Fish Postad 28 februari 2008 Postad 28 februari 2008 Titel: Western Shield. Kort sammanfattning av handlingen: Filmen handlar om en grupp elitsoldater som skickas på ett väldigt viktigt uppdrag i ryssland. Gruppens befälhavare är ett svin som den övriga gruppen, speciellt en utav medlemmarna hatar. Han är mycket självupptagen och bryr sig bara om sin egen befodran och utsätter därför den övriga gruppen för stora risker. När det går så långt att flera gruppmedlemmar dör ställs de inför ett val. Ska de låta befälhavaren vara kvar och slutföra uppdraget men kanske dö på kuppen eller ska de göra sig av med befälhavaren och äventyra hela uppdraget? Här är inledningen på 8 sidor. Det är det första manus jag skriver så rätta gärna felen ;)Western shield.pdfWestern shield uppdatering 29-2-08.pdf 0 Citera
gorse Postad 28 februari 2008 Postad 28 februari 2008 Eftersom jag kommenterat synopsis skall det det bli kul att läsa manus, men jag hinner nog inte i kväll, för det är sent. Men jag kommenterar nu alla fall, så jag kommer ihåg i morgon. Men en snabbtitt; Du blandar språk. Det ryska är på svenska, medan det engelska är på engelska. Det står Day, i scenrubriken. Men som sagt, jag skall läsa i morgon. --Idag är det i morgon: Ser spännande ut. Men jag citerar: "IVAN CHERNEKOV talar med en man. Ivan är en stor man, före detta officer i den sovjetiska armén, han är 46 år med grå/svart och bistert ansikte. Mannen han talar med är VLADIMIR GOLOVNIN, Ivans närmaste man och ansvarig för de delar utav deras operation som skall utföras i moskva. Vladimir är 37 och ser egentligen ganska vändlig ut men nu har han en mycket bister min." Det är en utmärkt inledning för en novell. Men om man tänker efter så duger det inte som filmmanus. Det som syns i filmen är det du skall skriva. Det går inte att filma att någon är föredetta officer elller nyskilld eller nyss vunnit pengar. Det borde vara: "IVAN CHERNEKOV är en storväxt man, med grå/svart och bistert ansikte. Ivan talar med VLADIMIR GOLOVNIN, 37 år med vändligt leende ansikte." Som du ser, blev det inte mycket kvar. Alltså behöver du visa vad vill. I och för sig tycker jag det duger så. Men, vill du visa att han är fd officer får man förklara det eventuellt lite längre fram i manuset om det är viktigt. Men som du skrev det inledande stycket, så går det inte att filma. Jag tror inte det hjälper att klämma dit en gammal uniform heller för publiken vet inte vad som är gamla eller nya uniformer. Du har lite sånna svårigheter manuset igenom. En mening som "indianerna stormar fortet" är bara tre ord att skriva, men kommer att ta mycket filmande och kreativt regiserande i anspråk. I allmänhet känns det som du har mycket film i huvudet, men du är ivrig att berätta och det fastnar inte på pappret allt du vill säga. Jag är inte säker på att det är vad du vill höra, men jag föreslår att du skriver hela manuset i precis den form du känner att du skapar bäst, men hoppar över dialoger och sånt. Du beskriver hela händelsförloppet i termer som: "Bovarna tjafsar om bytet" utan att berätta varenda dialog de säger. Sen får du bena ut alla detaljer och utveckla det som är viktigt och skriva dit scener som behövs för att fästa det som är svårt att filma, typ längre fram att Ivan stannar upp framför en militär utmärkelse på väggen i sitt kontor, eller ser ett tidningsklipp av sig själv i uniform och en rubrik som avslöjar nått bra han gjort under sin tidigare karriär. Åh, jag höll på att glömma att säga att det ser spännande ut, själva berättelsen. 0 Citera
Fish Postad 29 februari 2008 Författare Postad 29 februari 2008 Jo, jag blandade för att jag var lat när jag skrev den :P (och att jag inte kan ryska) men det ska rensas upp i den slutgiltiga versionen. 0 Citera
gorse Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Oj, nu kom inläggen i lite fel ordning. Hoppas du sett jag redigerade mitt gamla inlägg. 0 Citera
vilcans Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Synopsiset i den förra tråden verkade lovande, så det är kul att få läsa ett utkast på början av manuset. Det jag tycker är att du förlitar dig för mycket på dialog. Tänk på "show, don't tell": Om det går att visa något med handling istället för dialog, så gör det. Undvik också att låta karaktärerna berätta saker för varandra som publiken redan har sett. Scenerna på Nato-högkvarteret till exempel är väldigt tunga på dialog. Jag tycker dessutom att handlingen går för snabbt framåt här. Det bör ta ett tag innan de inser att de ryska nationalisterna tänker inta silon, så att du hinner bygga upp spänningen. "Presentationsscenen" är lång och tråkig. Man har inte en chans att lära sig namnen och lära känna personerna ändå. Ta det lugnt och presentera dem en och en i senare scener istället. Presentera de viktigaste karaktärerna tidigt, och vänta med bifigurerna. 0 Citera
Fish Postad 29 februari 2008 Författare Postad 29 februari 2008 Ok, tack för kritiken. Ska uppdatera finslipa den här delen idag så jag lägger nog upp något under kvällen. Sen om jag inte har för mycket skolarbete så fortsätter jag nog med manuset på söndag... Kul att ni tycker att handlingen verkar lovande :) 0 Citera
Fish Postad 29 februari 2008 Författare Postad 29 februari 2008 Har uppdaterat manuset nu. Tog bort presentationsscenen och presenterade bara några utav karaktärerna. Tog också bort onödig text, ändrade händelseförloppet något samt la till lite fortsättning. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.