Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nej inte så. Men jag fattar att det är jag som är otydlig...

Alltså, en stilla kamera filmar en sida och bakre väggen av ett rum. Texten eller grafiken skall "crawla" in i bild på sidoväggen, ändra vinkel (90 grader) och crawla på bakre väggen. En 90 graders rörelseändring i perspektiv alltså. Tydligare.

Postad

ska texten rulla eller ska den va still? för att förtydliga: om du har ordet BAJS, ska det då rulla in hela ordet eller ska först B:et bli synligt och sen A:et osv?

Postad

Det är väl egentligen inte svårare än att vrida texten i 3D? Blir lite mer mek om den ska "scrolla" längs väggen men det funkar det med. Har du CS3 kan du dessutom få den att "lätta från väggen" om du ex. har en möbel eller andra objekt längs väggen.

/Max

Postad

Jo såhär förstår du. Ordet Ordet BAJS kommer in i bild på ena sidoväggen. Därefter rullar den vidare på bakre väggen och gör alltså en 90 graders ändring. Ett alternativ som jag pratade med en kompis om är att göra tre plan i rummet, sidovägg, bakre vägg, sidovägg. Sedan scrollar man in exten på sidoväggen, bakåt i rummet. När den sedan skall gå över till bakre väggen synkar jag det med en ny animation som rullar...för att sedan synka med tredje animationen på sista väggen.

Den lösningen funkar ibland men löser inte alla problem. Det jag vill göra ENKELT SAGT(!!!) är en text som följer en bana på Z-azeln! Jag har inte lyckats. Att det skall vara så förbannat svårt att göra 2008!!!!!!!!! Jag har ju lagt ut 23000 spänn på skiten! Och så länge inte Andrew Kramer gör en tutorial på detta enkla (trodde jag) problem så kommer det förbli olöst.

Jaja, det var nog allt. Tacksam för svar. Hej då.

Postad

Hur menar du lätta?

Jag fattar att det verkas som att jag är en hel och total nybörjare...men det är jag inte. Jag vill bara jobba så lite som möjligt...

Postad

Enklast är nog ändå att göra tre olika plan/texter som du synkar med varandra. Gör planen i exakt samma storlek med identiska animationer och bind ihop animationerna med expressions (det räcker med alt-klick och "point and shoot") så räcker det med att ändra animationen/flödet på ett av "planen".

Sen kollar du i manualen på den textanimationsfunktion som heter "Enable Per-character 3D" där du kan definiera ett "område" där texten ska "lätta" från väggen. Du animerar alltså textens z-position där det står en möbel. Det iofs bli problem om texten ska försvinna "bakom" en möbel, men det kanske går att lösa det med.

/Max

Postad

Jamen lösningen med expressions och lika stora plan är ju självklar. Varför tänkte jag inte på det. Skall testa detta.

Får kolla in på Enable Per-character också...

Tackar.

Postad

Extra note: Om du inte själv räknat ut det, får du sköta synkningen mellan animationerna med att lägga till exempelvis "-136" i slutet på den expression som "genereras" av After Effects. Detta förskjuter animationen, i detta fall, med 136 pixlar.

/Max

Postad

Om du vill ha allt i en så kan du ju göra en comp som e extra lång typ såhär |------------------------------------------------| Sen animerar du texten i den, sen duplicerar du den 3 gånger och viker in väggarna

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...