Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu när ansökningarna för nästa år börja närma sig så har filmutbildningen på Fridhems Folkhögskola lagt upp några av de produktioner som gjorts på skolan på vår sprillans nya Youtube-sida. Filmerna visar ett litet urval av den film som gjorts på skolan. Adressen dit är http://www.youtube.com/fridhemfilm

Sista ansökningsdag till Fridhem är 5 maj. Mer info finns på http://www.fridhem.fhsk.se/

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad

Jag kan säga som såhär, att den totala fasta kostnaden per månad för en filmelev boendes på skolan ligger runt 5400-6000 kr, beroende på var du bor. Det är dock billigare på höstterminen, när kostnaderna då fördelas över fem månader istället för fyra. (Eller om det var fem/sex). Då ligger den några hundringar lägre.

Jag själv betalar 5677 kr/månad nu på vårterminen. På höstterminen betalade jag 4800 vill jag minnas.

Låt det inte skrämma dig dock. Det går runt med studielån+bidrag. Lite småknapert, men helt klart värt det!

Postad

Jag har funderat lite på Fridhem men är lite besviken över att de enbart kör video. Vad har de för filmutrustning utöver de redigeringsprogram de nämner på hemsidan? Kameror, ljud, ljussättning, dolly, jibbar, kranar?

Postad
Jag har funderat lite på Fridhem men är lite besviken över att de enbart kör video. Vad har de för filmutrustning utöver de redigeringsprogram de nämner på hemsidan? Kameror, ljud, ljussättning, dolly, jibbar, kranar?

Hej!

Även om det mesta av undervisningen sker på video så har Fridhem också 16mm-undervisning. Alla elever har tillgång till 16mm-utrustning och möjlighet att spela in minst en film på 16mm under andra året.

Skolan har bl.a. HD-kameror (HVX200), glidecam, åkvagn, bilrigg, spionkamera, ljudinspelare (CF-kort), lysrör- och tungstenslampor, myggor m.m.

Alla som söker till skolan får en rundvandring av lokalerna. Då finns det också möjlighet att kolla in utrustningen lite.

Postad

Har en fråga om denna skola.

Jag har inte mycket filmkunskap, 2 kortfilmer där jag medverkade som skådespelare, nu är en under produktion som kommer ut snart, dvs i vår egna skola, John Bauergymnasiet.

Filmen är animerad genom programmet Anime Pro Studio och jag gör ett röstjobb.

Mer än det har jag inte gjort. Kan inte kalla det speciell erfarenhet, har inte gjort mycket riktigt förutom att läst manus.

Har mailat Stockholms filmskola för mer info osv, sen har jag kikat på fridhems hemsida - dock undrar jag, kan man bli något direkt efter? eller är det en grund till vidare utbildning?

Postad
Har en fråga om denna skola.

Jag har inte mycket filmkunskap, 2 kortfilmer där jag medverkade som skådespelare, nu är en under produktion som kommer ut snart, dvs i vår egna skola, John Bauergymnasiet.

Filmen är animerad genom programmet Anime Pro Studio och jag gör ett röstjobb.

Mer än det har jag inte gjort. Kan inte kalla det speciell erfarenhet, har inte gjort mycket riktigt förutom att läst manus.

Har mailat Stockholms filmskola för mer info osv, sen har jag kikat på fridhems hemsida - dock undrar jag, kan man bli något direkt efter? eller är det en grund till vidare utbildning?

Hej!

Man kan komma in på Fridhem även om man inte har mycket filmerfarenhet då fler egenskaper värderas på antagningen. Det finns faktiskt elever som kommit in utan att ha rört en kamera tidigare. Känner du glöden i dig så sök!

Vad som händer efter Fridhem är väldigt individuellt. Vissa börjar arbeta direkt. Andra läser vidare vid andra utbildningar som DI och Filmhögskolan i Göteborg. Några startar eget och försörjer sig som frilansare. Medan vissa väljer att producera egna kortfilmer vid sidan av ett försörjande arbete. Utbildningen är bred och går att styra i den riktningen man själv vill färdas.

Det bästa sättet att bilda sig en egen uppfattning om skolan är egentligen att söka. Då får man samtidigt en massa information och kan själv känna på stämningen och atmosfären på skolan. Det är ju inte bara utbildningen som ska välja bland de sökande utan också de sökande som ska välja om de vill gå utbildningen. Du är som sagt mycket välkommen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...