmod för att få en wav fil från avi-filen. Denna kan du sedan omvandla till mp2 eller ac3 med lämplig programvara. När jag tänker efter är nog BeLight enklare att använda än toolame så testa det istället. http://www.videohelp.com/tools/BeLight

Slutligen använder du GUIforDVDAuthor (eller annat valfritt authoringprogram) och skapar DVD-strukturen genom att importera m2v video och mp2 eller ac3 audio vilket du nu väljer. Enklast är om videofilen och ljudfilen har samma namn men olika filändelser i samma filmapp (minvideo.m2v och minvideo.ac3 exempelvis) så tar den automatiskt in ljudfilen när man lägger in videofilen. Jag brukar låta GUIforDVDAuthor skapa en iso-fil som jag sedan bränner till DVD med ImgBurn.

Men glöm inte att mitt avisynth-script bara var ett exempel. Det är inte säkert bilden får rätt proportioner beroende på avi-filens bildupplösning och bildformat. Det var därför jag nämnde FitCD (se även där guiden på videohelp) som gör det lättare att få rätt skalning av bilden. Men såg det bra ut när du spelade m2v-filen i VLC så bör det se likadant ut på din TV sedan.

yay oki nice... då har ja klarat av en sak då :P...men nu när jag ska omvandla avi-filen till en wav och importerar in en video kommer det upp en ruta där det står:

VirtualDub has detected an improper VBR audio encoding in the source AVI file 
(audio stream 1).
The current preference is to rewrite the audio header with standard CBR values 
during processing for better compability. This may introduce up to 2953 ms of 
skew from the video stream. If this is unaccetable, decompress the *entire* 
audio stream to an uncompressed WAV file and recompress with a constant bitrate 
encoder (bitrate 115.5 +- 11.0 kbps)

Do you still want to rewrite the header?

YES       NO

det är en till sak som är väldigt konstig ... nu när ja har skapat .m2v filen är den 1.21 GB stor och den var från början (då den är .avi) 350 MB stor... skulle jag inte på detta sättet göra min .avi fil mindre (då jag omvandlade den till MPEG)?

saken är på en 4.7 GB DVD skiva borde det jo få plats runt 13 filer, 350 MB varje... men med de menu program som jag har testat har det bara fått plats runt 4 st sådana...hur gör jag för att ta in 13 , 350MB filer på en DVD med en fin menu... funkar ditt sätt då? I nero t.ex. om man bara bränner video filerna till en DVD får det plats runt 13 sådana, då borde det väl funka med menu också eller?

ok nu har jag använt mig av FitCD istället innan jag javaScripta o fy va smart! den visar jo den exakta scripten för en specifik film :D... min blev då :

# -= AviSynth v2.5.7.0 script by FitCD v1.2.8 =-
AVISource("D:\minfil.avi")
BicubicResize(448,464,0,0.6,2,0,572,432)
AddBorders(16,56,16,56)
#Trim(0,62866).FadeOut(150)

vilket äntligen jag kunde öppna i wmp :D men bilden blev då rätt liten... den var inte så från början ... sa du inte att FitCD visade de exakta parametrarna för en .avi fil?...eller jaha ja tror ja fattar men de finns så många olika varjanter (upplösning elelr ngt) som man kan välja mellan 3/4 DVD 554 t.ex. och jag ska väl kryssa i PAL rutan .. oh ja har letat både på google och videohelp men hittar ingen bra guide till FitCD...filen blir dock lika stor (1,21 GB då den har encode:at klart :()...efter att man har encodat blir filmen lite större (så som man velat ha den från början i FitCD)

I FitCD ska du välja full DVD eller vad det nu kan tänkas heta, antingen 704x576 eller 720x576 som slutformat. Vill du få in väldigt mycket på skivan men sämre kvalitet kan du även välja 1/2 DVD 352x576. Sedan finns det overscan-kompensation (krymper bilden och lägger svart runtom) som funkar för gamla CRT-TV som alltid zoomar in bilden en aning, men det vill man nog undvika om man kör pixelmappat på LCD-TV från dator så inaktivera overscan (sätt 0 blocks overscan) om du ser svarta kanter på din TV. DVD stödjer ju också anamorfisk bredbild så om du har widescreen-tv och avi-filen har bredbildsformat så får du tänka på detta också i FitCD (sätt i så fall Anamorfic i FitCD och ställ 16:9 i HCEnc). Testa gärna lite med kortare videosnuttar så du ser hur det funkar.

Det ser ut som du valt något annat än full DVD och därför blir bilden för liten.

Det finns två PAL-rutor, en för avi-filen och en för DVD. Du vill väl ha PAL DVD så den högra ska då vara ikryssad och den vänstra beror på avi-filens format (kryssa PAL om det är 25 fps).

VirtualDubMod ger det meddelandet om det är variabel bitrate på ljudet i avi-filen. Det spelar ingen roll, du kan lämpligen välja no så att den inte ändrar något i originalfilen.

MPEG-2 filens storlek har inget direkt samband med avi-filens storlek. Det som bestämmer storleken är average bitrate och speltid. Bitrate ställer du ju själv in i HCEnc. MPEG-2 kräver betydligt högre bitrate för samma kvalitet som xvid t.ex. Använd en bitrate kalkylator för att ta reda på vilken bitrate som krävs för att fylla en DVD. I runda slängar får man in 2 timmar om man kör 4000 kbit/s och en timme med 8000 kbit/s. Jag brukar aldrig gå under 3000 kbit/s vilket ger max 3 timmar på en skiva. Minskar man till halv DVD (352x576) kan man kanske få in fyra timmar max utan att kvaliteten blir jättekass (blir väl VHS-kvalitet då ungefär).

Eller ja, det finns en möjlighet till ännu längre speltid. Upplösningen 352x288 stöds ju också av DVD och då i MPEG-1 också. Då får man Video-CD kvalitet vilket är hälften så bra som VHS-band och allting blir ganska suddigt men i teorin kan du kanske klämma in 5-6 timmar i denna usla kvalitet på en enkel-lagrig DVD. Kör du dual layer ja då skulle du teoretiskt kanske kunna klämma in uppemot 10 timmar video. Men mitt råd är håll dig under 3 timmar absolut max på single layer DVD och kör full upplösning.

Ett annat alternativ är om din DVD-spelare klarar avi-filer så bränn en data-skiva med avi-filer i xvid-format så slipper du konvertera dessa. Det är egentligen ingen bra idé att utgå från xvid, ta hellre dina originalfilmer i DV-format (eller vad du nu spelat in till med din videokamera) och gå direkt till MPEG-2 istälet för att ta omvägen via xvid... Varje extra icke-förlustfri komprimering försämrar ju kvaliteten.

ok...tack så mkt för denna lilla guide ... men de du säger på slutet att jag ska bränna en data-skiva men då får jag jo inte en ett meny :(... och e verkligen 3h max :O (med bra kvalite) ...mina .avi filer e 44 min. var så då lönar de sej kanske mer för mej att bränan en data skiva... men finns de inte ngt sätt att lägga in en meny i en data skiva :O

Kör du med halv DVD upplösning 352x576 så kan du kanske trycka in dessa 13 filer på två DVD-skivor i acceptabel kvalitet. Min bitratekalkylator ger då en "average bitrate" på runt 1900 kbit/s om du kör med 192 kbit/s på ljudet. Testa en fil med den upplösningen och bitraten och se hur det blir. Är det lättkomprimerade filer så kan det funka men detta är absolut på smärtgränsen för kvaliteten, duger om man inte har så höga krav.

ja testa att kopiera över AviSynth scripten från FitCD då den va en halv DVD upllösningg 352x576... .m2v filen blev bara lite mindre nu är den istället 1.26 GB stor hur ska ja lyckas ta in runt 6 sådana filer på min DVD menar du? :O

Du får ju ställa in bitrate i HCEnc, det är average bitrate och speltiden som bestämmer filstorleken inget annat. Vid väldigt låg bitrate så blir det för mycket bildstörningar med full upplösning så därför kan man minska upplösningen för att få bättre bildkvalitet. Hade du ställt in 1900 kbit/s i HCEnc?

ah ..nej de hade jag glömt ... jag hade för mej att ja hade gjort de men de hade jag inte ... :P...den har minskat till ca. 600 MB nu men bilden verka lite platt.. (1/2 DVD) :/ kommer de se exakt likadant ut på TVn eller?...kan jag inte ändra till 3/4 DVD eller bara DVD 770 elelr ngt med samma bitrate

nja ja menade att nu när jag har gjort den till 1/2 DVD format så när ja öpnar den så är bilden jätteplatt alltså; längden på bilden är normal men höjden är förminskad.. alla personer i videon ser jättetjoka ut :P och när du nu säger att bilden kommer sträckas ut på TVn ännu mer så kommer bilden verka ännu plattare...ska det vara så för att jag har använd 1/2 DVD format? och kan jag då inte använda typ 3/4 DVD med samma bitrate?

1/2 DVD är ju 352 pixlar på bredden och 576 på höjden som sträcks ut på bredden vid uppspelning så det ser normalt ut. Testa att öppna m2v-filen i virtualdubmod och kolla hur det ser ut. Där ska bilden vara långsmal 352 bred och 576 hög, eventuellt med svarta kanter upptill och nertill om det är i brevlådeformat. Blir det ändå fel så har du kanske ställt in något fel i FitCD.

Om du spelar i VLC gör den skalning enligt inställd formatflagga i HCEnc, ställde du 16:9 så drar den ut på bredden för widescreen-TV och ställde du 4:3 drar den ut på bredden för 4:3 TV. Är formatflaggan fel kan man ändra den i efterhand med programmet ReStream utan att behöva koda om hela filen. DVD har antingen 4:3 eller 16:9 format.

DVD-standarden stödjer inte 3/4 DVD. Det kan funka ändå i vissa DVD-spelare men det vet man inte innan man provat och många autoring-program vägrar acceptera annat än standard-upplösningar. Håll dig till standardupplösningar 720x576, 704x576, 352x576 eller 352x288 för PAL och 720x480, 704x480, 352x480 eller 352x240 för NTSC.

Men har du provat med VirtualDubMod?

Eller egentligen så bör du kunna se hur det blir även med virtualdub genom att öppna avs-filen, det bör ju bli samma resultat i upplösning som den komprimerade m2v-filen. Tänkte inte på det... Men annars kan man lika gärna ersätta virtualdub med virtualdubmod för då kan man ju även öppna MPEG-2 filer.

Tycker du det är krångligt? Är ju lite pill innan man får till det som jag nämnde i början av tråden. Jag kan rekommendera videohelp också, där är det fler som kan hjälpa dig och det finns en del guider och forum.

ok ja har fixat virtualdubmod nu och den öppnar filen bättre ... om man högerklickar på filmen som spelas upp kan man välja mellan 1:1(PC) 4:3 (TV) eller 1:16 (HDTV) ... på PC är bilden perfekt ... TV lite sämre och HDTV lika uttdraget som innan... men jag har inte HDTV kommer bilden då se ut som TV eller PC :P...de e väl TV?

ja lite krånglit är det... vadå orkar du inte hjälpa mej mer xD ok ja kan ändå kolla runt lite på videohellp o ja som du säger de e lite krånglit nu i början när man inte för det att funka...bara man lyckas med en film kommer allting gå mkt lättare därefter :D

Då har du ställt in fel i FitCD verkar det som. Jag skulle tro att avi-filen är 1:1 i pixel aspect ratio, alltså att pixlarna ska vara lika breda som höga vid uppspelning. Men DVD har ju sina egna speciella upplösningar som kommer att dras ut till antingen 4:3 eller 16:9 beroende på vad man ställer in vid komprimeringen. 16:9 är inte bara HDTV men även den bredbild som finns på nyare standard-tv-apparater. Har du en äldre 4:3 TV så är det bättre att välja 4:3 när man skapar MPEG-2 filen för DVD.

Skulle du spela 4:3 på en HDTV eller bredbildsTV så får man svarta kanter på sidorna, eller så får man zooma in i bilden för att fylla ut skärmen. Spelar man 16:9 i en 4:3 TV får man svarta kanter upptill och nertill vid uppspelning. 4:3 i 4:3 TV fyller förstås ut bilden helt och hållet, men de svarta kanterna kan även finnas i själva bilden, alltså brevlådeformat. Spelar man 4:3 brevlådeformat på en 16:9 TV då blir det en liten bredbild med svarta kanter på alla sidor (man får alltså zooma in för att fylla bilden).

Så i FitCD öppna avi-filen, ställ in source till 1:1 och destination 1/2 DVD 4:3 så bör det skapas ett avs-script lämpligt att mata HCEnc med. I HCEnc ställer du in 4:3 också. Du kanske kan kolla avs-filen med virtualdubmod på samma sätt som du nyss gjorde, alltså att det ska se perfekt ut vid 4:3 innan du kör igång med HCEnc. Jag vet att FitCD är ganska svårt att förstå hur man ska använda innan man kommer in i det. Personligen skippar jag ofta FitCD och klurar ut själv hur jag vill skala bilden.

Exempel 1: Avi fil 1:1 format och upplösning 640x480

Detta ger ju en bild som är 4:3 (bredden är 4/3 av höjden).

1/2 DVD PAL är 352x576 som ska skalas till 4:3.

Ja nu blir det enkelt - skala bara om 640x480 till 352x576

Spline36Resize(352,576)

Exempel 2: Avi-fil med upplösningen 512x288 1:1 PAR 25 fps.

Originalbilden är 16:9. Men vi vill ha brevlådeformat 4:3 1/2 DVD.

16:9 format inuti en 4:3 bild innebär att 75% av bildhöjden kan användas, resten blir svarta kanter. Så skala om 512x288 till 352x432 och lägg 72 pixlar svart upptill och nertill:

Spline36Resize(352,432)

AddBorders(0,72,0,72)

Sedan finns ju udda upplösningar som är klurigare att beräkna och då kan man ju ta hjälp av FitCD.