Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på med min slideshow i Premiere Pro och skulle på vissa fina porträttbilder vilja att det sakta zoomades in en aning från det att bilden börjar visas tills det att nästa bild kommer. Alltså ingen övergång till nästa bild utan en svag inzoomning bara och sedan kan jag lägga på en övergång till nästa bild. Vet inte om det blir snyggt att göra så men det känns som om det skulle markera att det just är porträtt och lägga fokus på personens ansikte.

Zoomen behöver inte nödvändigtvis vara i mitten om ni förstår vad jag menar, utan om personens ögon är högt i bilden så kanske zoomen skulle dra sig åt det hållet.

Går det att göra? Eller är det något man gör i After Effects sedan? (jag har inte ens öppnat och tittat på det än, nu har jag börjat med Premiere och får börja där).

/Charlotte

Postad

Ultrakort beskrivning:

- Markera klipp på timeline.

- Gå till "Effect Controls" panelen. Där finns en "extra timeline". Flippa ner den lilla triangeln till vä. Här finns en liten "stoppklocka" för position, scale, rotation och Anchorpoint.

- Sätt din Timeline-markör där du vill att zoomen ska starta. Klicka på stoppklockan för position och scale. Du har nu genererat sk "Keyframes".

- "Hoppa fram i tiden" och sätt din Timeline-markör där du vill att zoomen ska sluta. Nu kan du förändra positionen och skalan på bilden genom att vänsterklicka och "dra" i siffervärdena för position/skala. Då ser du också att bilden flyttar sig. PPro genererar också en ny "keyframe" på den positionen. (Du kan också klicka och dra i bilden direkt i programfönstret).

Sen kan du jobba med olika funktioner för att få det att gå "igång" mjukt osv. (Högerklicka på keyframe:arna och välj ease out och ease in.)

/ Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...