anton.gustafsson Postad 27 februari 2008 Postad 27 februari 2008 Hej! Jag undrar hur man ska komprimera musik som ska sändas i TV? finns det några bra riktlinjer att följa? 0 Citera
Christian van Caine Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Precis som man komprimerar för platta, musiken specialmixas inte för tv. TV har sin egen kompressorkedja. En välmixad & välmastrad låt ska funka lika fint på TV som på radio som på platta som i billiga skit-högtalare & extrem HiFi. Inte alla som behärskar, men det är målet. 0 Citera
Christian van Caine Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 En sak du dock bör vara äckligt noga med, SPECIELLT för TV & radio...mixen måste fungera i mono. 0 Citera
anton.gustafsson Postad 1 mars 2008 Författare Postad 1 mars 2008 Okej, bra o veta! nu e bara saken att det är till en lokalTV kanal som jag inte tror har koll på det där hur man ska komprimera musiken till TV. borde jag göra komprimeringen åt dem? 0 Citera
Christian van Caine Postad 1 mars 2008 Postad 1 mars 2008 Den görs inte alls på individuella delar, hela paketet komprimeras precis innan det når sändaren. Ligger iof en egen compressor på rösten, men allt tar vägen via samma statiska analoga master-compressor innan det går ut i sändning. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.