peterfilm.se Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Tja. Om man har en NTSC film blir det ju skit att convertera till PAL (procoder 3), men så är det ju och det beror på uppskalning. Men, kan man inte Skapa ett nytt comp i AE som är PAL (720x576 1,07pixel aspect ratio) Sedan importerar jag filmen (NTSC) och ställer in interpret: 1. 25 fps 2. Aspectratio = 1,07 Då lägger väl sig NTSC filmen (numera med samma framerate som compen) centrerat (dvs med en liten lettbox i över - och underkant. Jag har ju hellre lite letterbox men behåller upplösningen på orginalfilmen. Var är hållhaken? Peter 0 Citera
Max_H Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Tja...rimligen spelas klippet upp i fel hastighet. Du säger egentligen bara till AE att spela upp 29.97fps klippet i 25fps istället - dvs för långsamt. Mao blir det lite slow mo på allt. Du borde kunna göra samma sak med Twixtor, dvs NTSC > PAL konvertering, men det kan möjligen kräva Pro-versionen. Även om Procodec inte är superbäst är det den bästa mjukvarukonverteraren jag testat i jämförelse med dyra hårdvaruburkar. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 25 februari 2008 Författare Postad 25 februari 2008 Ok, kanske får nöja mig med procoder då, men: Om man använder andrew kramers egna "frame rate converter" (http://www.videocopilot.net/tutorial.html?id=41) så kalkylerar den fram vilken förskjutning det blir i tiden och kompenserar genom att speeda upp (i detta fall 119,88%) och använda antingen frame blend eller pixel motion(vilket inte funkar på en 40 min film). Det betyder att jag faktiskt kan få min NTSC film att spelas upp i en PAL comp i 25 fps och samtidigt i "korrekt tid" alltså ingen slowmotion. På detta sätt får jag en naturlig letterbox då NTSC materialet är 480pix på höjden medans min comp (PAL) är 576. Detta kan jag leva med, men bara om detta alternativ blir bättre (upplösningsvis) än procoder (som faktiskt strechar NTSCfilen till 576 och därmed försämrar den horisontella upplösningen enormt. Är det waist of time? ;) Edit: Ja. Då AE inte klarar av (förståligt) mer än 2 decimaler, så kan jag inte ställa in kramers speed adjust korrekt. På en 40 mins film blir det ett par frames fel i slutet av filmen. Skulle vilja ha speed på ca 119,878 (men AE rundar upp till 19,88). Skit ;) 0 Citera
Rogge Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Är det waist of time? ;) Enklast är att prova och se faktiskt. Du är den som vet hur du vill att det skall se ut och det är dina ögon som får avgöra om det är värt besväret eller om kvaliteten är värt ev besvär. :) 0 Citera
peterfilm.se Postad 25 februari 2008 Författare Postad 25 februari 2008 Jo, tja rogge. Det var waist of time, men en skola det med. Sjukt bra på lite kortare klipp anser jag om man kan ta letterboxen vill säga. Det blir procoder. 0 Citera
Max_H Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Jupp. Plus att jag skulle räkna med att After Effects pixel motion skulle få problem med dina klipp. Du får göra nått enklare - en intervju med nån som pratar om...tja... vindsurfing kanske? /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 27 februari 2008 Författare Postad 27 februari 2008 Någon som är hajj på Procoder 3? Jag har en NTSC fil (QT Animation no compression NTSC) som jag vill konvertera till en PAL. Slutfilen får gärna bli hur stor som helst, bara kvaliten blir bra. Det enda alternativ jag hittar som ser halvbra ut är QT 6 DV. Finns det inget sätt som i MPEG kodningens 2-pass. Det får gärna ta lång tid och resultera i en uncompressed PAL. Någon som har tips? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.