hampusforev Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Hejsan! Jag och en vän har tänkt satsa stort på ett projekt och ska filma med Super 8. Vi har fått stipendium och har en del pengar att disponera. Den kamera som vi har tänkt köpa är nog Minolta Autopak-8 D10 7-70/1,8. Den får vi för 3750. Vi har egentligen 5000 kr (ingen bestämd summa men runt där drar vi gränsen) till vårat befogande och undrar därmed ifall ni Super 8 finsmakare kanske har någon annan kamera att rekommendera? Vi vill gärna ha en med bra macro, med optik som är ljuskänslig. Beulieu (stavning?) ska ju vara bland de bättre men jag har inte hittat någon återförsäljare i Stockholm som jag litar på. Tack för svar! /Hampus 0 Citera
Dario Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Det låter som att ni har tittat hos Wibergs Foto. De är ganska dyra, men å andra sidan kanske de kan garantera funktionen. Du kan nog hitta bra kameror billigare än så. Det finns bla en Beaulieu på blocket för 1200 kr. Men då kanske du bör göra en funktionstest först om inte ägaren filmat med den nyligen. Andra kameror du kan kika efter: Beaulieu Canon 8xx serien och uppåt Nizo Leicina Med flera... 0 Citera
Dario Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Det finns en bra Nikon till salu på voodoo film också: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=12645 :) 0 Citera
hampusforev Postad 29 februari 2008 Författare Postad 29 februari 2008 Tack så mycket för ett snabbt och bra svar! Ja, Wibergsfoto känns väldigt pålitliga. Vi vill inte råka ut för att köpa en dålig kamera som inte fungerar korrekt nu när vi ska satsa. Jag tror vi såg den där Beulieu:n på blocket, men vi tyckte den verkade helt orimligt billig, plus att det står något om "Säjes oprövad i befintligt skick." Varför skriva så om man ens tror att det fungerar? Verkar skumt. Men den är ju faktiskt inte så dyr och om det är en bra kamera så är det ju en jackpot. Det är väl en fråga om att ta risker helt enkelt. Förresten, det här med vilken film man ska ha; jag läste nyligen ett inlägg där det nämndes att han tänkte använda Kodachrome 40. Jag trodde att denna inte tillverkades längre? Vad är fördelen med denna film mot Echktakrome som vi tänker använda? 0 Citera
The Circus Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Wibergs säljer Beaulieu för 7000 tror jag...ring och hör med de. Beaulieu är riktigt bra då Björn Andersson i Stockholm, kan serva och byta ut vissa delar. Björn Andersson, Filmkonsult Svebaco KB, Vidholmsbackarna 54, 165 72 Hasselby, Sweden bjorn.andersson@brevet.nu TEL: +46 (0) 8-38 10 74 Om du ska filma positiv film så är det Ektachrome 64T som gäller. Vid negativ film är Vision2 200T populärt. Lycka till! 0 Citera
hampusforev Postad 29 februari 2008 Författare Postad 29 februari 2008 Tack så mycket, men jag har inte sett några Beaulieus hos Wibergs? Kanske finns bara att de inte står listade på hemsidan? 0 Citera
The Circus Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Jo precis, de har mycket mer än vad det står på hemsidan! :) 0 Citera
hampusforev Postad 1 mars 2008 Författare Postad 1 mars 2008 Fan va bra! Då är det väl bara att pallra sig över och ta sig en titt 0 Citera
The Circus Postad 1 mars 2008 Postad 1 mars 2008 Well, det vore smartare att ringa först då senaste gången jag var där var för en månad sen. Då hade de en Beaulieu på lager. Den kan ju vara såld....:( Hejja! 0 Citera
hampusforev Postad 1 mars 2008 Författare Postad 1 mars 2008 Ja, men äsch det tar ju inte mer än en halvtimme för mig att ta sig dit. Kollar nog in stället på måndag. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.