Torreador Postad 24 februari 2008 Postad 24 februari 2008 Hej på er. Har precis gjort färdigt ett projekt som ska sättas ihop med ett annat projekt. Hur gör man då? Använder Premiere Pro. (en liten sidofråga till detta. Är det en fördel att göra många små filmer och sedan sätta ihop dem till en stor eller kan man lika gärna göra en stor på en gång? Ni kanske tycker frågan är konstig men jag har tidigare jobbat i Windows Meida Player och när det börjar bli stort så är den döseg och verkar inte klara av det) /Charlotte 0 Citera
Rogge Postad 24 februari 2008 Postad 24 februari 2008 För att sätta ihop Project A med Project B: 1. Öppna Project A 2. File > Import 3. Leta upp det Project du vill importera, dvs den fil som innehåller det Project du vill importera. I det här exemplet är det B.prproj du skall leta efter. Project B kommer nu att dyka upp i Project panel som en egen bin där allt ligger, media, Sequences, mm, mm. Ett litet sidosvar till en liten sidofråga: Jag föredrar att göra allt i samma Project då jag har bättre översikt över vad jag håller på med. Men, jag håller mig i samma Project bara om det jag håller på med hör ihop. Jag gör alltså inte film A och när det en månad senare är dags för film B öppnar det Project som skapade film A och bara fortsätter där med film B. Behöver jag något från film A importerar jag det till film B. Det beror också på hur långt allt är och hur mycket media du har. Desto längre film, desto längre media eller när man får problem med att minnet i Windows börjar ta slut - desto större anledning att dela upp det. Lång film = Längre än 50 minuter Mycket media = Många högupplösta bilder, flera timmar video. 0 Citera
Torreador Postad 24 februari 2008 Författare Postad 24 februari 2008 Hej igen. Min film kommer bli ca 50-60 minuter och består endast av bilder på ca 2-5 mb styck (1500*2000 px ca) och mängder av musikfiler och ljudeffekter (endast mp3). Jag vet redan i vilken ordning alla bilder ska visas så jag kan göra klart sliden utan ljud och sedan spara den som ? för att sedan ladda upp den som film och lägga på allt ljud och övriga effekter. Det borde väl hjälpa till så inte minnet tar slut? Eller tänker jag fel? Vad ska jag spara den som i första vevan då? (om det är bra att göra så) /Charlotte 0 Citera
Max_H Postad 24 februari 2008 Postad 24 februari 2008 Jag skulle dela upp filmen i ett projekt per låt. Sedan skulle jag exportera till en DV-avi (om den kvaliteten räcker) för att sedan importera alla färdiga filmer i ett "masterprojekt". Där kan du sedan göra klart allt ljud och köra ut filmen som en "master" (notera att den sista exporten till Masterklippet sker utan kvalitetsförlust på bilden om du inte har några filter pålagda). Du bör också gå in i Edit > Preferences > General och ändra "Optimize rendering" till "Memory" istället för "Performance". /Max 0 Citera
Torreador Postad 25 februari 2008 Författare Postad 25 februari 2008 Hoppsan, då blir det många projekt.... har nog använt ca 20 olika musikfiler (och massor med små ljudfiler/effekter). Men jag kan ju iallafall dela upp den i mindre delar och dela vid ett "lätt ställe". Men, hm. Nu blev jag tveksam på om jag försod dig rätt. Menar du att "småprojekten" ska innehålla allt, både bild, musik och effekter och att jag sedan bara sammanfogar dem och gör snygga övergångar emellan dem. Eller menade du att jag skulle göra småprojekt med bara bilderna och sedan när jag gjort om dem till DV-AVI lägga ihop dem till ett långt och lägga på ljudet på allt. /Charlotte 0 Citera
Max_H Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Ok... kanske inte ett projekt per musiksnutt. Men säg att du delar upp det på "enkla" ställen - kanske runt 5-6 olika projekt. Detta för att just bildspel är grymt minneskrävande. Därav att du ska ändra inställningen i Preferences. Du kan ju välja hur du ska baka "sätta ihop" slutfilmen. Om du ska ha alla ljudeffekter färdiga osv, det viktigaste är att du inte har ett stor "slutprojekt" med 500 stillbilder i, utan 5-6 avifiler istället. Sparar du originalprojekten kan du ju gå tillbaka och ändra om det behövs. /Max 0 Citera
Torreador Postad 25 februari 2008 Författare Postad 25 februari 2008 Okej, jag förstår. Tack så jättemycket för din hjälp och att du tar dig tid att förklara!! /Charlotte 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.