Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Tänkte att jag skulle börja använda mig mer av separat ljud. Har hittills använt mig endast

av kameran och en Röde-mick. Och sen har jag ev klippt bort bilden. Det har väl funkat ok men jag vill utvekla det lite nu. " Ta ett steg upp" så att säga!

Vad finns det för överkomliga lösningar? Och hur får jag in det i redigeringsprogrammet utan allt för mycket bök?

Vänligen

Anders

Postad

Finns färdiga fina lösningar för detta!

"Field-Recorders" finns i olika prisklasser och sköter lagringen på antingen CF eller SD kort.

Finns till och med de modeller som använder sig utav inbyggd hårddisk.

Formaten som förekommer på Field-Recorders är oftast, PCM (.WAV) i 44.1/48/96 khz (192 khz finnes även på de lite större modellerna) samplingsfrekvens, med 16 eller 24 bitars djup eller standard MP3 upp till 320 kbit / sek.

Både MPEG-1 Layer 3 samt linjär PCM är välkommna i nästan alla utav av dagens NLE program.

En billig och bra rekommendation är ZOOM´s H4 Handyrecorder som även har en inbyggd stereo-axis mikrofon.

Verkligen valuta för pengarna!

Postad

Helt suveränt! Tack så mycket för ditt svar. Låter precis som något jag vill testa! Var har du köppt din? Får man fråga vad den kostade?

Vänligen

Anders

Postad
Helt suveränt! Tack så mycket för ditt svar. Låter precis som något jag vill testa! Var har du köppt din? Får man fråga vad den kostade?

Anders

Med Zoom H2 (1995:- på Musikbörsen) kan du spela in i 4 kanaler samtidigt med inbyggda micar. 4 GB SDRAM-kort ger dej över 2 1/2 timme kontinuerlig 48 kHz/16bit WAV i 4 kanaler från en inspelare som ryms i bröstfickan.

Om du kombinerar det med kamerans ljud för dialog kan du få till riktigt tjusigt 5.1 surround-ljud för en billig penning.

Postad

Om du kombinerar det med kamerans ljud för dialog kan du få till riktigt tjusigt 5.1 surround-ljud för en billig penning.

Teoretiskt , 4 kanaler + 1 kanal ( kamerans mic ) ger 5 kanaler.

Miljöljud osv fångas på visst sätt och jag har personligen i egna produktioner alltid användt mig utav "cover" för miljöljud och akustik.

Tal har fångats på plats med mygga eller super njure / njure.

Teorin är ju att du vill kunna specifiera önskat ljud till de 6 kanalerna i en 5.1 mix.

Tal skall höras där det önskas, likaså ev. effekter och miljöljud.

Tal däremot är till 95% centrerat och läggs på Centern i en multikanalmixning för exempelvis DTS eller Dolby Digital.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...